Opis techniczny Opel Vectra I
W roku 1988 z linii produkcyjnej schodzi długo oczekiwany następca bardzo popularnej Ascony, nowy model Vectra. W stosunku do Ascony zmieniony został wygląd zewnętrzny.
Samochód staje się bardziej opływowy, nie zostają jednak znacząco zmienione elementy podwozia, są prawie identyczne jak w Asconie. Ulepszone zostało także wnętrze, zastosowano bardziej ergonomiczne siedzenia, kierownica jest grubsza niż w Asconie. Zastosowano też więcej „elektryki". W droższych modelach mamy zamek centralny i elektryczne szyby. Zastosowano też wspomaganie kierownicy i elektronicznie sterowanie silnikiem, zapłonem mieszanki i ilością wtryskiwanego paliwa. Stosowano też zasilanie gaźnikowe, jednak gaźnik także jest sterowany elektronicznie.
OCENA TECHNICZNA
Samochód dość mocno w stosunku do Ascony unowocześniony. Pojawia się wiele nowinek technicznych w stosunku do poprzednika. Polepszono w ten sposób ogólne parametry pojazdu. Samochód lepiej się prowadzi mniej jest uciążliwego w poprzednich modelach hałasu, szczególnie jeśli chodzi o silniki diesla. Zwiększenie pojemności z 1,6 litra do 1,7 litra unowocześnienie spowodowały bardziej kulturalną i spokojniejszą pracę silników. Jednostki napędowe są tak dopracowane, że pozwalają na przejechanie dużej ilości kilometrów bez remontu kapitalnego. Duża część spośród jeżdżących w kraju modeli ma na licznikach grubo ponad 150 tysięcy km i mają się całkiem dobrze. Jedynym istotnym mankamentem Opla jest korozja tylnych części nadkoli, co jest nagminne spowodowane prawdopodobnie jakimś błędem w konstrukcji nadkola. Złą sławą cieszą się też uszczelki w silnikach. Przede wszystkim uszczelka pokrywy zaworów i uszczelniacze wału korbowego. Samochód mało awaryjny, choć wszystko zależy od stanu technicznego i od tego jak kolejni właściciele traktowali samochód.
TYPOWE USTERKI
Układ kierowniczy
Dosyć słabe przekładnie kierownicze, często spotyka się wycieki z przekładni w okolicy nie listwy, a zębnika (tuż pod połączeniem z kolumna kierowniczą). W autach z dużymi przebiegami parcieją osłony gumowe przekładni. Wybijają się wewnętrzne drążki przy połączeniu z listwą zębatą. Pojawiają się też luzy na listwie odczuwalne jako stuki przy poruszaniu kierownicą (jest to jednak usterka, jeśli będzie odpowiednio szybko wychwycona do usunięcia poprzez regulacje). Przy przebiegach ponad 200 tysięcy km możliwe są usterki pompy wspomagania typu głośna praca czy luzy osiowe.
Skrzynia biegów
Skrzynia biegów jest dość wytrzymałym mechanicznie elementem, gorsza sprawa z mechanizmem zmiany biegów dosyć często przy znacznych przebiegach dochodzi do wybicia łącznika krzyżakowego łączącego skrzynie biegów z lewarkiem zmiany biegów. Wycieki oleju ze skrzyni w pobliżu półosi napędowych i przy obudowie mechanizmu różnicowego nie nalezą do rzadkości /Fot. 1/. Półosie napędowe są dość wytrzymałe, osłony gumowe również.
Fot. 1 |
Sprzęgło
Sprzęgło w tych modelach Opla jest pięknie rozwiązane, do wymiany nie potrzeba nawet rozłączać skrzyni biegów od silnika, co jest dużym plusem. Przy dużych przebiegach daje się zauważyć głośna praca łożyska wyciskowego i oporną prace mechanizmu włączania sprzęgła. W wyniku pęknięcia sprężyn tłumika drgań skrętnych tarczy sprzęgła może się zdarzyć brak płynności ruszania z miejsca, w ekstremalnych przypadkach całkowity brak działania sprzęgła.
