Opis techniczny Volkswagen Passat B3
Model B3 swoją premierę miał w roku 1987 w dwóch wersjach nadwoziowych sedan i kombi. Podstawowym silnikiem w B3 był bardzo wytrzymały silnik benzynowy o pojemności 1600 ccm. Stosowano też silniki diesla o pojemności również 1600 ccm z turbo sprężarką i intercoleerem. W późniejszym etapie około rok po wyjściu na rynek modelu podstawowego ukazał się model SYNCRO z napędem na wszystkie koła. Zastosowano tu silnik benzynowy 1800 ccm i silnik diesla o pojemności 1900ccm. W kolejnej fazie produkcji zastosowano silniki VR6 o pojemności 2800 ccm oraz dwa silniki o pojemności 2000ccm 8 lub 16 zaworowe. W roku 1993 model przeszedł lifting, który zmienił wygląd zewnętrzny samochodu. Zastosowano inną atrapę z przodu, zmieniono światła tylne oraz wnętrze. Tablica wskaźników i cały kokpit zostały nieznacznie unowocześnione. W ostatniej fazie produkcji wprowadzono silnik całkiem nowej konstrukcji o pojemności 1900 ccm TDI montowany zresztą w późniejszych wersjach Passata. Ta odmłodzona wersja nosiła nazwę handlowa B4.
OCENA TECHNICZNA
Samochód dobrze wykonany, dopracowany w najmniejszych szczegółach, funkcjonalny i dosyć mało awaryjny. Funkcjonalność w stosunku do ceny przeważa, dlatego tak wiele samochodów w wersji B3 i B4 widujemy na naszych drogach. Samochód stał się bardzo popularny dzięki dobrym opiniom wśród użytkowników, jednak niemałe znaczenie ma też cena części zamiennych, która jak na samochód tej klasy jest dosyć niska, a i dostępność powszechna. Na rynku sporo jest zamienników jak i części używanych, co ma zapewne wpływ na popularność samochodu. Od strony technicznej samochód wart polecenia, dosyć niska awaryjność głównych zespołów silnika, skrzyni a także dobra jakość blachy to atuty przemawiające na korzyść dla Passata. Również duży wybór jednostek napędowych sprawia, że każdy znajdzie tu cos dla siebie.
TYPOWE USTERKI
Układ kierowniczy
Przekładnia kierownicza typu zębatkowego wspomagana do częstych awarii przy większych przebiegach należy awaria łożyskowania pompy wspomagania, wycieki z układu ( tzw. pocenie się elementów ). Często dochodzi do pęknięć osłon gumowych, luzów na zębniku i wewnątrz przekładni, a także sporych stuków spowodowanych luzami wewnętrznych drążków.
Skrzynia biegów
Skrzyni biegów nie można wiele zarzucić, mankamentem może być cieknący na łączeniach i po znacznych przebiegach awarie mechanizmu zmiany biegów objawiające się znacznym luzem dźwigni zmiany biegów i trudnością w przełączaniu biegów. Dość powszechne są też awarie wewnętrznych przegubów półosi.
Sprzęgło
Nie zaobserwowano większych problemów ze strony sprzęgła, jednak przy dużych przebiegach może dojść do zacierania bądź nadmiernych luzów w okolicy dzwigni łożyska wyciskowego sprzęgła. Może też pojawić się głośna praca łożyska.
Silnik
Dobrze dopracowane jednostki potrafią przejechać masę kilometrów bez ingerencji w układ tłokowo – korbowy, jednak elementy osprzętu często zawodzą. Zakleszczają się czasami wtryskiwacze, zanieczyszcza się układ przepustnicy, ale nie są to awarie powszechne jednak warte zasygnalizowania. Przy sporych przebiegach mogą pojawić się wycieki w okolicach uszczelniaczy wału pokrywy zaworów i uszczelki pod głowicą.
Hamulce
Najsłabszy element stanowią tylne hamulce, tarcze które są zintegrowane z piastą co stanowi problem w przypadku ich wymiany, gdyż z reguły do wymiany są i łożyska. Jednak podstawową bolączką to układ hamulca pomocniczego ręcznego jak kto woli, często bowiem zdarza się, że popękają osłony gumowe tłoczka i tłoczek koroduje powodując albo brak hamulca albo blokadę. Jednak w przypadku należytej dbałości o układ może on pracować latami. Z praktyki wiadomo, że układ tylny jest traktowany marginalnie i dopiero przegląd rejestracyjny zmusza do zainwestowania i naprawy, której można było uniknąć.
Karoseria
Dobrze wykonana karoseria nie sprawia kłopotów, jednak większość samochodów z tego okresu była sprowadzana do kraju jako składaki bądź poważnie uszkodzona, co widać po stanie blacharki niejednego samochodu spotykanego na naszych drogach ( niewłaściwa lub niedbała naprawa blacharsko – lakiernicza ). Jednak wystarczy spojrzeć na samochody B3 i B4 obecnie sprowadzane do kraju ażeby zmienić zdanie, nawet po latach wyglądają ona praktycznie jak nowe.
Instalacja elektryczna
Nie zaobserwowano większych problemów z instalacja elektryczną, jednak w kilku egzemplarzach zdarzyła się awaria stacyjki objawiająca się niemożliwością rozruchu silnika, a także pojawiały się problemy z kostkami ( połączeniami ) instalacji elektrycznej wewnątrz komory silnika.
Zawieszenie
Elementy podatne na uszkodzenia to tuleje metalowo gumowe wahacza, sworznie, łożyskowanie, łączniki gumowe. Częste są wycieki z amortyzatorów. W samochodach po przejściach i mocno wyeksploatowanych baczną uwagę należy zwracać na mocowanie elementów zawieszenia do karoserii, często zdarzają się pęknięcia spowodowane korozją.
Wnętrze
Dosyć dobrze wykonane, materiały użyte do produkcji nie pozostawiają wiele do życzenia, jednak mogą się zdarzyć pęknięcia elementów takich jak klamki, kratki nawiewów itp.
PODSUMOWANIE
Samochód dobry zarówno dla osób z zacięciem do sportowej jazdy jak i statycznych kierowców lubiących spokojna i ekonomiczną jazdę. Auto nie sprawia problemów w prowadzeniu, jest mało awaryjne a koszty napraw nie są zbyt wysokie biorąc pod uwagę części. Passata można polecić z czystym sumieniem pod warunkiem, że jest to samochód z pewnej ręki wolny od przejść i niezbyt fachowych napraw, gdyż może to być przyczyną późniejszych rozczarowań i kosztownych napraw.
PLUSY
- Pojemne i funkcjonalne wnętrze
- Wytrzymała blacha i lakier
- Dobrze dopasowane jednostki napędowe
- Koszty napraw na przyzwoitym poziomie
- Niskie ceny i łatwy dostęp do części zamiennych
MINUSY
- Wycieki oleju z silnika i skrzyni biegów
- Zacierające się i korodujące elementy hamulca kół tylnych
- Słabe zabezpieczenie złącz elektrycznych w komorze silnika
Dostępność części zamiennych:
Oryginały – dobra.
Zamienniki - bardzo dobra.
Ceny części zamiennych:
Oryginały – drogie.
Zamienniki - na przyzwoitym poziomie.
Awaryjność:
Średnia