Opis techniczny Volkswagen Golf I
Vw golf pierwszej generacji. Kultowe auto koncerny gdy w 1976 roku zaczęto jego produkcje nikt nie spodziewał się, że będzie się cieszył tak duża popularnością aż po dziś dzień. Obecnie na rynku spotyka się jeszcze modele pierwszej generacji są to już jednak tzw. perełki. Posiadaczami takowych aut są zapaleńcy kolekcjonerzy. Wartość modelu pierwszej generacji jest znikoma chyba, że jest to rarytas czyli zabytek. Samochody w wersji pierwszej są nadal pojazdami spotykanymi na naszych drogach co świadczy, że auta są bardzo żywotne. Aby kupujący miał jakiś obraz samochodu postaram się pokazać bolączki i atuty “jedynek”.
OCENA TECHNICZNA
Zacznijmy od mechanicznych części podwozia. Samochód konstrukcji bardzo prostej (po zakończeniu produkcji VW garbusa koncern postawił na napęd przedni). Podwozie jedynki jest bardzo mało awaryjne ze względy na małą liczbę elementów w podstawowej wersji i prostotę konstrukcji. Jeżeli coś w podwoziu jedynki jest do wymiany to koszty są niewielkie, gdyż każdy z elementów jest jakby sam dla siebie (sworzeń i tuleje met gumowe są elementami wymiennymi) w zawieszeniu tylnym bardzo rzadko dochodzi do poważnych awarii, choć należy wspomnieć ze względu na wiek jedynek o mocowaniu tylnego zawieszenia do karoserii w tym miejscu można się spodziewać sporych problemów typu naprawa blacharska usterka jest ciężka do wykrycia, gdyż z reguły jedynki są dobrze zakonserwowane biteksami, smarami linowymi i innymi podobnymi specyfikami często okazuje się że pod pięknie wyglądającą warstwą znajduje się niezłe siedlisko korozji właśnie na to chciałbym uczulić przyszłego posiadacza. Pozostałe elementy podwozia które ze wzglądu na swój charakter maja określana żywotność trzeba wymieniać w miarę potrzeb. Reasumując zawieszenie jedynek możemy określić jako bardzo mało podatne na uszkodzenia, a jeśli już to koszty są znikomo małe. Elementy typowo mechaniczne jak silnik i blok napędowy, czyli można powiedzieć serce auta można zaliczyć do mało awaryjnych i bardzo trwałych jednak i w tym przypadku wszystko zależy od intensywności eksploatacji stosowanych środków smarnych warunków użytkowania itd. Jednostki napędowe jakie były stosowane w jedynkach można określić jako dość dobre choć proste dopiero w wersji GTI pojawiło się szereg typowych dla układu wtryskowego elementów, a co za tym idzie większe komplikacje w budowie i więcej elementów podatnych na uszkodzenia. Jednak w golfach z początku produkcji nie spotykało się zbyt wielu problemów z zespołami napędowymi i jeśli zespól jest dobrze utrzymany (o czym może świadczyć wygląd i kultura pracy silnika ) brak klekotania stuków itp. Można z czystym sumieniem polecić jedynkę jako samochód mało awaryjny i prosty w obsłudze.
TYPOWE USTERKI
Układ kierowniczy
Należy do bardzo wytrzymałych elementów jedynki jeżeli właściciel dba o stan osłon gumowych i pozostałych elementów przekładnia może służyć latami. Dość częste jednak ze względu na wiek jedynek jest poluzowywanie, a w efekcie uszkodzenie połączeń gwintowanych mocowania przekładni zbyt duże luzy mogą świadczyć o zbliżającym się końcu listwy zębatej przekładni w ekstremalnym przypadku spotkałem się z tak dużym wyrobieniem współpracujących części, że zębnik przekładni został dosłownie zmielony i auto utraciło całkowicie sterowność (stało się to po przebiegu 350 tysięcy km). Ważny element na jaki należy zwracać uwagę to wewnętrzne przeguby przekładni. Dają podobne odczucie jak wybita końcówka drążka od strony kola wyczuwalny luz w płaszczyźnie poziomej w momencie złapania za kolo.
Skrzynia biegów
Element mało podatny na uszkodzenia pod warunkiem prawidłowej eksploatacji, należy jednak zaznaczyć że w niektórych egzemplarzach dają się zaobserwować spore wycieki z łączenia skorup skrzyni biegów co może doprowadzić do uszkodzenia łożysk i w konsekwencji drogiej naprawy. Spotkałem się tez z trudnościami w zmianie biegów typowa usterka w autach z większym przebiegiem to wybicie elementów sterujących zmiana biegów (lewarek i cięgna łączniki kulki). W kwestii półosi napędowych nie obserwuje się większych problemów jednak zdarzało się, że półośka potrafiła się rozlecieć jednak w większości przypadków z winy właściciela, który zapomniał sprawdzić stan osłon itp.
