Opis techniczny Volkswagen Golf II
Model znany jako popularna dwójka jest zdecydowanie najpopularniejszym samochodem koncernu spotykanych na naszych drogach, zapewne jest to zasługa importerów prywatnych, dla których Golf to model sztandarowy i był najchętniej sprowadzany w latach 90 i sprowadza się go do dziś. Model został nazwany MK 2 produkowany w wersjach nadwoziowej pięciodrzwiowej i trzydrzwiowej. Od dwójki zaczęła się też produkcja modelu SYNCRO z napędem na 4 koła, był to na owe czasy pierwszy samochód w tej klasie z napędem na wszystkie koła.
OCENA TECHNICZNA
Samochód podobnie jak poprzednia wersja dość prosty w budowie, jednak pojawiają się już w dwójkach dodatkowe elementy, jak choćby w niektórych modelach drążek stabilizatora, którego ubogie wersje nie posiadały. Bogatsza jest także oferta silnikowa i oferta wyposażenia modelu, wersje zasilania spotykane w poszczególnych modelach to gaźnik, wtrysk jednopunktowy aż po wtrysk wielopunktowy diesel oraz jako ciekawostka znalazł się też prototyp z napędem elektrycznym. Elementy wyposażenia wnętrza, znacznie lepiej dopracowane materiały zastosowane do produkcji są przyjemniejsze w dotyku, a i ich wygląd jest nawet na dzisiejsze czasy do przyjęcia. W zależności od modelu mamy również wiele modeli kokpitów i wykończenia wnętrza. Wytrzymałość materiałów zastosowanych do wykończenia auta potrafi zadziwić, klamka w modelu z początku produkcji jest dziś tego samego koloru co w dniu wyjazdu z fabryki, co daje wiele do myślenia. Podobnie wykończenie wnętrza, wszelkie skaje i tapicerki są w samochodach dobrze eksploatowanych w stanie bardzo dobrym. Zespoły napędowe we wszystkich modelach są dobrze wykonane i dość elastyczne, bez problemów przyspieszają i pokonują wzniesienia. Ogólnie samochody GOLF 2 spotykane na naszych drogach można podzielić na dobrze utrzymane i tzw. jeżdżące wraki w czasie rozkwitu importu ściągane do kraju, składane z kilku do kupy i rejestrowane jako składak. Dlatego czasami do samochodu ciężko dobrać jakąkolwiek część, ze względu na właśnie takie składanie. Ogólnie samochód godny polecenia ze względu na wygląd i osiągi.
TYPOWE USTERKI
Układ kierowniczy
W układzie kierowniczym baczną uwagę należy zwracać na przekładnie kierowniczą, w wersji bez wspomagania zdarzały się ciągłe stuki w przekładni nie wpływające znacząco na bezpieczeństwo jazdy, ale na komfort już bardziej zaniedbanie w tej kwestii powoduje w ekstremalnych przypadkach nawet utratę kierowalności (w jednym z golfów powodem takiego stanu rzeczy okazało się rozsypane łożysko zębnika co spowodowało odsuniecie zębnika od całości listwy). Przekładnie ze wspomaganiem, dość wytrzymałe sporadycznie wykrywano luzy na drążkach wewnętrznych jednak baczną uwagę należy zwracać na szczelność przekładni, gdyż zaniedbania w tej kwestii są najczęściej powodem korozji listwy zębatej.
Skrzynia biegów
Dwójki charakteryzują się dość wytrzymałymi skrzyniami, jednak niejednokrotnie obserwowano trudności ze zmianą biegów. Było to przeważnie spowodowane złym stanem sprzęgła lub mechanizmu zmiany biegów. Czasami pojawiały się problemy z łożyskami, które zaczynały głośno pracować w jednym z golfów rozkręcił się mechanizm różnicowy i zakleszczyło całkowicie skrzynie, jednak spowodowane to było raczej niedbałą naprawą niż wada fabryczną. Pękają osłony gumowe półosi/fot7/często wymienia się łożyska piasty przedniej/fot8/
Fot. 7 | Fot. 8 |
Sprzęgło
Dość wytrzymałe jednak przy wielokilometrowych przebiegach zużywają się sprężyny tarczy sprzęgła/fot6/, zacierają się mechanizmy włączania sprzęgła oraz zaczyna głośno pracować łożysko wyciskowe. Ekstremalne przypadki to całkowite zniszczenie sprzęgła spowodowane złą regulacją.
