Opis techniczny Opel Vectra III
Od początku produkcji modelu Vectra samochód ten cieszy się ogromną popularnością. Od modelu Vectra A przez model Vectra B, po Model C producent ciągle unowocześnia swój produkt.
W 2002 roku pojawiła się Vectra C, zmieniono przód, atrapę chłodnicy, pojawiały się większe reflektory /Fot. 1/. Zmieniono wygląd wnętrza, cały samochód stał się nowocześniejszy i moim zdaniem ładniejszy, tak na zewnątrz jak i we wnętrzu. Vectra C występuje w wersjach hatchback, sedan i kombi, a wszystkie odmiany mają przestronne wnętrze i są solidnie wykonane. W 2005 roku Vectra przeszła face lifting. Ostatni model wersji posłużył jako wzór do budowy nowego modelu SIGNUM.
Fot. 1 |
OCENA TECHNICZNA
Vectra C ma bardzo zróżnicowane wyposażenie w zależności jak to zwykle bywa od wielkości ceny nowego samochodu, jednak pomimo to każdy model ma elektrohydrauliczne wspomaganie kierownicy, zaawansowane systemy ABS, 6 poduszek powietrznych /Fot. 2, 3, 4/, elektrycznie sterowane podgrzewane lusterka, elektrycznie sterowane szyby przednie, manualną klimatyzację /Fot. 5/ oraz car audio z 8 głośnikami. Samochód wykonany dobrze, mało awaryjny z dobrych i wytrzymałych materiałów.
Fot. 2 | Fot. 3 |
Fot. 4 | Fot. 5 |
TYPOWE USTERKI
Układ kierowniczy
Wytrzymały element choć zdarzały się sparciałe osłony przekładni /Fot. 6/, często też wymienia się końcówki drążków /Fot. 7/.
Fot. 6 | Fot. 7 |
Skrzynia biegów
Skrzynia mechanicznie bez zastrzeżeń, jednak często spotyka się rozerwane osłony przegubów wewnętrznych /Fot. 8/ oraz wycieki na łączeniach elementów skrzyni. Po sporych przebiegach mogą pojawić się kłopoty ze zmiana przełożeń za sprawą wybitego bądź zapieczonego mechanizmu zmiany biegów.
Fot. 8 |
Sprzęgło
Element mało awaryjny, przy dobrej eksploatacji wytrzymuje wiele kilometrów. Nie stwierdzono powtarzających się poważnych usterek.
Silnik
Silniki są dobrze dobrane i nie ma z nimi większych problemów /Fot. 9/, jednak dość często problemy pojawiają się w okolicach paska napędu osprzętu, piski paska klinowego mogą być spowodowane zniszczeniem bądź uszkodzeniem napinacza paska osprzętu /Fot. 10/, uszczelniaczy wałka rozrządu i wału korbowego /Fot. 11/. Silniki wytrzymałe i potrafiące pokonać dużą ilość kilometrów, choć jak to zwykle bywa wszystko zależy od tego jak dany egzemplarz jest eksploatowany.
Fot. 9 | Fot. 10 | Fot. 11 |
Hamulce
Układ hamulcowy jest dopracowany dość dobrze, jednak hamulec ręczny, a raczej jego uruchamianie to słaby punkt, elementy lubią się zapiekać. Często na skutek złej techniki jazdy zwichrowaniu ulegały tarcze hamulcowe /Fot. 12/, co objawia się pulsowaniem pedału podczas hamowania. Czasami zapiekają się prowadnice zacisków /Fot. 13/.
Fot. 12 | Fot. 13 |
Karoseria
Co do blachy różne są opinie. Ogólnie jest wszystko tak jak powinno, jednak auta po przejściach mające za sobą naprawy blacharskie, jeśli są źle wykonane dość często powodują przedwczesne korozyjne wżery w karoserii.
Instalacja elektryczna
Częstym awariom ulegają sterowania elektrycznie opuszczonych szyb, przełącznik zespolony pod kierownicą, zaciera się łożyskowanie wentylatora nagrzewnicy (pisk po załączeniu dmuchawy),czasami wymienia się regulator napięcia alternatora, ogólnie przewody dobrze zabezpieczone /Fot. 14, 15/.
Fot. 14 | Fot. 15 |
Wnętrze
Nie za wiele jest niedoróbek, jednak lakier na kierownicy mógłby być trwalszy /Fot. 16/. Elementy sterowania i kontroli są czytelne i bardzo wyraziste /Fot. 17, 18, 19/.
Fot. 16 | Fot. 17 |
Fot. 19 | Fot. 20 |
Zawieszenie
W zawieszeniach najczęściej zużywają się sworznie /Fot. 21/, łączniki drążka stabilizatora /Fot. 22/ i tuleje metalowo gumowe wahacza /Fot. 23/.
Fot. 21 | Fot. 22 | Fot. 23 |
PODSUMOWANIE
Vectra C to udana kontynuacja zasłużonej sławy poprzedników Vectry A i B. Samochód wygodny, sporo miejsca wewnątrz, wygodne fotele, przejrzyste elementy kontrolne, precyzyjne skrzynie i dobrze dobrane jednostki napędowe to właśnie składniki sukcesu Vectry. Samochód godny polecenia, podróżowanie na większe odległości nie nastarcza problemów, poważne awarie nie są częste.
PLUSY
- Sporo miejsca wewnątrz.
- Dobre wykończenie.
- Wygodne fotele.
MINUSY
- Parciejące osłony gumowe przekładni i półosi.
- Wycieki z silnika i skrzyni biegów.
- Wycierające się koło kierownicy.
Dostępność części zamiennych:
Oryginały - na przyzwoitym poziomie.
Zamienniki – dobra.
Ceny części zamiennych:
Oryginały - drogie.
Zamienniki - na przyzwoitym poziomie.
Awaryjność:
Średnia