Opis techniczny Peugeot 405
Peugeot 405 to samochód bardzo popularny w naszym kraju, choć to samochód już wiekowy nadal jest przez wiele osób użytkowany. Samochód jest przestronny i wygodny, bogata oferta silników pozwala na zaspokojenie potrzeb każdego użytkownika.
OCENA TECHNICZNA
Samochód o tradycyjnych kształtach dosyć kanciasty jak na dzisiejsze czasy, jednak oferuje sporo miejsca w środku, ma bardzo pojemny bagażnik. Silniki mocno zróżnicowane, początkowe wersje tzw. GL były wyposażone w zwykły gaźnik później we wtrysk, mocniejsze jednostki napędowe stosowano w modelach Sri oraz MI 16. Wersja dieslowska o pojemności 1900 ccm jest bardzo wytrzymała i pozwala na przejechanie sporej ilości kilometrów. Nadwozie dosyć dobrze zabezpieczone przed korozją o czym świadczy wygląd egzemplarzy z początku produkcji jednak można także spotkać zaawansowaną korozję.
TYPOWE USTERKI
Układ kierowniczy
Przekładnie kierownicze lubią stukać, częste są wycieki z układu wspomagania (Fot. 1,2) oraz głośna praca pompy układu wspomagania przy sporych przebiegach.
Fot. 1 | Fot. 2 |
Skrzynia biegów
Skrzynie biegów wytrzymałe i mało awaryjne jednak wycieki są Normą (Fot. 3). Przy dużych przebiegach mogą pojawić się problemy z łożyskami.
Fot. 3 |
Sprzęgło
Nie zaobserwowano poważnych usterek po za normalnym zużyciem eksploatacyjnym.
Silnik
Bardzo wytrzymałe silniki pozwalają na przejechanie sporej ilości kilometrów. W silnikach diesla zapiekają się wtryskiwacze w korpusie i jest to poważny problem, gdyż wiąże się z kosztowną naprawą. Wtryskiwacze mogą również być nieszczelne (Fot. 4,5). W silnikach benzynowych należy w porę wymieniać pasek rozrządu, gdyż może dojść do zerwania a w silniku interferencyjnym jest to związane z kolizją zaworów z tłokiem, a to związane jest z poważnymi kosztami. Dosyć częste są również wycieki z pod miski olejowej (Fot. 6).
Fot. 4 | Fot. 5 | Fot. 6 |
Hamulce
Hamulce to element mało awaryjny jednak stosunkowo często uszkodzeniu ulega układ hamulca ręcznego oraz korodują tłoczki przednich zacisków.
Karoseria
Dosyć dobra blacha nadwozia jednak korozji nie opiera się podłoga i progi. W tych właśnie miejscach należy spodziewać się kłopotów (Fot. 7).
Fot. 7 |
Instalacja elektryczna
Ogólnie instalacja jest niezawodna, jednak często wymienia się elementy sterowania jak przełączniki pod kierownice czy włącznik świateł, awaryjne są też alternatory.
Zawieszenie
Przednie zawieszenie wytrzymałe jednak sworznie (Fot. 8) i łączniki stabilizatora (Fot. 9) są podatne na uszkodzenia, przy sporych przebiegach wyciekają amortyzatory tylne (Fot. 10).Trzeba zwracać również uwagę na mocowanie zawieszenia do karoserii, gdyż często są zauważalne silne ogniska korozji. Mogą przy sporych przebiegach wystąpić problemy z belką tylną (Fot. 11,12).
Fot. 8 | Fot. 9 |
Fot. 10 | Fot. 11 | Fot. 12 |
Wnętrze
Dobrze wykonane elementy wnętrza, czasami jednak nie wytrzymują starcia z użytkownikami nie dbającymi o auta. Pękają regulacje nawiewów, przedziera się tapicerka, pękają elementy z tworzyw sztucznych jak osłony klamek itp. (Fot. 13). Nieprzyjemne piski i stuki kokpitu mogą świadczyć o wypadkowości auta.
Fot. 13 |
PODSUMOWANIE
Samochód wiekowy jednak odpowiednio eksploatowany może służyć latami. Obszerne wnętrze czyni z 405 samochód doskonały dla całej rodziny jak i dla fana szybkiej jazdy, którego z pewnością zadowoli wersja MI 16. Ogólnie samochód godny polecenia nie psujący się ponad normę, części są w miarę tanie, bogata jest oferta zamienników.
PLUSY
- Wygodne i wnętrze
- Duży bagażnik
- Dobre silnik
MINUSY
- Wyciekające amortyzatory
- Pękające elementy plastikowe
- Podatne na korozje podwozie
- Zapiekające się w korpusie wtryski w silnikach diesla
Dostępność części zamiennych:
Oryginały – dobra.
Zamienniki – bardzo dobra.
Ceny części zamiennych:
Oryginały – drogie.
Zamienniki - na przyzwoitym poziomie.
Awaryjność:
Średnia