Opis techniczny Volkswagen Golf III
Golf 3 generacji to samochód, który znajduje w obecnym czasie jeszcze wielu nowych właścicieli zapewne ze względu na dość ładny wygląd i funkcjonalność.
Koncern VW postanowił wprowadzić na rynek auto dostosowane nie tylko dla młodych lecz także auto dla całej rodziny co objawiło się wejściem do produkcji wersji VARIANT, czyli kombi. Jest bardziej przestronny zapewne z myślą o rodzinnych wyjazdach (bo trzeba powiedzieć, że w wersji podstawowej było mało miejsca dla pasażerów siedzących z tyłu). Auto szybko stało się hitem i jest traktowane do dziś jako bardzo atrakcyjne i godne uwagi.
OCENA TECHNICZNA
Samochód już bardziej skomplikowany w budowie od poprzednika więcej w nim elektryki i elektroniki coraz popularniej stosowano w trójkach centralne zamki i elektryczne szyby i lusterka. Jednak należy zauważyć ze wśród tańszych wersji i bardziej podstawowych spotkamy bardzo słabe wyposażenie wnętrza. Samochód co widać po ilości napraw trójek nie jest już tak mało awaryjny jak poprzednik. Dość często zdarzają się usterki prozaiczne, ale denerwujące np. awarie wyłączników elektrycznego podnoszenia szyb, dziwne zachowanie zamka centralnego jednak nie jest to reguła. Co do blachy nadwozia to jest dość dobra (nie dotyczy to niechlujnie wykonanych napraw blacharskich co czasami widać takiego Golfa na ulicy może skutecznie zniechęcić do zakupu). Silniki dobrze dopracowane jest też dość szeroki wybór jednostek. Silniki nie sprawiają zbyt wielu kłopotów podobnie przekładnie. są mało awaryjne, choć trafiają się awarie łożysk skrzyni biegów. Ogólnie dość prosta budowa czyni z trójki auto dość tanie w utrzymaniu, a dające sporo satysfakcji z jazdy.
TYPOWE USTERKI
Układ kierowniczy
Dość wytrzymały element choć zdarzały się rozszczelnienia przekładni ze wspomaganiem /Fot. 1/ po przebiegu ponad 150 tysięcy km, często też wymienia się końcówki drążków /Fot. 2/.
Fot. 1 | Fot. 2 |
Skrzynia biegów
Na samą skrzynie biegów nie można nic powiedzieć. Biegi chodzą ładnie i dość luźno, a przy tym płynnie natomiast słabą strona modelu są przeguby w kilku przypadkach wewnętrzne od strony skrzyni biegów dawały o sobie znać przy przebiegach niewiele ponad 100 tys. km, pękanie osłon to usterka dość częsta, co doprowadza najczęściej do zużycia przegubów, a objawia się to charakterystycznym dźwiękiem, szczególnie mocno odczuwalnym przy ruszaniu na skręconych kołach. Duża część „trójek" boryka się z wyciekami oleju i to w różnych miejscach /Fot. 3/.
Fot. 3 |
Sprzęgło
Element mało awaryjny przy dobrej eksploatacji wytrzymuje wiele kilometrów jednak należy zwracać uwagę na mechanizm uruchamiania, zaniedbania w tej kwestii mogą przysporzyć sporych problemów.
Silnik
Silniki są dobrze dobrane i nie ma z nimi większych problemów /Fot. 4/, jednak dość często problemy pojawiają się w okolicach pompy wody, która lubi się zacierać, dość często uszkadzają się łożyska pompy wody. Trzeba zwracać uwagę na wycieki oleju które są jedną za słabszych stron modelu pojawiają się w okolicach pokrywy zaworów i uszczelniaczy wałka rozrządu i wału korbowego /Fot. 5/. W silnikach diesla doładowanych duży problem to sprężarka która z powodu złego eksploatowania pojazdu może ulec uszkodzeniom, a to już sprawa dość kosztowna. Dość często spotykamy widoki gość zjeżdża z autostrady na pełnych obrotach i od razu wyłącza silnik zamiast dać oddech turbinie. Wysoka temperatura i nagłe zatrzymanie bez „wychłodzenia" to śmierć dla układu. Koroduje dosyć mocno układ wydechowy /Fot. 6, Fot. 7/ często poluźniają się mocowania poduszek doprowadzające do ich uszkodzenia /Fot. 8/.
