Opis techniczny Skoda Fabia I
Następczyni popularnej Felicji zyskała nowy atrakcyjniejszy moim zdaniem wygląd. Kształty są bardziej unowocześnione, zmieniono przednie lampy nie ma już szklanych kloszy jak w Felicji, zastąpiły je nowocześniejsze wykonane z tworzywa sztucznego elementy. Wnętrze zyskało nowy wygląd, stało się po prostu dopasowane do nowych trendów w stylistyce aut. Bogaty wybór wersji nadwoziowych zadowoli każdego, podobnie z silnikami. Bardzo dużo jest użytecznych schowków np. w oparciu fotela prawdopodobnie na telefon, czyni samochód bardzo praktycznym.
OCENA TECHNICZNA
Samochód ogólnie dobrze wykonany, zadbano o detale, przyjemnie się prowadzi wszystkie elementy sterowania są dostępne bez najmniejszych utrudnień. Silniki zastosowane w Fabii są dobrze znane z Felicji, dosyć mało awaryjne nie sprawiają zbytnich problemów w trakcie użytkowania samochodu. Całość karoserii tworzy jedna całość, brak wyraźnego zaznaczenia przejścia pomiędzy linią nadwozia, a zderzakiem czyni Fabię bardziej nowoczesną od Felicji.
TYPOWE USTERKI
Układ kierowniczy
Dosyć często wymienia się końcówki drążków kierowniczych, poza końcówkami nie zauważa się większych problemów z przekładnią kierowniczą. Przy bardzo dużych przebiegach mogą pojawić się luzy pomiędzy roboczymi częściami przekładni objawiające się stukami i powiększającym się luzem koła kierownicy.
Skrzynia biegów
Trwały element pod względem mechanicznym, jednak dosyć często zaobserwować można wycieki oleju (Fot. 1), czasami występują problemy ze zmianą biegów lecz raczej jest to wynik niewłaściwej regulacji po wymianie cięgien, bądź zaniedbań w czasie montażu niż typowa usterka. Czasami szwankują synchronizatory, które powodują trudności ze zmianą biegów.
Fot. 1 |
Sprzęgło
Przy dużych przebiegach mogą pojawić się dziwne odgłosy dobiegające z łożyska sprzęgłowego, poza tym tylko normalne zużycie okładzin tarczy.
Silnik
Mechanicznie bez zastrzeżeń, natomiast często pojawiają się wycieki z uszczelniaczy przy kole pasowym szczególnie w silnikach skodowskich, nie pochodzących z vw, gdzie rozrząd jest napędzany łańcuchem (Fot. 2,3). Dosyć często popękane są osłony pod silnikiem w wyniku najeżdżania na krawężniki itp. Koroduje układ wydechowy (Fot. 4), dosyć często nie wytrzymuje łącznik elastyczny układu wydechowego (Fot. 5).Często też zanieczyszcza się przepustnica, spotyka się też awarie termostatu i jego obudowy, recyrkulacji spalin.
Fot. 2 | Fot. 3 |
Fot. 4 | Fot. 5 |
Hamulce
Bez zastrzeżeń pod warunkiem dbałości o układ, zaniedbania i nie robienie nic przy hamulcach bo dobrze hamują itd. powoduje konieczność wymiany tarcz na nowe, gdyż często są już tak skorodowane i jest na nich tyle rdzy że nie nadają się do dalszej eksploatacji. Koroduje korektor siły hamowania (Fot. 6).
Fot. 6 |
Karoseria
Samochody odporne na korozję, jednak jeszcze w miarę nowe spotyka się egzemplarze skorodowane, ale to już są anomalie spowodowane najczęściej niedbałymi naprawami blacharsko – lakierniczymi, bądź nie naprawianiem takich uszkodzeń. Dosyć często korozja pokazuje się w okolicy tylnej klapy przy zawiasach, powodem jest utrzymująca się tam woda (Fot. 7). Problem to korodujące elementy zamków klapy (Fot. 8).
Fot. 7 | Fot. 8 |
Instalacja elektryczna
Co do instalacji elektrycznej nie ma poważniejszych usterek, trafiają się czasem braki napięcia spowodowane nalotem korozyjnym na końcówkach konektorowych przy czujnikach itp.
Zawieszenie
W zawieszeniu wymienia się sworznie i tuleje metalowo gumowe wahacza przy dużych przebiegach amortyzatory zaczynają tracić właściwości.
Wnętrze
Dosyć ergonomiczne i udane wnętrze auta nie budzi zastrzeżeń, jednak mogą je budzić materiały użyte do produkcji. Plastiki kokpitu są bardzo podatne na zarysowania, podobnie jak wszystkie plastikowe elementy wnętrza. Często też spotykam wyrwaną parcianą opaskę służącą do zamykania tylnej klapy (Fot. 9). Dosyć silnie zużywają się nakładki pedałów, zdjęcie przedstawia ich wygląd w samochodzie o przebiegu 56 tysięcy km (Fot. 10).
Fot. 9 | Fot. 10 |
PODSUMOWANIE
Mało awaryjny samochód dający dobre wrażenia z jazdy, wszystko chodzi ładnie i bez zacięć. Denerwujące czasami mogą być odgłosy i trzeszczenia elementów z tworzyw sztucznych. Samochód łatwo się naprawia, nie jest zbytnio skomplikowany w budowie przy jednoczesnym zachowaniu komfortu i bezpieczeństwa jazdy.
PLUSY
- Atrakcyjny wygląd
- Przyzwoite osiągi przy małym zżyciu paliwa
- Wytrzymałe silniki i skrzynie biegów
- Dobra dostępność części i niska cena
- Przestronne i wygodne wnętrze
- Łatwość obsługi
MINUSY
- Elementy wnętrza podatne na uszkodzenia i otarcia
- Wycieki oleju ze skrzyni i silnika
- Problemy ze złączami elektrycznymi (korozja i naloty powodujące brak przepływu prądu)
Dostępność części zamiennych:
Oryginały – Bardzo dobra.
Zamienniki - Bardzo dobra.
Ceny części zamiennych:
Oryginały – na przyzwoitym poziomie.
Zamienniki - tanie.
Awaryjność:
Średnia