Fot. 6 |
Silnik
Silnik to element dość dobrze dopracowany i to we wszystkich wersjach, problemy pojawiają się zazwyczaj w układzie sterowania silnikiem z wtryskiem, ssanie automatyczne w wersjach gaźnikowych często przestaje działać, często spotyka się pęknięcia obudowy termostatu/fot3/, przerywanie kabli w elementach sterowania. Często drut przerwany zostawał w izolacji co bardzo utrudniało stwierdzenie usterki, jeżeli auta były eksploatowane na złym paliwie zdarzało się zakleszczenie wtryskiwacza. Bardzo często zdarzało się też pękniecie kolektora wydechowego w wersjach gaźnikowych. Dość często parciały przewody podciśnienia (cieniutkie wężyki) powodując kłopoty w pracy silnika, często korozji ulega osłona kolektora wydechowego.
Fot. 3 |
Hamulce
Układ hamulcowy jest dopracowany stosowano wersje tarczowe i mieszane. Zdecydowanie popularniejsze jednak są układy tarcze z przodu bębny z tyłu. Typowa usterka to przegnicie bądź wypadniecie blaszek dociskających klocki objawiające się stukami podczas hamowania, zacieranie się elementów regulatorów szczęk w wersji bębnowej, a w wersji z tarczami z tyłu zacieranie się dźwigni hamulca ręcznego przy zacisku powodujących ciągle działanie ręcznego hamulca podczas jazdy. Przy znacznych przebiegach parcieją osłony gumowe tłoczka w zaciskach hamulcowych. co powoduje korozje/fot4/również w układzie bębnowym z tyłu zacierają się elementy/fot5/
Fot. 4 | Fot. 5 |
Karoseria
Blacha dobrze dopracowana dość odporna na korozje /fot2/spotyka się jeszcze pojazdy bezwypadkowe z oryginalnym lakierem bez rdzy!! Należy zwrócić uwagę na elementy mocowania zawieszenia do karoserii (kolumny zawieszenia, tylna belka) łączenia blach w miejscach narażonych na obecność wody (nadkola, progi). Dosyć często zdążają się połamane klamki przy drzwiach.
Fot. 2 |
Instalacja elektryczna
Należy zwracać uwagę na stan reflektorów, które często w dwójkach ulegały korozji (lustro wewnątrz) wszelkiego rodzaju elementy narażone na kontakt z gorącym silnikiem (złącza kable) mogą ulec uszkodzeniu, wszelkie połączenia elektryczne narażone są na korozje objawiającą się zielonym nalotem. Dosyć często wymienia się kopułki i kable /fot1/
Fot. 1 |
Wnętrze
Spotyka się najczęściej usterki typu przedarta tapicerka siedzeń szczególnie w wersjach z siedzeniami kubełkowymi, dość często plastiki grają na nierównościach drogi regulacja położenia wlotów jak i same wloty lubią pękać. Dosyć często zdąża się oberwanie klamek do otwierania drzwi, psuje się regulacja lusterek (zbyt wielka siła użyta do „regulacji" położenia).
PODSUMOWANIE
Podsumowując całość golf 2 to udane rozwiniecie pierwszej wersji wzbogacone o nowe elementy i jednostki napędowe, pojawiło się szereg nowinek, które wpłynęły na łatwość użytkowania (np. wspomaganie) polepszone zostały warunki ochrony środowiska - zastosowano powszechnie katalizator. Pojawił się wtrysk nie tylko w wersji ulepszonej, ale już jako standard zaczął wypierać gaźniki. Poprawiła się ergonomia wnętrza zadbano o lepsze samopoczucie użytkownika stosując więcej detali i lepsze materiały wykończenia wnętrza. Fotele zostały w stosunku do poprzednika ulepszone, po prostu auto stało się ładniejsze. Reasumując dwójka to samochód dla wszystkich, od młodego zapaleńca lubiącego dużą moc poprzez kobiety lubiące komfort i wygodę a kończąc na osobach starszych lubiących proste i sprawdzone samochody.
PLUSY
- Dobre wykonanie dbałość o detale
- Wytrzymała blacha i lakier
- Dobrze dopasowane jednostki napędowe
- Dość niskie koszty napraw
- Niskie ceny i łatwy dostęp do części zamiennych
MINUSY
- Dość słabe zabezpieczenie połączeń elektrycznych
- Skrzypiące i tłuczące się w niektórych modelach elementy wnętrza
- Pęknięcia i rozdarcia materiałów tapicerskich