Opis techniczny Volkswagen New Beetle
Następca popularnego chrabąszcza został gruntownie przerobiony i unowocześniony. Spora część karoserii wykonana jest z tworzywa sztucznego, silnik został przeniesiony z tyłu nad przednia oś. Swoją premierę miał w roku 1998, do jego budowy została wykorzystana sprawdzona już płyta podłogowa pochodząca z golfa 4. Zastosowano kilka wersji silnikowych: 1400 ccm,1600ccm 1800ccm. 2000Ccm. Nadwozie jest bardzo zaokrąglone. W porównaniu do poprzednika popularnego chrabąszcza, samochód ma o wiele więcej miejsca w środku. Siedzenia są osadzone bardzo niziutko, samochód jest niski i szeroki co gwarantuje dobre warunki jezdne, po prostu samochód dobrze trzyma sie drogi. Wiele elektroniki elektryki mało elementów sterowanych manualnie czynią samochód nowoczesnym, ale i przy okazji drogim.
OCENA TECHNICZNA
Samochód bardzo ładnie sie prezentuje, elementy jak przystało na VW są perfekcyjnie dopracowane, silniki i skrzynie biegów podobnie jak w innych samochodach koncernu są mało awaryjne. Elementy sterowania i zmiany biegów chodzą bardzo gładko bez oporów, kierownica chodzi gładziutko i jak na tak szeroko rozstawione osie i ciężar auta. Samochody stosunkowo nowe i mało spotykane na naszych drogach, zapewne za sprawą ceny, jednak trafiają się w warsztatach, główne przyczyny wizyt w warsztacie to zwykłe czynności obsługowe. Zdarzają się też większe usterki i tu zdecydowany prym wiedzie elektronika i sterowanie pracą silnika. Ogólnie samochód można określić jako mało awaryjny i dobrze eksploatowany może służyć latami. W standardzie samochód wyposażony w poduszki powietrzne ABS ESP, regulowane położenie kierownicy, zamek centralny, elektryczne szyby i lusterka wspomaganie kierownicy.
TYPOWE USTERKI
Układ kierowniczy
W autach z większymi przebiegami dosyć często pojawiają się luzy w układzie kierowniczym, często wymienia się końcówki układu kierowniczego. Po za tym nie stwierdzono typowych dla modelu usterek układu kierowniczego.
Skrzynia biegów
Przy dużych przebiegach może dojść do zużycia osłon przegubów, wycieków przy uszczelniaczach półosi i na łączeniach elementów skrzyni biegów.
Sprzęgło
Nie zaobserwowano poważnych powtarzających się usterek po za normalnym zużyciem eksploatacyjnym części współpracujących ze sobą.
Silnik
Silniki mechanicznie bez zastrzeżeń, układ tłokowo - korbowy wytrzymuje spore przebiegi. Gorsza sprawa z elementami osprzętu, po przebiegu ponad 100 tysięcy km da się zauważyć wycieki oleju z uszczelniaczy pod uszczelek kolektora (Fot. 1) i pokrywy zaworów (Fot. 2). Elementami awaryjnymi są sonda lambda przed katalizatorem, czujnik temperatury cieczy chłodzącej, czujnik położenia wału i przepływomierz.
Fot. 1 | Fot. 2 |
Hamulce
Układ hamulcowy wrażliwy na korozję. Jeśli chodzi o elementy układu kół tylnych często zapiekaniu ulegają elementy hamulca ręcznego. Tarcze przednie dosyć wytrzymałe, na zdjęciu widać oryginalną tarczę hamulcową po przebiegu 132 tys. Kilometrów (Fot. 3). Tłoczki zacisków zostały zniszczone na skutek pęknięcia osłon cylinderków, co jest dosyć powszechne w tym modelu.
Fot. 3 |
Karoseria
Zbyt młode egzemplarze żeby można mówić o korozji, po za tym spora część nadwozia jest wykonana z tworzywa jednak spód auta jak widać nie wygląda tak rewelacyjnie. Widać ślady korozji na podzespołach i w miejscach karoserii, do których mocowane są elementy zawieszania, wypadają również szkiełka bocznych kierunkowskazów (Fot. 4), nadkola montowane fabrycznie lubią się obluzować w mocowaniach, co jest przyczyną ocierania przy zakrętach o oponę co powoduje taki efekt: (Fot. 5)
Fot. 4 | Fot. 5 |
Instalacja elektryczna
Nie zaobserwowano większych problemów z instalacją elektryczną, po za drobnostkami typu wyłącznik systemu ESP (Fot. 6) i sterowania podnoszeniem szyb (Fot. 7). Bywają też problemy z otwieraniem zamka centralnego.
Fot. 6 | Fot. 7 |
Zawieszenie
Elementami wymienianymi najczęściej są sworznie i łączniki stabilizatora (Fot. 8) oraz gumy drążka. Z pozostałych elementów podwozia najczęściej wymienia się łożyska kół.
Fot. 8 |
Wnętrze
Wnętrze dobrze dopracowane i przestronne. Wszystkie elementy sterowania są dostępne pod ręką, kierownice można regulować według własnych upodobań. Fotele są wygodne, na krytykę zasługuje jednak parę elementów jak wspomniane wyłączniki ESP i szyb, ozdobne elementy kierownicy jak emblemat VW, czy ozdoby ramion kierownicy, które nie wyglądają najlepiej. Ponadto mieszek dźwigni zmiany biegów wygląda co najmniej jak w aucie 20 letnim (Fot. 9) oraz wypadające zaślepki na słupkach (Fot. 10).
Fot. 9 | Fot. 10 |
PODSUMOWANIE
Samochód skierowany do osób lubiących indywidualizm, nie jest to samochód nagminnie spotykany na naszych drogach o wyglądzie auta sportowego. Mało awaryjny pod warunkiem należytej dbałości o poszczególne elementy. Kierujący takim samochodem z pewnością zauważy wzrok przechodniów podczas jazdy. Ogólnie samochód dosyć drogi. Pod względem części zamiennych mało jest zamienników części, które są inne niż w golfie np. często pozostaje zakup tylko części oryginalnej.
PLUSY
- Interesujący wygląd
- Wytrzymała blacha i lakier
- Dobrze dopasowane jednostki napędowe
- Samochód dobrze trzymający się drogi
- Bogate wyposażenie montowane seryjnie
MINUSY
- Wypadające elementy ( wyłączniki zaślepki )
- Wycieki z silnika i skrzyni biegów
- Dosyć drogie części
Dostępność części zamiennych:
Oryginały – Bardzo dobra.
Zamienniki - Na przyzwoitym poziomie.
Ceny części zamiennych:
Oryginały – Drogie.
Zamienniki - Na przyzwoitym poziomie.
Awaryjność:
Średnia