Opis techniczny Opel Corsa A
Opel Corsa A produkowany był od roku 1982, malutki samochód dostosowany raczej do jazdy miejskiej. Nadwozie proste w budowie, bardzo mało w pierwszej wersji krągłości, auto jest po prostu odzwierciedleniem panującej w osiemdziesiątych latach mody. Pod koniec produkcji modelu doczekała się kilku poprawek, zmieniono atrapę przednią i reflektory. Troszeczkę zmieniono kształty karoserii, miało to być przystosowanie Corsy do nowych trendów. Stosowano kilka silników 1000,1200,1300,1400 ccm benzynowe i 1500 ccm diesel. Był też model sportowy o ciekawej nazwie GTEi. Taka oferta silnikowa miała przyciągnąć wielu użytkowników i tak się stało, gdyż Corsa stała się jednym z najpopularniejszych samochodów w swojej klasie.
OCENA TECHNICZNA
Samochód w pełni udany pod względem mechanicznym. Prosta budowa i nieskomplikowane układy to duży plus wpływający na koszty eksploatacji. Wnętrze dosyć skromne, choć funkcjonalne. Zestaw wskaźników jest czytelny, włączniki, przełączniki nie sprawiają żadnych problemów. Przy większych przebiegach pojawiają się wycieki oleju w okolicy uszczelki głowicy i pokrywy zaworów. Mechanicznie samochód mało awaryjny i prosty w obsłudze.
TYPOWE USTERKI
Układ kierowniczy
Przy przebiegach ponad 150 tysięcy kilometrów pojawia się luz na listwie, wyrabiają się wewnętrzne drążki. Często dochodzi do rozdarć osłon gumowych.
Skrzynia biegów
Przy większych przebiegach pojawiają się wycieki z wybieraka, wybijają się mechanizmy zewnętrzne zmiany biegów, sporadycznie skrzynia zaczyna głośno pracować .
Sprzęgło
Nie zaobserwowano poważniejszych usterek po za normalnym zużyciem eksploatacyjnym ( okładziny ).
Silnik
Silniki mechanicznie bez zastrzeżeń, jednak osprzęt potrafi przysporzyć kłopotów. Często pojawiają się problemy z pompą wodna, w gaźnikowych silnikach szwankuje ssanie i wybijają się przepustnice. Przy bardzo dużych przebiegach możliwe nadpalenia zaworów pogarszające osiągi silnika. Dużym problemem jest też korozja elementów układu wydechowego charakterystyczna dla aut starszych o dużym przebiegu.
Hamulce
W układzie hamulcowym standardowo trzeba zwracać uwagę na prowadzenie zacisku, gdyż lubi się zapiekać. W układzie kół tylnych nie spotyka się większych problemów po za normalnymi czynnościami eksploatacyjnymi. Może też dojść do korozji metalowych przewodów hamulcowych oraz spękania przewodów elastycznych (gumowych).
Karoseria
Blacha dosyć odporna na korozję, jednak słabym punktem są tylne nadkola i łączenia progów do nadkoli. W autach z dużym przebiegiem należy zwrócić uwagę na kondycje podwozia i mocowanie elementów zawieszenia do karoserii.
Instalacja elektryczna
Bywają problemy z końcówkami elektrycznymi, dosyć często dochodzi do ich luzowania, tworzy się na nich zielony nalot pogarszający przewodzenie prądu. Przy dużych przebiegach uszkodzeniu ulegają łożyska alternatora i tulejki rozrusznika.
Zawieszenie
Najczęściej wybijają się sworznie i elementy gumowe wahacza, należy też zwracać uwagę na stan łożyskowania kolumn McPhersona w tylnych kołach, często trzeba wymieniać łożyska kół. Przy dużym przebiegu zaczynają cieknąć amortyzatory, korodują też przewody hamulcowe.
Wnętrze
Wnętrze dość dobrze dopracowane, często spotyka się uszkodzenia obić tapicerskich. Zdarza się, że kolory wewnętrznych plastikowych elementów zmieniają kolor pod wpływem słońca. Elementy deski rozdzielczej wydają czasami dziwne odgłosy.
PODSUMOWANIE
Corsa A jest samochodem bardzo dobrym pod względem mechanicznym. Duża ilość tych samochodów jeździ po naszych drogach, zapewne jest to związane z niską ceną części zamiennych, a także niską ceną zakupu. Ogólnie samochód tani w eksploatacji, mało skomplikowany w budowie a jego prosta konstrukcja przyczynia się do obniżenia kosztów napraw. Samochód godny polecenia dla osoby lubiącej samochody, ceniącej prostotę i niezawodność, jednak zważywszy na wiek samochodu i niejednokrotnie duże przebiegi przyszły właściciel musi się liczyć z tym, że czasami będzie trzeba pogrzebać przy samochodzie.
PLUSY
- Małe i zwrotne auto
- Tanie części zamienne i łatwość obsługi
- Duży wybór jednostek napędowych
- Koszty napraw na przyzwoitym poziomie
MINUSY
- Elementy wnętrza czasami zmieniają pierwotny kolor
- Wycieki oleju z silnika i skrzyni biegów
- Zacierające się prowadnice zacisku hamulcowego
- Tylne nadkola bardzo podatne na korozję
- Słabe zabezpieczenie połączeń elektrycznych
Dostępność części zamiennych:
Oryginały – 2.
Zamienniki - 3.
Ceny części zamiennych:
Oryginały – 1.
Zamienniki - 3.
Awaryjność:
2