Opis techniczny Opel Movano
Opel Movano to efekt współpracy koncernu GM z firmą Renault. Movano powstało w związku z dużym zapotrzebowaniem rynku na duże samochody dostawcze o masie całkowitej do 3500 kg, czyli takich które można prowadzić posiadając prawo jazdy kategorii B.
Movano jest bliźniakiem popularnego na rynku Mastera, co zapewne tłumaczy fakt że spora część podzespołów w tych dwóch samochodach jest identyczna. Start rynkowy Movano był utrudniony za sprawą obecności na rynku Mastera, który był już sprawdzony i wiele klientów było do niego przekonanych i wykluczało zakup nowego niesprawdzonego jeszcze Movano.
OCENA TECHNICZNA
Dosyć udany model, który na stałe wpisał się w segment aut dostawczych. Większość podzespołów wywodzi się od Mastera i w Renault zostało sprawdzonych, co w pewnym stopniu gwarantuje niezawodność. Materiały użyte do produkcji są dobrej jakości. W roku 2003 poprawiano wygląd zewnętrzny, zmieniono przód, zderzaki oraz zastąpiono fotele bardziej wygodnymi i ergonomicznymi. Do wyboru jest sporo wersji nadwoziowych i silnikowych.
TYPOWE USTERKI
Układ kierowniczy
Wytrzymały mechanicznie element, jednak przy dużych przebiegach mogą pojawić się wycieki z układu wspomagania lub oporna praca przekładni, co w wielu przypadkach kończy się awarią pompy układu wspomagania. Często wymienia się końcówki zewnętrzne, oraz osłony gumowe przekładni /Fot. 1/.
Fot. 1 |
Skrzynia biegów
Czasami pojawiają się problemy z wyciekami w okolicy połączeń skręcanych i osłon gumowych. Głośno mogą pracować łożyska, mogą się pojawić problemy z przełączaniem biegów. Dosyć często wymienia się przeguby napędowe ze sprawą częstego przeciążania ponad dopuszczalna ładowność. Parcieją i pękają osłony przegubów /Fot. 2/.
Fot. 2 |
Sprzęgło
Poza normalnym zużyciem okładzin nie obserwuje się usterek. Przy sporych przebiegach mogą pojawić się szarpnięcia podczas ruszania za sprawą wybitych elementów tarczy sprzęgłowej. Czasami kłopoty sprawia mechanizm uruchamiania sprzęgła.
Silnik
Movano jest dostępne z pięcioma czterocylindrowymi silnikami turbodiesel z systemem wtrysku bezpośredniego common rail i czterema zaworami na cylinder, zapewniającymi niskie koszty eksploatacji. Wszystkie jednostki spełniają wymagania normy emisji spalin Euro 3. Nowościami są silniki 2.5 CDTI /100 KM i 3.0 CDTI /136 KM (dostępne od 2004), 1.9 CDTI/82 KM, 2.2 CDTI /90 KM oraz 2.5 CDTI /115 KM.
Wszystkie silniki są dobrze dopracowane i nie ma z nimi zbyt wielkich problemów, czasami mamy do czynienia z wyciekami oleju z tylnego uszczelniacza wału i miski olejowej. Często nieszczelności pojawiają się w układzie zasilania paliwem, szczególnie jeśli samochody są eksploatowane na słabym jakościowo paliwie. Mogą również pojawić się problemy w sterowaniu silnikiem i z osprzętem silnika (np. wspomniana wcześniej pompa wspomagania).
Hamulce
Zaniedbania w układzie hamulcowym mogą prowadzić do zapiekania się elementów i zużycia tarcz hamulcowych /Fot. 3/. Często zapiekają się elementy hamulca pomocniczego jak i prowadnice zacisków hamulców kół przednich, poza tym normalne zużycie współpracujących elementów.
Fot. 3 |
Karoseria
Jak na samochód dostawczy bardzo dobrze wykonane nadwozie, opiera się korozji chociaż często jak to bywa w przypadku aut dostawczych spotyka się otarcia spowodowane przewożonymi ładunkami, co może prowadzić do korozji /Fot. 4,5/. Dobre rozwiązanie to montaż płyt zabezpieczających metalowe części karoserii. Jak widać na zdjęciach pojawia się korozja w okolicach łączeń nadwozia oraz na górnej części w okolicach dachu /Fot. 6/ zaznaczone strzałkami.
Fot. 4 | Fot. 5 | Fot. 6 |
Instalacja elektryczna
Często twarda i pękają przewody, co powoduje pogorszenie pracy układów. Czasami wymiany wymaga regulator napięcia ładowania, często spotyka się upływności potrafiące rozładować akumulator do zera nawet w ciągu kilku godzin postoju. Często wymienia się uszkodzony czujnik temperatury płynu chłodzącego, którego awaria może powodować ciągłą prace wentylatora chłodnicy i niedogrzewanie silnika.
Zawieszenie
Zawieszenie jak przystało na samochód dostawczy jest bardzo pancerne, elementy są duże i ciężkie /fot. 7,8/. Często wymienia się sworznie wahacza /Fot. 9/ oraz elementy stabilizatora /Fot. 10/, poza tym zawieszenie dobre i bezawaryjne. Może się jednak zdarzyć wyrwanie bądź pęknięcie mocowania amortyzatora, co objawia się stukami.
Fot. 7 | Fot. 8 |
Fot. 9 | Fot. 10 |
Wnętrze
Wnętrze wygodne i przestronne dobrze wykonane. Jazda nawet na duże odległości nie jest męcząca, wszystkie elementy sterowania są pod ręką, a wskaźniki czytelne i wyraźne /Fot. 11, 12/. Również przestrzeń ładunkowa jest dosyć duża /Fot. 13/.
Fot. 11 | Fot. 12 | Fot. 13 |
PODSUMOWANIE
Samochód dobrze wykonany i mało awaryjny o ładnym wyglądzie /Fot. 14,15/. Można nim przewieźć całkiem duże ładunki. Różne wersje nadwoziowe i zabudowy pozwalają wybrać wersje jaką potrzebujemy. Również oferta silników jest taka, że każdy wybierze z pewnością coś dla siebie.
Fot. 14 | Fot. 15 |
PLUSY
- Dobre wykonanie.
- Różnorodność jednostek napędowych.
- Dobre silniki i skrzynie biegów.
MINUSY
- Słabe elementy układu napędowego.
- Podatne na uszkodzenia sworznie i elementy zawieszenia.
Dostępność części zamiennych:
Oryginały - dobra.
Zamienniki – bardzo dobra.
Ceny części zamiennych:
Oryginały - na przyzwoitym poziomie.
Zamienniki - tanie.
Awaryjność:
Średnia