Silnik
Główne podzespoły nie budzą zastrzeżeń /Fot. 2/, jednak drobne awarie szczególnie przy większych przebiegach mogą się zdarzyć. Z najczęściej spotykanych można wymienić awarie pompy wody, termostatu aparatu zapłonowego lecz są to z reguły awarie nie niosące za sobą znacznych kosztów. Zmora są wycieki oleju z silnika /Fot. 3, Fot. 4/. W miejscu osadzenia aparatu zapłonowego pod pokrywa zaworów, pod uszczelka głowicy, przy dużych przebiegach pojawiają się problemy z układem wydechowym Często na skutek wycieków oleju uszkodzeniu ulegają poduszki zawieszenia silnika i skrzyni /Fot. 5/.
Fot. 2 | Fot. 3 |
Fot. 4 | Fot. 5 |
Hamulce
W większości układ mieszany choć na życzenie klienta montowano też układy typowo tarczowe. Do usterek w układzie należy zaliczyć zapiekanie się linki hamulca ręcznego. W przednich hamulcach przy złej konserwacji zacierają się prowadnice zacisków /Fot. 6/, w samochodach wyposażonych w układ ABS dosyć często pękają obudowy czujników prędkości przy kołach. Dość słabe jak na wagę auta są też łożyska tylnych kół, korodują tarcze /Fot. 7/.
Fot. 6 | Fot. 7 |
Karoseria
Duży minus za nagminnie korodujące nadkola tylne, poza tą usterką karoserie dość wytrzymałe i sztywne. Nie obserwuje się nieprzyjemnego dzwonienia blach, wszystko jest stabilne. Często parują przednie reflektory /Fot. 8/.
Fot. 8 |
Instalacja elektryczna
Przy dużych przebiegach twardną przewody umieszczone blisko silnika, w szczególności od czujników powodując kłopoty w działaniu elementów wykonawczych (zakłócone sygnały powodują zmianę parametrów pracy silnika). Sporadycznie spotyka się problemy z elementami włączania oświetlenia i przełącznikami pod kierownicą.
Zawieszenie
Zawieszenie podatne na uszkodzenia. Wybijają się sworznie wahacza /Fot. 9/ i tuleje metalowo gumowe. Słabe są też łączniki stabilizatora /Fot. 10/, należy zwrócić uwagę na stan mocowania kolumn do karoserii (dość często zdarza się korozja powodująca pęknięcia powierzchni), dość często koroduje miejsce łączenia wahacza z karoseria, ogólnie należy bacznie przyglądać się wszystkim mocowaniom zawieszenia do karoserii. W zawieszeniu tylnym często wymienia się tuleje metalowo gumowe oraz elementy gumowe stabilizatora, sporadycznie może się zdarzyć pękniecie sprężyny zawieszenia.
Fot. 9 | Fot. 10 |
Wnętrze
Duża ilość tworzyw sztucznych powoduje czasami dość nieprzyjemne odgłosy, pękają czasami regulacje nawiewów, nagminnie piszczy wentylator nagrzewnicy, zimą zniszczeniu ulegają często sterowania nawiewem (linki uruchamiające).
PODSUMOWANIE
Samochód można określić jako udana kontynuacja sławy Ascony. Jest bardzo popularnym samochodem na naszych drogach, dostępność części jak i ceny na przyzwoitym poziomie. Komfort jazdy i wygląd zewnętrzny auta mogą zadziwić. Jedyny poważny mankament modelu to tylne nadkola, które nie opierają się korozji. Samochód dość łatwy w obsłudze i naprawach, pomimo zastosowania wielu nowinek technicznych nie ma za bardzo kłopotów z naprawą. Samochód klasyczny, wnętrze dość przestronne. Po prostu samochód może służyć całej rodzinie. Vectra jest dosyć tania w eksploatacji i utrzymaniu.
PLUSY
- Atrakcyjny wygląd.
- Przyzwoite osiągi przy małym zużyciu paliwa.
- Wytrzymałe silniki i skrzynie biegów.
- Dobra dostępność części i przyzwoita cena.
- Przestronne i wygodne wnętrze.
- Łatwa obsługa.
MINUSY
- Podatne na korozje tylne nadkola.
- Wycieki oleju z silnika i skrzyni biegów.
- Słaba przekładnia kierownicza.
Dostępność części zamiennych:
Oryginały - dobra.
Zamienniki – bardzo dobra.
Ceny części zamiennych:
Oryginały - na przyzwoitym poziomie.
Zamienniki - tanie.
Awaryjność:
Średnia