Opis techniczny Renault Scenic I
Model Scenic powstał na płycie podłogowej popularnej Meganki. Początkowa nazwa to Renalut Megane Scenic, jednak koncern w późniejszym czasie zdecydował się wyodrębnić nowy model i z Megane Scenic pozostało tylko Scenic jako odrębna nazwa.
Przy stosunkowo niewielkich wymiarach zewnętrznych Scenic oferuje sporo miejsca w środku, mnogość skrytek, podstawek na napoje i innych ułatwiających życie podróżującym elementów jest godna uwagi. /Fot. 1, Fot. 2/
Fot. 1 | Fot. 2 |
OCENA TECHNICZNA
Bardzo udany samochód, podzespoły pochodzące w większości ze sprawdzonych modeli Megane nie budzą wielkich zastrzeżeń. Mechanicznie samochód bardzo wytrzymały w szczególności silniki diesla dobrze radzące sobie nawet przy sporych przebiegach. Silniki benzynowe również godne polecenia, jednak trzeba pilnować terminowych wymian pasków rozrządu, gdyż te lubią czasami sprawiać nieprzyjemne i kosztowne niespodzianki.
TYPOWE USTERKI
Układ kierowniczy
Przekładnie kierownicze lubią stukać, częste są wycieki z układu wspomagania /Fot. 3/ oraz głośna praca pompy układu wspomagania przy sporych przebiegach. Wybijają się również łączniki kolumny kierowniczej i przekładni, co objawia się dziwnym i niebezpiecznym luzem jałowym kola kierownicy.
Fot. 3 |
Skrzynia biegów
Należy zwracać uwagę na wycieki w miejscu połączeń elementów oraz wybicia mechanizmu zmiany biegów. Czasami pojawia się głośna praca łożysk skrzyni, ale to w większości przypadków dzieje się przy dużych przebiegach.
Sprzęgło
Nie zaobserwowano poważnych usterek poza normalnym zużyciem eksploatacyjnym.
Silnik
Jednostki napędowe pozwalają na spore przebiegi, jednak pojawiają się czasami stuki w silnikach benzynowych. W wypadku zaniedbania może dojść do zerwania paska rozrządu, również pompa wody może odmówić posłuszeństwa. W silnikach diesla często pojawia się wyciek płynu z układu chłodzenia w okolicy złączek /Fot. 4/. W silnikach z turbiną często pojawiają się wycieki w okolicy turbiny /Fot. 5/, nie usunięte na czas niosą za sobą spore koszty najczęściej wymiana lub regeneracja turbiny. Może się również zdarzyć zapieczenie wtryskiwacza w głowicy wręcz uniemożliwiające wyjecie ich bez demontażu głowicy./Fot. 6/ Często uszkodzeniu ulegają gumowe zawieszenia układu wydechowego w tylnej części, co zaniedbane może doprowadzić do opadnięcia tłumika /Fot. 7/.
Fot. 4 | Fot. 5 |
Fot. 6 | Fot. 7 |
Hamulce
Układ jest wytrzymały mechanicznie, jednak w układzie hydraulicznym wycieki nie są rzadkością i często w modelach z początku produkcji układ hamulcowy działa coraz słabiej w miarę przebywanych kilometrów. Korozji ulegają również krawędzie tarcz hamulcowych /Fot. 8/. W układzie kół tylnych zapiekają się elementy hamulca pomocniczego /Fot. 9/.
Fot. 8 | Fot. 9 |
Karoseria
Dosyć odporna na korozję karoseria z wyjątkiem oczywiście niedbale naprawianych stłuczek, na co należy zwracać uwagę przed zakupem każdego używanego auta. Sporadycznie zdarzają się powierzchniowe odpryski lakieru w okolicach nadkoli, jednak są to przypadki marginalne. Elementy takie jak listwy przy szybach nagminnie korodują, pod warstwą gumy tworząc bąble /Fot. 10/.
Fot. 10 |
Instalacja elektryczna
Często naprawia się rozruszniki, złączki elektryczne nie opierają się wilgoci, są czasami zaśniedziałe co pogarsza przewodność, aż do całkowitego braku kontaktu. Lampy przeciwmgielne dosyć nisko osadzone są narażone na pęknięcia /Fot. 11/.
Fot. 11 |
Zawieszenie
Zawieszenia wytrzymałe i dosyć odporne na dziurawe drogi, wymienia się najczęściej sworznie, łączniki stabilizatora. Może również dojść do pęknięcia sprężyny zawieszenia /Fot. 12/. Na zdjęciu sprężyna jest sprawna.
Fot. 12 |
Wnętrze
Dosyć obszerne wygodne wnętrze jednak jakość materiałów jest kiepska. Najczęściej pękają obicia foteli /Fot. 13, Fot. 14/, siedzenia są podatne na zabrudzenia. Duża ilość schowków i poręcznych pólek czyni auto bardzo funkcjonalnym, przejrzyste sterowanie klimatyzacją i w ogóle prowadzenie samochodu nie sprawiają większych problemów /Fot. 15, Fot. 16/. Wnętrze obszerne, sporo miejsca tak z przodu jak i z tyłu /Fot. 17, Fot. 18/. Problem stanowi przewożenie większych ładunków za sprawą ciężko składających się tylnych kanap.
Fot. 13 | Fot. 14 | Fot. 15 |
Fot. 16 | Fot. 17 | Fot. 18 |
PODSUMOWANIE
Bardzo udany model cieszący się sporą popularnością wśród kupujących, części zamienne są łatwo dostępne, a przede wszystkim nie drogie. Sporo miejsca pozwala na wygodne podróżowanie całej rodziny. Większość modeli jest dobrze utrzymana, można również wybierać w modelach i wyposażeniu . Auto godne polecenia dla osób potrzebujących pojemnego i funkcjonalnego auta.
PLUSY
- Wygodne wnętrze.
- Prosta budowa.
- Dobre silniki.
- Komfortowe zawieszenie.
- Opcjonalnie może być 7 miejscowy.
- Sporo schowków i „pomocników" /stoliczki/.
MINUSY
- Kiepska jakość materiałów użytych do wykończenia.
- Bąble na listwach przyokiennych.
- Nieszczelności układu hamulcowego.
- Słabnące działanie hamulców.
Dostępność części zamiennych:
Oryginały - dobra.
Zamienniki – bardzo dobra.
Ceny części zamiennych:
Oryginały - na przyzwoitym poziomie.
Zamienniki - tanie.
Awaryjność:
Średnia