Opis techniczny Skoda Felicia
Następczyni popularnej Skody Favorit, w stosunku do poprzedniczki zmieniono praktycznie całość, jedynie bryła nadwozia została podobna, ale bardziej zaokrąglona i unowocześniona co znacznie polepszyło wygląd zewnętrzny.
OCENA TECHNICZNA
Samochód wykonany dobrze pod względem mechanicznym. Wygląd jest znacznie nowocześniejszy, w końcowym okresie produkcji modeli zmieniono wygląd maski przedniej, która zyskała atrapę w całości z maską co wygląda znacznie nowocześniej niż blaszana atrapa znana z favoritki. Wnętrze również unowocześnione, fotele są wygodniejsze, deska rozdzielcza znacznie bardziej przejrzysta niż w favoritce. Silniki również pochodzą od poprzedniczki, jednak montowane były też diesle i jednostki pochodzące od volkswagena.
TYPOWE USTERKI
Układ kierowniczy
Stuki w przekładni Felicji to norma, często wymienia się też gałki układu kierowniczego. Przy dużych przebiegach parcieją osłony gumowe.
Skrzynia biegów
Skrzynia biegów jest dość wytrzymałym mechanicznie elementem. Gorsza sprawa z mechanizmem zmiany biegów, często przy znacznych przebiegach dochodzi do wybicia łącznika krzyżakowego łączącego skrzynie biegów z lewarkiem zmiany biegów. Wycieki ze skrzyni są częstym utrapieniem w czasie normalnych najazdów na krawężniki, często dochodzi do oderwania kawałka obudowy skrzyni biegów co jest w większości Felicji normą. Niezbyt długo wytrzymują osłony gumowe przegubów, co niezauważone w porę powoduje uszkodzenie przegubów.
Sprzęgło
Sprzęgło działa poprawnie przez długie kilometry, sporadycznie może dojść do zerwania linki sprzęgła, zapieczenia dźwigni sprzęgła czy głośnej pracy łożyska wyciskowego, która niknie w momencie przyciśnięcia sprzęgła co jest bardzo denerwujące.
Silnik
Silniki pochodzące od Skody mają ulepszony system zasilania, nie ma gaźnika a jest wtrysk. W starszych modelach jednopunktowy (Fot. 1), w nowszych zastosowano wtrysk MPI. Mechanicznie silniki bardzo wytrzymałe, gorsza sprawa to osprzęt, często dochodzi do uszkodzenia czujników położenia wału zanieczyszcza się mechanizm przepustnicy. W układzie chłodzenia często dochodzi do uszkodzenia termostatu lub pompy wodnej.
Fot. 1 |
Hamulce
Układ hamulcowy prosty w budowie. Częsta usterka to wybijające się prowadniki zacisku przedniego, często zapiekają się elementy regulacyjne tylnych hamulców. Korodują również przewody metalowe i cylinderki.
Karoseria
Korozja nie jest obca Felicji w szczególności jeśli chodzi o tylną klapę, która w większości Felicji jest silnie skorodowana (Fot. 2,3,4) co bez wątpienia jest jakąś wadą produkcyjną, a nie powodem złej naprawy blacharskiej. Przy dużych przebiegach korozja może zaatakować mocowanie wahaczy przednich do karoserii na co należy zwrócić uwagę, gdyż naprawa może być trudna do wykonania i kosztowna. Nagminnie wybijają się zawiasy drzwi szczególnie od strony kierowcy (Fot. 5). Listwy ozdobne przy przednich słupkach często odstają i odkształcają się, pękają mocowania reflektorów przednich (Fot. 6).
Fot. 2 | Fot. 3 |
Fot. 4 | Fot. 5 | Fot. 6 |
Instalacja elektryczna
Instalacja elektryczna to niewątpliwie słabszy punkt modelu, przewody w okolicy silnika (Fot. 7,8) pękają co powoduje z kolei kłopoty ze strony układu zasilania. Korodują złącza pogarszając przepływ prądu. W starszych modelach z jednopunktowym wtryskiem często uszkodzeniu ulega cewka zapłonowa (Fot. 9). Występują również kłopoty z włącznikami świateł, które lubią się blokować (Fot. 10).
Fot. 7 | Fot. 8 |
Fot. 9 | Fot. 10 |
Zawieszenie
Zawieszenie proste w budowie uszkodzeniu mogą ulec sworznie, tuleje wahacza i elementy gumowe. Przy dużych przebiegach posłuszeństwa odmawiają amortyzatory, zdążają się też pęknięcia sprężyn zawieszenia.
Wnętrze
Sztuczne tworzywa powodują czasami dość nieprzyjemne odgłosy (Fot. 11), pękają regulacje nawiewów, nagminnie piszczy wentylator nagrzewnicy, zimą zniszczeniu ulegają często sterowania wlotów powietrza - po prostu pękają. Elementy tworzyw tracą kolor, odchodzi górna warstwa (Fot. 12,13), fotele często latają w prowadnicach, pękają stelaże foteli elementy wręcz dzwonią podczas jazdy.
Fot. 11 | Fot. 12 | Fot. 13 |
PODSUMOWANIE
Samochód można polecić osobom używającym samochód do jazdy, a nie do tzw. szpanu. Zadbana Felicja potrafi jeździć bezawaryjnie przez wiele kilometrów pod warunkiem należytej dbałości o samochód. Ciężkie awarie zdążają się rzadko, najczęściej samochody te trafiają na warsztat z wymianą olejów czy innych materiałów eksploatacyjnych jak klocki, linki itd.
PLUSY
- Prostota budowy
- Niskie ceny części zamiennych
- Dosyć przyjazne i wygodne wnętrze-
MINUSY
- Podatne na korozje elementy nadwozia i podwozia
- Wycieki oleju z silnika i skrzyni biegów
Dostępność części zamiennych:
Oryginały – bardzo dobra.
Zamienniki - bardzo dobra.
Ceny części zamiennych:
Oryginały – na przyzwoitym poziomie.
Zamienniki - tanie.
Awaryjność:
Średnia