Opis techniczny Renault Kangoo
Renault Kangoo to samochód osobowo-dostawczy. Łączy w sobie dobre warunki podróżowania dla całej rodziny z funkcjonalnością potrzebną do prowadzenia np. małej firmy. Pozwala na przewiezienie ładunków, zaletą są drzwi przesuwne z boku oraz podwójne drzwi otwierane na boki z tyłu, lub duża klapa podnoszona do góry. Można położyć tylne siedzenia i przewozić dość sporo ładunku. Wadą może być fakt iż tylne siedzenia nie są zbyt komfortowe i wygodne, za to dość dużo jest miejsca dla pasażerów siedzących z tyłu. Bardzo dużo schowków jest także zaletą. Samochód jest dosyć wysoki, a nad kokpitem można z powodzeniem umieścić parę potrzebnych rzeczy ponieważ zastosowano tam półkę, aby maksymalnie wykorzystać przestrzeń.
OCENA TECHNICZNA
Samochód dość dobrze dopracowany pod względem mechanicznym. Trzeba jednak zwracać uwagę na silniki, gdyż w popularnej wersji z silnikiem 1,2 na specjalną uwagę zasługuje pasek rozrządu gdyż według mnie przebieg międzywymianowy podawany przez producenta (120000 km) jest moim zdaniem przesadzony. Samochód jest dość wysoki, co może niekorzystnie wpływać na warunki prowadzenia, jednak funkcjonalność samochodu sprawia, że można pominąć tę kwestię w końcu to nie sportowy model tylko użytkowy.
TYPOWE USTERKI
Układ kierowniczy
Dosyć często wymienia się w tym modelu końcówki drążków kierowniczych, sama przekładnia jest dość mało awaryjna jednak ostatnio spotkałem się z awarią krzyżaka przy kolumnie kierownicy, co jest dosyć niebezpieczne gdyż grozi utrata sterowności, a wymiana może być dosyć pracochłonna i kosztowna (Fot. 1).
Fot. 1 |
Skrzynia biegów
Dość dobrze dopracowana, bez większych problemów w całym okresie eksploatacji auta, sporadycznie może się zdarzyć pęknięcie sprężyny przy wybieraku zmiany biegów powodujące latanie drążka zmiany na boki (Fot. 2). Słabe są poduszki zawieszania skrzyni, w miarę postępującego uszkodzenia pojawiają się problemy z drganiami przenoszonymi do wnętrza.
Fot. 2 |
Sprzęgło
Poza normalnym zużyciem elementów nie spotyka się większych usterek. Przy znacznych przebiegach może dojść do uszkodzenia łożyska oporowego (głośna praca).
Silnik
Do najczęściej spotykanych usterek można zaliczyć pojawiające się wycieki oleju pod pokrywą zaworów, awarie osprzętu elektrycznego, czasami posłuszeństwa odmawia cewka zapłonowa ( szczególnie wersje 16 zaworowe ) (Fot. 3,4). Ogólnie cały silnik jest głęboko osadzony pod maską i jeśli ktoś sporadycznie zagląda pod maskę, a dużo jeździ może się spodziewać dużego nagromadzenia kurzu na elementach silnika. Problemy może też sprawiać chłodnica, która dosyć często ulega rozszczelnieniu powodując znaczne ubytki cieczy chłodzącej.
Fot. 3 | Fot. 4 |
Hamulce
Dosyć dobrze działający układ, pod warunkiem dbałości o elementy. W przypadku jazdy do ostatniego momentu, bez zaglądania w układ hamulcowy może się zdarzyć całkowity brak hamulca ręcznego, zakleszczenie się klocków w zaciskach, znaczna korozja tarcz hamulcowych, zapiekanie linki ręcznego. Zapieczeniu może ulec także korektor siły hamowania (Fot. 5).
Fot. 5 |
Karoseria
Karoseria dobrze wykonana, jedyny mankament to plastikowe elementy ozdobne, które po kilku latach tracą barwę. Obudowy lusterka pod wpływem słońca stają się podatne na zarysowania. Jeśli długo nie korzystamy z tylnych drzwi może dojść do zapieczenia zawiasów, podobnie z zawiasami pokrywy silnika.
Instalacja elektryczna
Dosyć dobrze dopracowany element, jednak denerwujące są usterki przerywacza kierunkowskazów, który w czasie jazdy potrafi tykać i tykać przy czym po załączeniu kierunkowskazu odgłos niknie. Źle zabezpieczono elementy instalacji typu złączki i konektorki, co może powodować zaśniedzenie połączeń i brak kontaktu, bądź słaby przepływ prądu.
Zawieszenie
Zawieszenie podatne na uszkodzenia. Wybijają się sworznie wahacza (Fot. 6) i tuleje metalowo gumowe (Fot. 7). Trafia się dosyć często pęknięcie sprężyny kolumny Mc Phersona (Fot. 8). Dosyć często uszkodzeniu ulegają łączniki drążka stabilizatora (Fot. 9).
Fot. 6 | Fot. 7 |
Fot. 8 | Fot. 9 |
Wnętrze
Duża ilość tworzyw sztucznych powoduje czasami dość nieprzyjemne odgłosy. Ozdobna pokrywka klamki otwierania drzwi nagminnie pęka w okolicy mocowania do drzwi. Przy dużych przebiegach mogą pojawić się przetarcia siedzeń.
Fot. 1 | Fot. 2 | Fot. 3 |
PODSUMOWANIE
Samochód w miarę mało awaryjny, pod warunkiem dbałości o poszczególne elementy. Auto proste w budowie, łatwe w naprawie. Wszędzie jest dobry dostęp. Części zamienne są do zdobycia praktycznie wszędzie, nie tylko oryginały, ale także zamienniki i części używane, przy czym ceny są na przyzwoitym poziomie. Samochód jest dobrą alternatywą dla osób potrzebujących samochodu nie tylko do wyjazdu za miasto, ale także do załatwienia spraw związanych z transportem np. przy prowadzeniu małej firmy. Samochód po złożeniu siedzeń staje się pojemną bagażówka.
PLUSY
- Atrakcyjny wygląd
- Przyzwoite osiągi przy małym zużyciu paliwa
- Wytrzymałe silniki i skrzynie biegów
- Dobra dostępność części i przyzwoita cena
- Przestronne i bardzo wygodne wnętrze
- Łatwość obsługi
MINUSY
- Pękające sprężyny zawieszenia
- Wycieki oleju z silnika
- Zaniedbany układ hamulcowy może sprawiać kłopoty
- Słabe poduszki zawieszenia silnika i skrzyni biegów
- Tuleje metalowo gumowe i sworznie wahacza podatne na wybijanie
Dostępność części zamiennych:
Oryginały – Bardzo dobra.
Zamienniki - Bardzo dobra.
Ceny części zamiennych:
Oryginały – na przyzwoitym poziomie.
Zamienniki - na przyzwoitym poziomie.
Awaryjność:
Średnia