Fot. 4 | Fot. 5 | Fot. 6 |
Fot. 7 | Fot. 8 |
Hamulce
Układ hamulcowy jest dopracowany dość dobrze, jednak hamulec ręczny, a raczej jego uruchamianie to słaby punkt elementy lubią się zapiekać. Dość często na skutek złej techniki jazdy zwichrowaniu ulegały tarcze hamulcowe, co objawia się pulsowaniem pedału podczas hamowania.
Karoseria
Co do blachy różne są opinie. Ogólnie jest wszystko tak jak powinno, jednak auta spotykane u nas są dość często po przejściach i należy zwracać uwagę na naprawy blacharskie, jeśli są źle wykonane dość często powodują przedwczesne korozyjne wżery w karoserii /Fot. 9/. Uważać należy na szyberdach, często zużyciu ulegają mechanizmy otwierania. Często brakuje elementów z tworzyw takich jak zaślepki /Fot. 10/.
Fot. 9 | Fot. 10 |
Instalacja elektryczna
Częstym awariom ulegają sterowania elektrycznie opuszczonych szyb, przełącznik zespolony pod kierownica, zaciera się łożyskowanie wentylatora nagrzewnicy (pisk po załączeniu dmuchawy), a także elektroniczny potencjometr odpowiadający za zmianę prędkości dmuchawy nawiewu. Centralny zamek tez czasami odmawia posłuszeństwa.
Zawieszenie
W zawieszeniach najczęściej zużywają się sworznie /Fot. 11/ łączniki drążka stabilizatora tuleje metalowo gumowe wahacza, dosyć częste są też awarie łożysk kolumn mcphersona, z tyłu należy kontrolować stan mocowania belki do karoserii dość często powstają tam luzy. Sporadycznie spotykałem pękniecie sprężyny przedniej w dolnej jej części.
Fot. 11 |
Wnętrze
Dosyć często spotykamy pourywane regulacje manualne lusterek, przedarte pokrycia tapicerskie foteli, ułamane raczki podnoszenia foteli (wersja 2-drzwiowa) zacinający się zamek tylnej klapy, stukające podczas jazdy elementy plastikowe.
PODSUMOWANIE
Golf trzeciej generacji to auto proste, a przy tym niezawodne jest już dość mocno naszpikowane elektronika od sterowania silnikiem poprzez sterowanie otwieraniem szyb i zamków dla jednych to duży plus dla innych minus. Prawda jest taka, że właśnie te udogodnienia wprowadzają wiele zamieszania, bo najwięcej notowano usterek z ich udziałem (niedziałające szyby centralny zamek itp.) Głośna też była sprawa samoczynnego wyłączania oświetlenia (wina jakiegoś połączenia, czy wyłącznika ale to była wada podobno fabryczna). Co do spraw mechanicznych auto godne polecenia dość estetycznie i dobrze wykonane. Udział tej wersji golfa w rynku samochodów jest duży i ciągle cieszy się sporym powodzeniem wśród kupujących.
PLUSY
- Zwarta i prosta budowa.
- Dosyć dobre wykończenie.
- Niska cena części zamiennych.
MINUSY
- Układy elektryczne dość często odmawiają posłuszeństwa.
- Awaryjność pompy wodnej.
- Słabe elementy przeniesienia napędu (przeguby, półosie).
- Wycieki z silnika i skrzyni biegów.
- Mały bagażnik i mało miejsca za fotelami przednimi w wersji podstawowej.
Dostępność części zamiennych:
Oryginały - dobra.
Zamienniki – bardzo dobra.
Ceny części zamiennych:
Oryginały - na przyzwoitym poziomie.
Zamienniki - tanie.
Awaryjność:
Średnia