Opis techniczny Peugeot 106
Peugeot 106 to samochód produkowany w latach 1991 - 2003. Jest on zaliczany do samochodów typu super mały lub inaczej super mini. Dostępny w wersjach pięcio i trzydrzwiowych. Zgrabny i mały samochód nadaje się szczególnie do pokonywania krótkich tras, jednak dalsza trasa to też dla 106 nie problem. Jego niewielkie rozmiary znakomicie sprawdzają się w warunkach miejskich.
OCENA TECHNICZNA
Bardzo dobrze wykonany samochód, mały i ekonomiczny. Niskie spalanie tak latem jak i zimą korzystnie wpływały na sprzedaż samochodu. Również ładna stylistyka i dynamiczność zwiększały ilość sprzedawanych egzemplarzy 106. Dostępne były w wersjach silnikowych 1100 ,1000 z mono wtryskiem jak i gaźnikiem, 1400 z wtryskiem wielopunktowym oraz silnik diesla również o pojemności 1400. Większy silnik 1600 ccm wprowadzono w roku 1995. 106 sprzedawany w kilku wersjach: podstawowa XN, XR, NajboXT i usportowiona XSi, Rallye z silnikiem 1.3 o mocy 100 KM.
TYPOWE USTERKI
Układ kierowniczy
Mechanicznie bez zastrzeżeń jednak spore przebiegi wymuszają wymianę luźnych wewnętrznych końcówek na nowe. Czasami pojawiają się nieszczelności, może dojść do wybicia połączenia przekładni z kolumną kierownicy.
Skrzynia biegów
Na samą skrzynie biegów nie można nic powiedzieć. Jednak samo sterowanie zmianą biegów realizowane za pomocą cięgien z przegubami kulowymi nie jest zbyt mocną stroną. Dochodzi nagminnie do wybijania zapiekania się sworzni kulkowych dźwigni zmiany biegów co powoduje trudności w zmianie biegów. Zmorą modelu są wycieki ze skrzyni biegów /Fot. 1/ oraz pękające osłony zewnętrznych przegubów /Fot. 2/.
Fot. 1 | Fot. 2 |
Sprzęgło
Element mało awaryjny przy dobrej eksploatacji wytrzymuje wiele kilometrów, jednak należy zwracać uwagę na mechanizm uruchamiania. Zaniedbania w tej kwestii mogą przysporzyć sporych problemów /Fot. 3/. Głośna praca sprzęgła lub zgrzyty w czasie zmiany biegów są objawem zużycia łożyska wyciskowego, którego awaria nie usunięta w porę niesie ze sobą konieczność wymiany całego kompletu sprzęgła, gdyż dochodzi do uszkodzenia sprężyny centralnej docisku.
Fot. 3 |
Silnik
Silniki są dobrze dobrane i nie ma z nimi większych problemów /Fot. 4, Fot. 5/. Dość często problemy pojawiają się w okolicach pompy wody, która lubi się zacierać, często uszkadzają się łożyska pompy wody. Trzeba zwracać uwagę na wycieki oleju, które są jedną ze słabszych stron modelu pojawiają się w okolicach pokrywy zaworów i uszczelniaczy. Wybór silników i mocy jest dosyć duży, tak że każdy znajdzie coś dla siebie. Spore przebiegi wymuszają wymianę łącznika elastycznego układu wydechowego, który często ulega przerwaniu /Fot. 6/, może również dojść do korozji chłodnicy powodującej wyciek i konieczność wymiany na nową /Fot. 7/.
Fot. 4 | Fot. 5 |
Fot. 6 | Fot. 7 |
Hamulce
Układ hamulcowy jest dopracowany dość dobrze, jednak hamulec ręczny, a raczej jego uruchamianie to słaby punkt. Elementy lubią się zapiekać. Często silnie koroduje wewnętrzna część tarczy hamulcowej /Fot. 8/. Zapiekają się prowadniki zacisków powodując szybkie zużycie okładzin ciernych i tarcz. Dosyć mocno korodują przewody hamulcowe, szczególnie w modelach z początku produkcji.
Fot. 8 |
Karoseria
Dobre zabezpieczenie antykorozyjne jak i sama blacha, nawet niezauważone od razu uszkodzenia lakieru karoserii nie prowadzą od razu do powstania rdzawych śladów, co sprawia że nawet starsze auta wyglądają dosyć dobrze /Fot. 9/ jak na przebieg i wiek.
Fot. 9 |
Instalacja elektryczna
Częstym awariom ulegają sterowania elektrycznie opuszczonych szyb, przełącznik zespolony pod kierownicą. Może się zdarzyć awaria cewki WN /Fot. 10/, twardną kable, czasami posłuszeństwa odmawia rozrusznik /Fot. 11/. Większa część 106 zabezpieczona jest kodem wpisywanym przed zapaleniem auta, przydatny dodatek jednak czasami może sprawić problem blokując uruchomienie silnika. Przy sporych przebiegach pompa paliwa nadaje się do wymiany, główny objaw to szarpanie, niedostateczna moc itd. Czasami alternator przestaje ładować /Fot. 12/.
Fot. 10 | Fot. 11 | Fot. 12 |
Wnętrze
Sporo miejsca w środku jak na takie małe auto. Elementy sterownia pod ręką /Fot. 13/, prosty i czytelny zestaw wskaźników /Fot. 14/. Czasami wycierają się boki fotela kierowcy, plastiki we wnętrzu podczas mrozów mogą wydawać denerwujące odgłosy. Troszkę kiepska jest jakość materiałów użytych do produkcji plastików wnętrza.
Fot. 13 | Fot. 14 |
Zawieszenie
W zawieszeniach najczęściej zużywają się sworznie /Fot. 15/, które są niewymienne, tuleje metalowo gumowe wahacza. Dosyć częste są też awarie łożysk kolumn McPhersona. Z tyłu należy kontrolować stan mocowania belki do karoserii /Fot. 16/, dość często powstają się tam luzy oraz stan samej belki która po dużych przebiegach wymaga regeneracji /Fot. 17/.
Fot. 15 | Fot. 16 | Fot. 17 |
PODSUMOWANIE
Samochód dobry, prosty i tani w eksploatacji jedyny minus to droga naprawa belki tylnego zawieszenia, gdyż trzeba ją w całości regenerować. Całościowo samochód bardzo dobrze sprawdza się w warunkach miejskich, prawidłowo eksploatowany i w należytym stanie technicznym spala nie dużo paliwa, co jest w dzisiejszych czasach sporym plusem.
PLUSY
- Zwarta i prosta budowa.
- Dobre wykonanie.
- Niska cena części zamiennych.
MINUSY
- Droga naprawa zawieszenia tylnego.
- Wycieki z silnika i skrzyni biegów.
- Korodujący układ wydechowy.
Dostępność części zamiennych:
Oryginały - na przyzwoitym poziomie.
Zamienniki – bardzo dobra.
Ceny części zamiennych:
Oryginały - na przyzwoitym poziomie.
Zamienniki - tanie.
Awaryjność:
Średnia