Opis techniczny Opel Vectra B
Vectra B jest obecna na rynku od roku 1995, początkowo produkowana w wersjach liftbeck i sedan. Rok później wprowadzono na rynek wersje kombi.
Można wybierać spośród kilku jednostek napędowych, najpopularniejsze to benzynowe 1,6 l/ 75 i 101 KM, 1,8 l/ 116 KM, 2,0 l 16V/ 136 KM oraz diesel 2,0 l TDI o mocy 82 i 101 KM. Samochód często spotykany na naszych drogach, co świadczy o dużej popularności wśród kierowców.
OCENA TECHNICZNA
Samochód znacznie ulepszony od poprzedniej wersji jest moim zdaniem bardziej przestronny i bardziej komfortowy, może to być spowodowane tym że do produkcji wykorzystano wiele elementów z Omegi czyli auta o klasę lepszego. Został powiększony rozstaw osi, polepszono znacznie wygląd, /Fot. 1, 2 3/ lusterka tworzą zgrabna całość z linią nadwozia /Fot. 4/. Po feceliftingu znacznie ulepszono zabezpieczenie antykorozyjne, gdyż pojazdy z początku produkcji drugiej generacji Vectry borykają się niestety z korozją. Zdania użytkowników są podzielone, jedni twierdza że lepsze są modele przed „ulepszeniem" inni że po. Faktem jednak jest to, że po liftingu samochód zbierał dużo więcej pochlebnych recenzji niż przed rokiem 1999.
Fot. 1 | Fot. 2 |
Fot. 3 | Fot. 4 |
TYPOWE USTERKI
Układ kierowniczy
Układ kierowniczy również przeniesiony z Omegi jest bardzo precyzyjny. Po sporych przebiegach mogą pojawić się nieszczelności układu kierowniczego, /Fot. 5/ wybijanie elementów przekładni często wymienia się końcówki drążków.
Fot. 5 |
Skrzynia biegów
Skrzynia mechanicznie bez zastrzeżeń, jednak często pojawiają się wycieki w okolicach uszczelniaczy półosi i na łączeniach elementów także w okolicach wybieraka biegów.
Sprzęgło
Element mało awaryjny przy dobrej eksploatacji wytrzymuje wiele kilometrów, nie stwierdzono powtarzających się poważnych usterek.
Silnik
Silniki są dobrze dobrane i nie ma z nimi większych problemów /Fot. 6/,choć opinie użytkowników jak i warsztatów są zgodne co do jednego mniej awaryjne są silniki ośmiozaworowe. Pod względem kosztów również są mniej kosztowne, prosty przykład to zalecenia producenta odnośnie układu rozrządu silniki ośmiozaworowe wymiana paska co 120 tysięcy km lub co 8 lat, a 16-to zaworowe wymiana co 60 tysięcy lub co 4 lata. W silnikach 16-to zaworowych awaryjne są czujniki położenia wału, silniki te są bardziej podatne na zużywanie oleju. Czasami może się zdążyć awaria przepływomierza, a w silnikach diesla może dojść do uszkodzenia układy wtrysku, wycieki oleju w najdziwniejszych miejscach /Fot. 7/.
Fot. 6 | Fot. 7 |
Hamulce
Układ hamulcowy jest dopracowany dość dobrze, czasami może dojść do zapieczenia elementów prowadnic zacisków oraz linki hamulca pomocniczego poza tym normalne zużycie eksploatacyjne. Przy dużych przebiegach konieczna może być wymiana kompletu tarcz i klocków, czasami wadliwie działa układ ABS co najczęściej jest spowodowane uszkodzeniem jednego z czujników przy kolach. Częste są przetarcia przewodów czujnika. Często mocno skorodowany jest układ wydechowy.
Karoseria
Auta z początku produkcji mogą mieć poważne ślady korozji, jednak po liftingu zadbano aby karoseria była bardziej odporna na korozję. W samochodach z przed 1999 roku należy sprawdzić mocowanie elementów zawieszenia do karoserii, tzw. dzwony w zawieszeniu przednim oraz stan progów i tylnych nadkoli, gdyż właśnie tam najczęściej pojawia się korozja.
Instalacja elektryczna
Częstym awariom ulegają sterowania elektrycznie opuszczonych szyb, zdążają się drobne awarie elektroniki, zacierają się siłowniki zamka centralnego, często wymienia się regulatory napięcia alternatora. Może się zdarzyć wybicie tulejek rozrusznika objawiające się utrudnionym rozruchem, twardną kable co powoduje pękanie izolacji /Fot. 8/.
Fot. 8 |
Wnętrze
Wnętrze wygodne, przestronne /Fot. 9/ wszystko jest pod ręką /Fot. 10, 11/ jedynym mankamentem jest niezbyt wygodne umiejscowienie przełączników otwierania szyb, w środkowej części konsoli w okolicy drążka zmiany biegów. Może się zdarzyć „odchodzenie": tapicerek drzwi spowodowane namakaniem płyty wewnętrznej tapicerki /Fot. 12/.
Fot. 9 | Fot. 10 |
Fot. 11 | Fot. 12 |
Zawieszenie
Zawieszenie niezależne dla każdego z kół, najczęściej zużywają się elementy stabilizatora, tuleje wahacza oraz sworznie również może zdarzyć się zapieczenie górnego łożyskowania kolumn McPhersona. Zawieszenie jest bardzo komfortowe jednak jak na nasze drogi bardzo delikatne.
PODSUMOWANIE
Vectra B to udany samochód rodzinny wygodnie może nim podróżować cała rodzina. Dużo miejsca z tyłu za sprawą poszerzonego rozstawu osi, dobrze wyprofilowane siedzenia spory bagażnik /Fot. 13/ oraz dynamiczne jednostki napędowe to spora zaleta Vectry B. Również części są stosunkowo tanie i łatwo dostępne, poważne awarie nie są zbyt częste.
Fot. 13 |
PLUSY
- Sporo miejsca wewnątrz.
- Dosyć dobre wykończenie.
- Wygodne fotele.
MINUSY
- Korozja w modelach przed liftingiem.
- Wycieki z silnika i skrzyni biegów.
- Zbyt delikatne zawieszenie na nasze drogi.
Dostępność części zamiennych:
Oryginały - na przyzwoitym poziomie.
Zamienniki – bardzo dobra.
Ceny części zamiennych:
Oryginały - drogie.
Zamienniki - tanie.
Awaryjność:
Średnia