Opis techniczny Volkswagen Bora
W oparciu o Golfa Volkswagen stworzył bliźniaczy model pod nazwa Bora. Następca poprzedniego Vento, jeszcze wcześniejszej Jetty na początku był sprzedawany jako sedan, jednak w późniejszym okresie wprowadzono do produkcji model combi. Miało to na celu uczynienie z Bory samochodu rodzinnego funkcjonalnego i przestronnego, a przy tym ładnego.
Aby rozróżnić troszkę oba samochody (Golf i Bora) elementy karoserii zostały zaokrąglone, co właśnie spowodowało rozpoznawalność modelu /Fot. 1, Fot. 2, Fot. 3, Fot. 4/. Różnią się również lampy przednie /Fot. 5/. Ostatnia Bora zjechała z taśmy produkcyjnej w roku 2004.
Fot. 1 | Fot. 2 |
Fot. 3 | Fot. 4 |
Fot. 5 |
OCENA TECHNICZNA
W stosunku do poprzednika nadwozie jest całkowicie ocynkowane. Polepszył się także wygląd i funkcjonalność wnętrza /Fot. 6, Fot. 7/. Udało się też prawie do zera zredukować nieprzyjemne stukania i skrzypienia elementów wnętrza występujące w Vento. Zawieszenie zostało odizolowane od nadwozia elementami gumowymi zmniejszającymi drgania przenoszone do wnętrza. Zastosowano dodatkowe wzmocnienia drzwi, a nowoczesne metody produkcji nadwozia spowodowały większą sztywność nadwozia, a co za tym idzie poprawiła się stabilność i komfort jazdy.
Fot. 6 | Fot. 7 |
Układ kierowniczy
Układ kierowniczy dopracowany lepiej niż u poprzedników, wszystkie auta są wyposażone w hydrauliczny układ wspomagający /Fot. 8, Fot. 9/. Podobnie jak w przypadku Golfa 4 należy pilnować i okresowo sprawdzać stan osłon gumowych, których uszkodzenie powoduje zniszczenie wewnętrznych elementów przekładni. Często wymienia się wewnętrzne drążki /Fot. 10, Fot. 11/.
Fot. 8 | Fot. 9 |
Fot. 10 | Fot. 11 |
Skrzynia biegów
Nie zauważyłem kłopotów z samą skrzynią biegów, jednak dość często rozregulowują się elementy zmiany biegów /Fot. 12/, co powoduje problemy w zmianie przełożeń oraz pojawiają się wycieki w okolicy wybieraka, co również widać na fotografii.
Fot. 12 |
Sprzęgło
Sprzęgło jest uruchamiane hydraulicznie poprzez pompę i siłownik. Uszkodzeniu może ulec siłownik przy skrzyni biegów, najczęstsza usterka to rozszczelnienie i wyciek płynu. Przy dużych przebiegach wybijają się sprężyny tłumika drgań skrętnych na tarczy sprzęgła. W silnikach diesla ulega uszkodzeniu koło dwumasowe.
Silnik
Silniki podobnie jak w Golfie4 są już mocno skomplikowanymi jednostkami /Fot. 13/. Zastosowano w nich szereg udogodnień i nowinek technicznych, co pociągnęło za sobą konieczność stosowania bardziej skomplikowanego systemu sterowania. Bardzo rzadko, ale zdarzają się poważne awarie sterownika silnika - zakleszczenie wtryskiwaczy. Po dużych przebiegach zaczynają głośno pracować popychacze zaworów. Koroduje dosyć silnie końcowy tłumik /Fot. 14/.
Fot. 13 | Fot. 14 |
Hamulce
Hamulce „BORY" to system tarczowy /Fot. 15, Fot. 16/. Należy w nich zwracać uwagę na dźwignie hamulca ręcznego przy zaciskach, gdy dojdzie do zapieczenia nie obejdzie się bez demontażu zacisku i kosztownej naprawy /Fot. 17/. Dość często obrywają się kabelki układu ABS, w wyniki niefachowej naprawy, bądź dostania się ciała obcego pomiędzy czujnik a tarcze może dojść do zwichrowania tarczy układu ABS i jego wadliwego działania.
Fot. 15 | Fot. 16 |
Fot. 17 |
Karoseria
Całość nadwozia jest ocynkowana, dlatego na ogół auta bezwypadkowe nie maja problemów z korozją wyglądają, wiec jak nowe /Fot. 18/, a fakt iż na perforacje nadwozia fabryka udziela 12 lat gwarancji mówi samo za siebie. Często awarii ulegają podgrzewane dysze spryskiwaczy na masce przedniej.
Fot. 18 |
Instalacja elektryczna
Mnogość układów elektrycznych i elektronicznych wymaga na producentach stosowanie dużej ilości czujników, które muszą być w jakiś sposób połączone z instalacją elektryczną. Pojawiają się tu sporadycznie problemy złego kontaktowania. W układzie nie obserwuje się zbyt wielu awarii, częste są awarie mało szkodliwe typu przepalenie bezpiecznika czy żaróweczki oświetlenia wskaźników. Poważne defekty zdarzają się rzadko. Mechanicznie uszkodzeniu może ulec piasta alternatora /Fot. 19/.
Fot. 19 |
Zawieszenie
Najczęściej spotykana usterka to awarie wahacza, typu wybicie sworznia bądź tulei /Fot. 20/. Słabym ogniwem są również łączniki stabilizatora.
Fot. 20 |
Wnętrze
Wnętrze bardzo ładne i ergonomiczne dopracowane w najdrobniejszych szczegółach /Fot. 21, Fot. 22/, prawie identyczne jak w "czwórkach" z tym, że miejsca jest zdecydowanie więcej. Nie obserwuje się problemów z elementami wyposażenia wnętrza, czasami pojawia się problem z wyłącznikami szyb bocznych. Zdarzają się otarcia w okolicy boczków drzwi /Fot. 23/. Zestaw wskaźników jest czytelny i wyrazisty /Fot. 24/. Jedynym zauważonym mankamentem są nietrwałe osłony lewarka zmiany biegów /Fot. 25/.
Fot. 21 | Fot. 22 |
Fot. 23 | Fot. 24 |
Fot. 25 |
PODSUMOWANIE
Bardzo przyjemny i wdzięczny samochód, podobnie jak poprzednik bardzo popularny i godny polecenia. Niemiecka jakość przeplata się z funkcjonalnością. Podróżowanie Borą jest przyjemne tak dla kierowcy jak i pasażerów. We wnętrzu auta panuje cisza.
PLUSY
- Dobre wykonanie i dbałość o detale.
- Karoseria całościowo ocynkowana (12 lat gwarancji na perforacje nadwozia!!).
- Dobrze dopasowane jednostki napędowe.
- Ceny części na przyzwoitym poziomie.
- Ładne i solidnie wykonane wnętrze.
MINUSY
- Dość skomplikowana budowa zespołów napędowych.
- Samodzielne naprawy prawie niemożliwe.
Dostępność części zamiennych:
Oryginały - bardzo dobra
Zamienniki – bardzo dobra
Ceny części zamiennych:
Oryginały – na przyzwoitym poziomie
Zamienniki – tanie
Awaryjność:
Średnia