Opis techniczny Suzuki Swift I
Suzuki Swift to malutki samochód koncernu, mniejszy jest tylko model Maruti. Samochód szybko zdobył popularność w naszym kraju. Mimo iż jest niewielki to oferuje sporo miejsca w środku i przyzwoity komfort podróżowania. Można wybierać pomiędzy nadwoziem 3- i 5-drzwiowym. Silniki o małych pojemnościach są bardzo dobrze dopasowane do samochodu co czyni go dynamicznym i w miarę szybkim.
OCENA TECHNICZNA
Dosyć dobre wykonanie, wszystkie elementy pasują do siebie. Zabezpieczenie antykorozyjne nadwozia jest na przyzwoitym poziomie. Materiały użyte do wykończenia wnętrza mogą wydawać się mało nowoczesne. Mało jest miękkich elementów, większość to twardy plastik, który nie wygląda zbyt nowocześnie. Podzespoły pod względem mechanicznym są mało awaryjne.
TYPOWE USTERKI
Układ kierowniczy
Przekładnia jest dosyć wytrzymała, często natomiast wymienia się końcówki drążków kierowniczych /fot1/. Jak widać na wspomnianym zdjęciu, czynność ta może być utrudniona przez korozje.
Fot. 1 |
Skrzynia biegów
Nie stwierdzono poważnych usterek ale mogą przytrafić się wycieki w okolicach łączenia elementów i przy uszczelniaczach półosi. Ponadto przy dużych przebiegach mogą zdarzyć się awarie przegubów /fot2/.
Fot. 2 |
Sprzęgło
Nie zauważono powtarzających się usterek poza normalnym zużyciem eksploatacyjnym.
Silnik
Silniki są ekonomiczne i dynamiczne zarazem, wykonane solidnie. Na zdjęciu można samemu ocenić wykonanie silnika (zdjęcie wykonano podczas wymiany rozrządu przy przebiegu 86 tysięcy kilometrów przed demontażem paska, wygląd podzespołów nie wymaga komentarza /fot3/).
Fot. 3 |
Hamulce
Prowadnice przedniego zacisku zapiekają się dosyć często co z kolei prowadzi do wybijania się prowadzeń i nieprzyjemnych stuków podczas jazdy /fot4/. W tylnych hamulcach zapiekają się elementy regulacyjne powodując brak hamulca ręcznego.
Fot. 4 |
Karoseria
Stan nadwozia w większości przypadków jest dobry /fot5/ ale podwozie lubi korodować /fot6/. To samo dotyczy elementów zawieszenia /fot7/.
Fot. 5 | Fot. 6 | Fot. 7 |
Instalacja elektryczna
Słabym punktem są zaciski akumulatora, które lubią się luzować nawet maksymalnie skręcone mogą pozostawać luźne a ich odłączenie podczas jazdy może mieć przykre konsekwencje/fot8/.
Fot. 8 |
Zawieszenie
Zawieszenie jest dosyć proste najczęściej wymienia się sworznie i elementy gumowe oraz łączniki stabilizatora /fot9,10,11/.
Fot. 9 | Fot. 10 | Fot. 11 |
Wnętrze
Wnętrze jest dosyć przyjemne i wygodne. Wszystkie elementy sterowania mamy pod ręką a wskaźniki są czytelne/fot14/. Niska jest natomiast jakość materiałów /fot12,13/.
Fot. 12 | Fot. 13 | Fot. 14 |
PODSUMOWANIE
Suzuki Swift to bardzo przyjemny samochód, który łatwo się prowadzi i jest wygodny oraz przestronny. Spokojnie może się w nim zmieścić rodzina z dziećmi, szczególnie jeśli chodzi o wersję sedan prezentowaną na zdjęciach. Nieco mniej miejsca jest w wersji pięciodrzwiowej. Samochód nie jest zbytnio awaryjny a w warsztatach są wykonywane najczęściej czynności obsługowe i eksploatacyjne typu oleje, płyny, hamulce. Swift to auto małych rozmiarów lecz miejsca we wnętrzu jest dosyć sporo.
PLUSY
- Wygodne i obszerne wnętrze
- Prosta budowa
- Dobre silniki
- Dobre zabezpieczenie antykorozyjne nadwozia
MINUSY
- Słabe zaciski akumulatora
- Korodujące elementy podwozia
- Marna jakość materiałów użytych do wykończenia wnętrza
Dostępność części zamiennych:
Oryginały – dobra.
Zamienniki – bardzo dobra
Ceny części zamiennych:
Oryginały – na przyzwoitym poziomie
Zamienniki - tanie
Awaryjność:
Średnia