Opis techniczny Opel Vivaro
Opel Vivaro to dostawczy samochód bliźniak samochodu Renault Trafic, w roku 2002 zyskał tytuł samochodu dostawczego roku. Produkowany jest od roku 2001 w fabryce GM w Anglii. Produkowany w dwóch wersjach rozstawu osi oraz w dwóch wysokościach nadwozia.
Zaliczany jest do najpopularniejszych aut w segmencie średnich aut dostawczych wykorzystywany przez większość małych firm budowlanych i transportowych, a wersja bus stosowana jest często do zarobkowego przewozu osób lub jako tzw. miejski minibus.
OCENA TECHNICZNA
Samochód wszechstronny i dosyć wytrzymały. Większość podzespołów jest identycznych, co w bliźniaczym modelu firmy Renault. Dobre wykonanie pozwala na spore przebiegi, jednak przy znacznych przebiegach częste jest duże spalanie oleju silnikowego szczególnie w samochodach intensywnie obciążanych. Również na karoserii zdarzają się odpryski lakieru jednak nie powodują one korozji od razu za sprawą dobrej jakości blach, zaniedbane mogą prowadzić do poważnej korozji /Fot. 1/, a w skrajnych przypadkach do perforacji blachy.
Fot. 1 |
TYPOWE USTERKI
Układ kierowniczy
Wytrzymały element choć zdarzają się rozszczelnienia układu wspomagania po przebiegu ponad 150 tysięcy km. Często też wymienia się końcówki drążków, może również dojść do wybicia połączenia krzyżakowego kolumny kierowniczej /Fot. 2/.
Fot. 2 |
Skrzynia biegów
Na samą skrzynie biegów nie można nic powiedzieć. Biegi chodzą ładnie i dość luźno, a przy tym płynnie. Często samochody są eksploatowane powyżej dopuszczalnej ładowności, co niesie za sobą niebezpieczeństwo szybszego zużycia przegubów napędowych, dlatego przed zakupem należy sprawdzić w miarę możliwości w jakich warunkach było eksploatowane auto. Ciężkie warunki pracy widać często gołym okiem we wnętrzu auta /Fot. 3, Fot. 4/, niektóre dopiero po rozbiórce /Fot. 5/.
Fot. 3 | Fot. 4 | Fot. 5 |
Sprzęgło
Element mało awaryjny przy dobrej eksploatacji wytrzymuje wiele kilometrów, jednak należy zwracać uwagę na mechanizm uruchamiania, zaniedbania w tej kwestii mogą przysporzyć sporych problemów. Szarpanie podczas ruszania może świadczyć o zużytych elementach tarczy sprzęgła.
Silnik
Silniki są dobrze dobrane i nie ma z nimi większych problemów, jednak dość często problemy pojawiają się w okolicach pompy wody, która lubi się zacierać. Dość często uszkadzają się łożyska pompy wody. Trzeba zwracać uwagę na wycieki oleju, które są jedną za słabszych stron modelu, pojawiają się w okolicach pokrywy zaworów i uszczelniaczy wałka rozrządu i wału korbowego. W silnikach doładowanych duży problem to sprężarka, która z powodu złego eksploatowania pojazdu może ulec uszkodzeniom, a to już sprawa dość kosztowna. Wysoka temperatura i nagłe zatrzymanie bez „wychłodzenia" to duża próba dla układu. Częsty problem to duże pobieranie oleju spowodowane zużyciem uszczelniaczy zaworów i sporymi luzami w układzie tłokowo – korbowym. Mogą pojawić się stuki podczas zmiany przełożeń i dodawaniu gazu za sprawą wybicia łącznika zawieszenia silnika /Fot. 6/.
Fot. 6 |
Hamulce
Układ hamulcowy jest dopracowany dość dobrze, jednak hamulec ręczny i cały układ kół tylnych to słaby punkt. Elementy które lubią się zapiekać: prowadniki zacisku /Fot. 7/, tłoczki zacisków /Fot. 8/, a co za tym idzie silnie koroduje tarcza hamulcowa /Fot. 5, Fot. 9/.
Fot. 7 | Fot. 8 | Fot. 9 |
Karoseria
W miarę wytrzymała i ładna karoseria /Fot. 10, Fot. 11/, jednak spotyka się korozję na skutek odpryskującego lakieru, co zaniedbane daje taki efekt /Fot. 1/. Czasami awarii ulegają drzwi przesuwne, wypadają rolki z prowadnicy na skutek niedbałości użytkowników /nie smarowanie prowadnic/.
Fot. 10 | Fot. 11 |
Instalacja elektryczna
Częstym awariom ulegają sterowania elektrycznie opuszczanych szyb, przełącznik zespolony pod kierownica. Mogą zdarzyć się kłopoty z instalacją jeśli była naprawiana metodami chałupniczymi /Fot. 12, Fot. 13/.
Fot. 12 | Fot. 13 |
Wnętrze
Dobre wykonanie wszystko jest przejrzyste i czytelne /Fot. 14/ i użytkowanie samochodu nie nastręcza żadnych problemów. Pozycja kierowcy jest optymalna, sporo jest miejsca w kabinie /Fot. 15/ nawet dwójka pasażerów podróżuje w miarę komfortowo /Fot. 16/. Oczywiście nie jest to samochód rodzinny i podróż na dalsze odległości może być męcząca. Jak bywa w przypadku samochodów dostawczych wyciszenie kabiny nie jest dopracowane do perfekcji i przy większych prędkościach w kabinie jest po prostu głośno.
Fot. 14 | Fot. 15 | Fot. 16 |
Zawieszenie
W zawieszeniach najczęściej zużywają się sworznie, łączniki drążka stabilizatora, tuleje metalowo - gumowe wahacza. Częste są też awarie łożysk kolumn McPhersona, może się zdarzyć również pęknięcie sprężyny zawieszenia /Fot. 17/.
Fot. 17 |
PODSUMOWANIE
Samochód dobrze wykonany, nadający się świetnie do celów transportowych. Poważne usterki występują niezwykle rzadko, godny polecenia dla osób potrzebujących samochodu dostawczego jak również dla osób pragnących transportować większą rodzinę, w tym wypadku wystarczy wybrać wersję osobowa. Materiały użyte do produkcji są wytrzymałe i zadbany model może oddać duże usługi właścicielowi.
PLUSY
- Zwarta i prosta budowa.
- Dosyć dobre wykończenie.
- Niska cena części zamiennych.
MINUSY
- Słabe elementy przeniesienia napędu, szczególnie przy przekroczeniu dopuszczalnej masy całkowitej.
- Spalanie oleju w przypadku dużych przebiegów.
Dostępność części zamiennych:
Oryginały - bardzo dobra.
Zamienniki – bardzo dobra.
Ceny części zamiennych:
Oryginały - drogie.
Zamienniki - tanie.
Awaryjność:
Średnia