Opis techniczny Toyota Carina V
Kolejny samochód ze stajni Toyoty, który podbił świat. Auto bardzo popularne i chętnie sprowadzane - decyduje o tym zapewne solidność wykonania, wyposażenie, wygląd oraz spora ilość miejsca w środku. Duży nacisk położono na komfort podróżowania i bogate wyposażenie.
OCENA TECHNICZNA
Samochód dopracowany pod względem estetyki i technicznym, również w najdrobniejszych szczegółach zadbano o wszystkie aspekty od bezpieczeństwa komfortu na stronie technicznej kończąc. Pod względem mechanicznym skomplikowane jest zawieszenie, jednak przekłada się to na komfort podczas jazdy, jak zawsze są plusy i minusy - w tym wypadku osiągnięto kompromis.
TYPOWE USTERKI
Układ kierowniczy
Stuki w przekładni kierowniczej oraz nieszczelności układu wspomagania przy dużych przebiegach to norma /fot1/. Ogólnie przebiegi rzędu 200 tysięcy km nie robią na przekładni większego wrażenia tylko przy należytej dbałości o układ (wymiana osłon na czas wyeliminowanie wycieków przed poważną awarią itd.).
Fot. 1 |
Skrzynia biegów
Nie zaobserwowano typowych dla modelu usterek ale mogą pojawić się wycieki w okolicach półosi. Skrzynie są bardzo precyzyjne i ciche. Mogą się jednak pojawić luzy w mechanizmie zmiany biegów co objawia się dużym luzem drążka zmiany biegów, również samo sterowanie przy skrzyni biegów może sprawić kłopoty /fot2/.
Fot. 2 |
Sprzęgło
Wytrzymałe sprzęgła pozwalają na przejechanie sporej ilości kilometrów bez wymiany. Przy bardzo dużych przebiegach mogą pojawić się problemy z głośną pracą sprzęgła ale są to zjawiska marginalne.
Silnik
Na zdjęciach przedstawiono silnik dieslowski /fot3/, bardzo wytrzymały i dynamiczny a przy tym dosyć ekonomiczny jak na wielkość i ciężar auta. Mogą się pojawić problemy z wtryskami, które przy sporych przebiegach lubią się zacinać i po prostu być nieszczelne. Silniki benzynowe również są wytrzymałe i bardzo dynamiczne. Układ zasilania tak dieslowski jak i benzynowy sprawują się bez zarzutu lecz w silnikach eksploatowanych na LPG przy niskim poziomie benzyny w zbiorniku paliwa posłuszeństwa odmawia pompa paliwa. Miska olejowa w większości przypadków bez względu na rodzaj silnika jest silnie skorodowana co zmusza do wymiany bloku silnika, który jest też mocno skorodowany co widać na zdjęciu /fot4/. Ponadto na zdjęciu /fot4/ miska olejowa jest po wymianie stąd brak oznak korozji, co jest dobrym dowodem, że wycieki oleju z silnika są mało występującą usterką w przypadku Cariny. Za to często koroduje układ wydechowy /fot11/.
Fot. 3 | Fot. 4 | Fot. 11 |
Hamulce
Często dochodzi do korozji elementów układu przewodów metalowych, zapiekają się prowadnice zacisków hamulcowych z przodu oraz elementy hamulca pomocniczego co może prowadzić do przyspieszonego zużycia elementów ciernych /fot 5/.
Fot. 5 |
Karoseria
Dosyć dobrze zabezpieczona karoseria przed korozją, z drugiej strony wiele aut sprowadzonych to auta „po przejściach" więc warto sprawdzić grubość i jakość powłoki lakierniczej aby uniknąć rozczarowań po pierwszej zimie. Najczęściej korozja pokazuje się w okolicy łączeń progów, nadkolach pod lampami tylnymi i w okolicy szyb czołowej i tylnej. Na zdjęciu nie widać korozji, jest to jedynie wskazanie miejsca gdzie można ja spotkać/fot6/.
Fot. 6 |
Instalacja elektryczna
Czasami pojawiają się zaśniedziałe styki w złączach elektrycznych. Posłuszeństwa może odmówić któryś z przełączników, również często koroduje rozrusznik powodując wadliwe działanie.
Zawieszenie
Bardzo skomplikowane zawieszenie wyposażone w sporą ilość elementów ulegających uszkodzeniom. Wiele elementów jest z met gumowych tak z przodu jak i z tyłu mimo, to jest zawieszenie bardzo precyzyjne i komfortowe. Najczęściej wymienia się łączniki zaznaczone strzałką oraz sworznie /fot7.8.9.13/.
Fot. 7 | Fot. 8 |
Fot. 9 | Fot. 13 |
Wnętrze
Wnętrze jest wygodne i pozwala na komfortowa jazdę /fot10/. Denerwujące mogą być odgłosy pochodzące z deski rozdzielczej w szczególności na nierównych drogach, poza tym wnętrze jest obszerne zarówno w przedniej jak i w tylnej części. Duży bagażnik stanowi także atut Cariny.
Fot. 10 |
PODSUMOWANIE
Toyota Carina to wytrzymały i bardzo ekonomiczny samochód. Oferta silnikowa i nadwoziowa pozwala każdemu wybrać coś dla siebie. Silniki są ekonomiczne i mało awaryjne pod warunkiem właściwej eksploatacji. Dostępność części tak nowych jak i używanych jest spora, więc można śmiało określić samochód jako w miarę tani w utrzymaniu. Poważne usterki pojawiają się niezwykle rzadko i zwykle są to czynności obsługowe.
PLUSY
- Bogate wyposażenie
- Komfortowe warunki podróżowania
- Ekonomiczne silniki
MINUSY
- Skomplikowana budowa zawieszenia
Dostępność części zamiennych:
Oryginały – dobra
Zamienniki – bardzo dobra
Ceny części zamiennych:
Oryginały – drogie
Zamienniki - tanie
Awaryjność:
Średnia