Sprzęgło
Typowe usterki sprzęgła to zapieczona dźwignia wybieraka zakleszczone elementy wysprzęglające , wybite sprężyny tłumika drgań skrętnych pęknięcia tarczy dociskowej (tzw. słoneczko) oberwanie wieloklina tarczy sprzęgła itp.
Silnik
Silniki w modelach jedynek nie przysparzały większych kłopotów poza zwykłymi sprawami eksploatacyjnymi. W 4 samochodach na 10 po przebiegu ponad 100 tysięcy km pojawiały się problemy z wyciekami i świecąca się kontrolka oleju na wolnych obrotach jednak i tu przyczyna były zlej jakości środki eksploatacyjne i mała dbałość o silnik. Należy podkreślić, że w jedynaka stosowano też wersje silnikowa GTI o pojemności 1,6 l, która jak na tamte czasy była konstrukcja dość zaawansowana silniki tego typu jeżeli nie były eksploatowane bardzo źle dotrwały do dzisiaj. Podobnie diselki był to leciutki 1,5 silniczek, którego naprawdę ciężko było zajeździć także spotyka się jeszcze sporo jedynek napędzanych tym silnikiem.
Hamulce
Dość często zdarzają się zapieczenia elementów współpracujących, aż do tego stopnia ze są niemożliwe do rozłączenia bez środków przymusu typu palnik itp. (po zastosowaniu metod siłowych części raczej do wymiany). Często wybijają się elementy przylegania klocków do zwrotnic.
Karoseria
Karoseria i blacha sama w sobie dość dobra o czym świadczą bardzo dobrze zachowane egzemplarze z naszych dróg. Należy zwrócić jednak uwagę na mocowanie elementów zawieszenia takich jak kolumna kierownicza tylne zawieszenie przednie amortyzatory (tzw. dzwony) Naprawa blacharska jest dość kosztowna w każdym z wymienionych wypadków, dlatego trzeba na to zwracać uwagę.
Instalacja elektryczna
W układzie elektrycznym uwagę powinniśmy zwracać w szczególności na jakość połączeń elektrycznych (konektorki) w czasach produkcji jedynek nie stosowało się tak jak dziś powszechnie złącz hermetycznych, a zwykłe konektorki, które ulegały utlenianiu (zielony nalot) zmora elektromagnesu rozrusznika końcówek alternatora itd. Złą sława cieszyły się też wszelkie elementy elektryki położone blisko kolektora wydechowego bardzo często kable tam położone były po latach bardzo twarde, a ich igielitowa izolacja pękała dostawała się tam woda i pojawiał się zielony nalot i kłopoty z połączeniami.
Wnętrze
Materiały zastosowane we wnętrzu golfa to głównie plastiki i czasami skaje jako, że auta są wiekowe mogą się pojawić pęknięcia i rozerwania elementów dekoracyjnych przełączniki i elementy wykończeniowe mogą być w złym stanie.
PODSUMOWANIE
Podsumowując całość Golf pierwszej generacji to alternatywa dla osób w typie majsterkowicza i zapaleńca który lubi posiedzieć w garażu i opiekować się swoim autem. Wiek samochodu nie zawsze świadczy jednak o awaryjności. Jedynka to auto proste w miarę tanie w momencie zakupu ceny części zamiennych też nie są wysokie, raczej na przyzwoitym poziomie. Trzeba podkreślić że możemy trafić na pięknie utrzymane auto, ale możemy tez trafić na pięknie opakowaną kupę złomu, dlatego przed podjęciem decyzji o zakupie danego auta należy dokładnie prześledzić całość ze szczególnym uwzględnieniem spraw opisanych powyżej.
PLUSY
- Trwałość głównych podzespołów
- Dość dobrze dopracowana blacha nadwozia
- Prostota budowy
- Niska cena części zamiennych
MINUSY
- Duże prawdopodobieństwo korozji mocowania elementów zawieszenia
- Duże prawdopodobieństwo korozji mocowania elementów zawieszenia
- Słaba jakość elementów wykończenia wnętrza (podatne na ułamania i wyszczerbienia)
- Twardniejące elementy (przewody) i korodujące miejsca łączeń (konektorki i zaciski) w instalacji elektrycznej
- Podatne na “wybijanie" miejsce styku klocków hamulcowych z jarzmem