Opis techniczny Renault Megane
Renault Megane - następca popularnej Renault 19, wszedł na rynek w roku 1995. Jego nowoczesne kształty i nieco mniej standardowy w stosunku do poprzednika wygląd sprawiły, że samochód zyskał wielu zwolenników. Renault zaprezentował kilka wersji nadwoziowych: wersje hatchback 5d, kombi sedan 4d, Coupé i minivan Scénic ( początkowo był to megane w późniejszym czasie renault zrobił ze Scenica osobny model ). Zastosowano dosyć dużo jednostek napędowych, także każdy znajdzie Megane ukierunkowanego pod własne wymagania. Wersje silnikowe to miedzy innymi: 1.4 8V, 1.4 16V, 1.6 8V, 1.6 16V, 1.8 16V, 2.0 16V oraz 1.9 DIESEL. W roku 1999 model przeszedł "unowocześnienie". Nowy wygląd nadano tylniemu oświetleniu oraz zmieniono nieznacznie przód oraz wnętrze. Samochód stał się po prostu nieco nowocześniejszy.
OCENA TECHNICZNA
Samochód bardzo dobrze moim zdaniem wykonany, producent zadbał o Szczegóły. Samochód jest wygodny, ładnie się prowadzi, wszelkie elementy sterowania są dopracowane i pracują bardzo płynnie. Karoseria jest dosyć wytrzymała, jeżeli chodzi o elementy zewnętrzne lakierowane. Gorsza sprawa jest z elementami karoserii znajdującymi się pod samochodem, tam już w stosunkowo młodych samochodach możemy dostrzec ślady korozji (Fot. 1,2). Silniki bardzo wytrzymałe, dynamiczne i jeśli są prawidłowo eksploatowane nie przysparzają, poza normalnymi sprawami typu rozrząd, oleje, płyn, większych kłopotów przejeżdżając dosyć długie dystanse bez konieczności wymiany kluczowych elementów silnika. Na zdjęciu silnik meganki po przebiegu 136 tysięcy, auto w ciągłej eksploatacji, jeden właściciel stąd wiadomo, że silnik nigdy nie był myty (Fot. 3)!!
Fot. 1 | Fot. 2 | Fot. 3 |
TYPOWE USTERKI
Układ kierowniczy
W samochodach z większym przebiegiem mogą pojawić się problemy ze złączami krzyżakowymi pomiędzy przekładnią, a kolumną kierownicy. Poza tym dosyć często wymienia się końcówki drążków.
Skrzynia biegów
Dobra, udana konstrukcja czasami pojawiają się wycieki w okolicach wybieraka zmiany biegów (Fot. 4) oraz pęka sprężyna podtrzymująca, a objawia się to zbyt dużym luzem drążka zmiany biegów (Fot. 5).
Fot. 4 | Fot. 5 |
Sprzęgło
Poza normalnym zużyciem części nie zaobserwowano usterek.
Silnik
Dobrze dobrane i dopasowane jednostki napędowe potrafią przejechać sporo kilometrów bez naprawy głównych zespołów, jednak w silnikach benzynowych dosyć często przy dużych przebiegach pojawiają się wycieki płynu chłodzącego z rury doprowadzającej płyn w okolice pompy (Fot. 6). Zdarza się też, że po przebiegu ponad 100 tysięcy km pompa wody wymaga wymiany (Fot. 7). Dosyć silnie koroduje układ wydechowy, szczególnie jego ostatni element (Fot. 8).
Fot. 6 | Fot. 7 | Fot. 8 |
Hamulce
Hamulce wytrzymałe jednak dosyć wrażliwe są tylne hamulce, które są z reguły bardzo zaniedbywane przez co na elementach pojawia się korozja powodując zapiekanie elementów układu. Zdarza się że czujniki ABS a konkretnie ich przewody wypadają z mocowań na belce tylnej i zostają przetarte przez koło, powodując zapalenia się kontrolki systemu.
Karoseria
Dobre zabezpieczenie zewnętrznych elementów lakierowanych, gorsze elementów pod samochodem.
Instalacja elektryczna
Dosyć dobrze zabezpieczona instalacja elektryczna, jednak pewien problem pojawia się w momencie pęknięcia nadkola z tworzywa z przodu po stronie kierowcy, znajduje się tam bowiem sterownik silnika i miałem przypadek unieruchomienia Megane przez zabrudzenie sterownika spowodowane pęknięciem nadkola (Fot. 9). Często szwankuje przerywacz kierunkowskazów i nagminnie psują się cewki, w szczególności pojedyncze w silnikach 16 zaworowych (Fot. 10).
Fot. 9 | Fot. 10 |
Zawieszenie
Dosyć dobrze dopracowane pod względem komfortu jazdy, jednak często wybijają się łączniki stabilizatora, tuleje metalowo gumowe wahaczy, sworznie (Fot. 11,12).
Fot. 11 | Fot. 12 |
Wnętrze
Wykonane estetycznie i funkcjonalnie, jednak często pękają elementy Plastikowe, wyciera się kierownica. Raz miałem przypadek pękniętego oparcia fotela kierowcy. Tapicerka drzwi bardzo się brudzi (Fot. 13), zamek tylnej klapy czasami się luzuje powodując problemy z zamknięciem klapy (Fot. 14).
Fot. 13 | Fot. 14 |
PODSUMOWANIE
Moim zdaniem bardzo udana konstrukcja skierowana do szerokiej rzeszy Użytkowników. Zastosowane jednostki napędowe i wersje nadwoziowe pozwalają na zaspokojenie prawie każdego gustu. Samochód mało awaryjny, sprawuje się dobrze, łatwo się prowadzi, części są nieznacznie droższe od innych samochodów europejskich, a ich dostępność jest powszechna i kupienie prawie każdego detalu meganki nie stanowi większego problemu.
PLUSY
- Atrakcyjny wygląd
- Wygodne i funkcjonalne wnętrze
- Wytrzymałe silniki i skrzynie biegów
- Dobra dostępność zamienników i niska cena
- Mała awaryjność
MINUSY
- Korozja niewidocznych elementów karoserii (spód samochodu)
- Delikatne zawieszenie
- Podatny na korozje układ wydechowy
- Zapiekanie się elementów hamulca osi tylnej
Dostępność części zamiennych:
Oryginały – Bardzo dobra.
Zamienniki - Bardzo dobra.
Ceny części zamiennych:
Oryginały – na przyzwoitym poziomie.
Zamienniki - na przyzwoitym poziomie.
Awaryjność:
Średnia