Opis techniczny Volkswagen Golf IV
Czwarta generacja Golfa weszła do produkcji w 1997roku. Został zmieniony wygląd zewnętrzny, polepszenie technologii budowy karoserii zaowocowało znacznym zwiększeniem sztywności nadwozia.
Element charakterystyczny dla modelu to przednie lampy zespolone razem z kierunkowskazami, zastosowano przezroczyste elementy rozpraszające. Czwórka jest także szersza i dłuższa od poprzedniego modelu.
OCENA TECHNICZNA
Zastosowano całkowicie ocynkowane nadwozie. Polepszył się także wygląd i funkcjonalność wnętrza, udało się też prawie do zera zredukować nieprzyjemne stukania i skrzypienia elementów wnętrza występujące w poprzednich generacjach Golfa. Koncern wierszą uwagę przywiązał do bezpieczeństwa użytkowników poprzez zastosowanie większej ilości poduszek i napinaczy pasów. Zawieszenie zostało odizolowane od nadwozia elementami gumowymi zmniejszającymi drgania przenoszone do wnętrza. Zastosowano dodatkowe wzmocnienia drzwi, a nowoczesne metody produkcji nadwozia spowodowały większą sztywność nadwozia, a co za tym idzie poprawiła się stabilność i komfort jazdy. Silniki czwórek są dużo bardziej skomplikowane w budowie, zmienne fazy rozrządu i kolektor dolotowy o zmiennej długości to tylko przykłady.
TYPOWE USTERKI
Układ kierowniczy
Układ kierowniczy dopracowany lepiej niż u poprzedników. Wszystkie auta są wyposażone w hydrauliczny układ wspomagający /Fot. 1/, należy pilnować i okresowo sprawdzać stan osłon gumowych, których uszkodzenie powoduje zniszczenie wewnętrznych elementów przekładni. Jeśli w okolicy przekładni znajduje się dużo tłustego brudu świadczy to o nieszczelności, która powoduje obniżenie stanu płynu w układzie, co może doprowadzić do zatarcia pompy narażając na kosztowna naprawę.
Fot. 1 |
Skrzynia biegów
Nie zauważyłem kłopotów z samą skrzynią biegów, jednak dość często rozregulowują się elementy zmiany biegów /Fot. 2/, co powoduje problemy w zmianie przełożeń. Jest to jednak kwestia wytrzymałości sprężyn, które czasami pękają. Zdarzało się też oberwanie poduszki zawieszenia skrzyni biegów.
Fot. 2 |
Sprzęgło
Sprzęgło jest uruchamiane hydraulicznie poprzez pompę i siłownik. Uszkodzeniu może ulec siłownik przy skrzyni biegów, najczęstsza usterka to rozszczelnienie i wyciek płynu. Przy dużych przebiegach wybijają się sprężyny tłumika drgań skrętnych na tarczy sprzęgła. W silnikach diesla ulega uszkodzeniu kolo dwumasowe.
Silnik
Silniki w „czwórkach" są już mocno skomplikowanymi jednostkami zastosowano szereg udogodnień i nowinek technicznych, co pociągnęło za sobą konieczność stosowania bardziej skomplikowanego systemu sterowania. Bardzo rzadko, ale zdarzają się poważne awarie sterownika silnika - zakleszczenie wtryskiwaczy. Po dużych przebiegach zaczynają głośno pracować popychacze zaworów.
Hamulce
Hamulce „czwórki" to przeważnie system tarczowy, choć spotyka się nieliczne „czwórki z mieszanym układem. Należy zwracać uwagę na dźwignie hamulca ręcznego przy zaciskach, gdy dojdzie do zapieczenia nie obejdzie się bez demontażu zacisku i kosztownej naprawy /Fot. 3/. Dość często obrywają się kabelki układu ABS, w wyniki nie fachowej naprawy bądź dostania się ciała obcego pomiędzy czujnik a tarczę może dojść do zwichrowania tarczy układu ABS i jego wadliwe działanie.
Fot. 3 |
Karoseria
Całość nadwozia jest ocynkowana, dlatego na ogół auta bezwypadkowe nie maja problemów z korozją, a fakt iż na perforacje nadwozia fabryka udziela 12 lat gwarancji mówi samo za siebie. Często awarii ulegają podgrzewane dysze spryskiwaczy na masce przedniej /Fot. 4/ oraz spryskiwacze reflektorów /Fot. 5/.
Fot. 4 | Fot. 5 |
Instalacja elektryczna
Mnogość układów elektrycznych i elektronicznych wymaga na producentach stosowanie dużej ilości czujników, które muszą być w jakiś sposób połączone z instalacją elektryczną. Pojawiają się tu sporadycznie problemy złego kontaktowania. W układzie nie obserwuje się zbyt wielu awarii, częste są awarie mało szkodliwe typu przepalenie bezpiecznika, czy żaróweczki oświetlenia wskaźników. Poważne defekty zdarzają się rzadko. Mechanicznie uszkodzeniu może ulec piasta alternatora /Fot. 6/.
Fot. 6 |
Zawieszenie
Najczęściej spotykana usterka to awarie wahacza typu wybicie sworznia bądź tulei /Fot. 7/. Większych awarii w czwórkach spowodowanych przez zawieszenie jak na razie nie spotkałem.
Fot. 7 |
Wnętrze
Wnętrze bardzo ładne i ergonomiczne dopracowane w najdrobniejszych szczegółach. Nie obserwuje się problemów z elementami wyposażenia wnętrza, czasami pojawia się problem z wyłącznikami szyb bocznych. Zdarzają się otarcia w okolicy boczków drzwi /Fot. 8/. Zestaw wskaźników czytelny i wyrazisty /Fot. 9/.
Fot. 8 | Fot. 9 |
PODSUMOWANIE
Samochód na miarę 21 wieku. Ogólnie do samochodu nie można mieć zastrzeżeń, jednak dość często w wersjach ze spryskiwaczami reflektorów pojawiają się problemy z prawidłowym działaniem. Można to jednak przemilczeć patrząc na resztę samochodu. Golfy czwartej generacji na warsztaty trafiają raczej sporadycznie z większymi problemami, najczęściej są to zwykłe czynności obsługowe typu hamulce, olej czy paski wielorowkowe. Samochód mało awaryjny dający wiele satysfakcji z jazdy. Moim zdaniem godny polecenia.
PLUSY
- Dobre wykonanie dbałość o detale.
- Karoseria całościowo ocynkowana (12 lat gwarancji na perforacje nadwozia!!).
- Dobrze dopasowane jednostki napędowe.
- Ceny części na przyzwoitym poziomie.
- Ładne i solidnie wykonane wnętrze.
MINUSY
- Dość skomplikowana budowa zespołów napędowych.
- Samodzielne naprawy prawie niemożliwe.