Opis techniczny Opel Calibra
Opel Calibra produkowany były od 1990 do 1997 roku jako następca popularnej na rynku MANTY. W stosunku do poprzedniej wersji wprowadzono szereg zmian.
Całkowicie zmieniony został wygląd zewnętrzny /Fot. 1/, również wnętrze zostało dostosowane do obowiązujących w ówczesnych czasach trendów. Do oferty wprowadzono nowe silniki.
Fot. 1 |
OCENA TECHNICZNA
Nadwozie dość dobrze dopracowane, samochód dobrze się prowadzi. Komfort jazdy jest na przyzwoitym poziomie, wnętrze jest dosyć nowoczesne, zastosowano bardziej przejrzyste niż u poprzednika zestawy wskaźników /Fot. 2/. Całość jest dopracowana, ładna i funkcjonalna, jednak był to samochód kierowany do młodego użytkownika.
Fot. 2 |
TYPOWE USTERKI
Układ kierowniczy
Przekładnia kierownicza tupu zębatkowego wspomagana. Do częstych awarii przy większych przebiegach należy awaria łożyskowania pompy wspomagania /Fot. 3/, wycieki z układu /tzw. pocenie się elementów/ często dochodzi do pęknięć osłon gumowych.
Fot. 3 |
Skrzynia biegów
Skrzyni biegów nie można wiele zarzucić. Mankamentem może być cieknący olej /Fot. 4/ w okolicach wybieraka zmiany biegów oraz na łączeniach. Po znacznych przebiegach awarie mechanizmu zmiany biegów oraz rozdarcia osłon gumowych przegubów.
Fot. 4 |
Sprzęgło
Sprzęgło jest uruchamiane mechanicznie za pomocą linki, nie zaobserwowano problemów ze sprzęgłem, nie wliczając w to normalnego zużycia okładzin. Sporadycznie przy znacznych przebiegach głośno pracuje łożysko wyciskowe. Do plusów można zaliczyć łatwość wymiany strzegła bez demontażu skrzyni biegów, dotyczy to jednak tylko wersji z płaskim kołem zamachowym.
Silnik
Silniki dobrze dopracowane zapewniające dobre osiągi /Fot. 5/, natomiast przy dużych przebiegach szwankują popychacze zaworowe, a jeśli samochód był wyposażony w instalacje LPG należy sprawdzić szczelność zaworów, gdyż zdarzają się nadpalenia powodujące utratę szczelności. Z części osprzętu silnika korozji często ulega osłona kolektora wydechowego, chodzi o mocowanie co powoduje denerwujące odgłosy. Przy większych przebiegach pojawiają się wycieki z pokrywy zaworów, uszczelki głowicy, uszczelniaczy wałka rozrządu i korbowego. W autach eksploatowanych na LPG należy sprawdzić pompę paliwa, gdyż większość użytkowników zapomina o tym, że pompa pracuje i jest smarowana samym paliwem, dlatego jej brak lub bardzo mała ilość w zbiorniku powoduje zacieranie się pompy. Przy dużych przebiegach zdarza się, że silnik po prostu tłucze, co wymusza jego wymianę bądź naprawę główną. Trzeba również uważać na nieosłoniętą miskę, gdyż często dochodzi do jej zniszczenia i konieczność wymiany. /Fot. 6/
Fot. 5 | Fot. 6 |
Hamulce
Najczęstsza usterka to zapiekanie się prowadnic przedniego zacisku, zapiekanie się cylinderków, linki hamulca ręcznego, mechanizmu uruchamiania hamulca ręcznego, jeśli nie zadbamy o konserwacje często dochodzi do korozji tarcz hamulcowych, co niesie za sobą osłabienie skuteczności układu. Często nie działa układ ABS. /Fot. 7/
Fot. 7 |
Karoseria
Często korodują tylne nadkola, pojawia się też korozja przy progach w miejscu łączenia blach karoserii i tylnej klapie, w okolicach uszczelki. Nagminnie wybijają się sworznie zawiasów, co jest bardzo denerwujące, gdyż drzwi opadają. Często skorodowana i to poważnie jest podłoga, i elementy odpowiedzialne za sztywność nadwozia /Fot. 8/.
Fot. 8 |
Instalacja elektryczna
Nie zaobserwowano większych problemów z instalacja elektryczną, jednak sporadycznie psuje się wyłącznik świateł. Często awarii ulegają przekaźniki pompy paliwa /Fot. 9/ i sterownika centralnego zamka. Zdarzają się awarie przepływomierza i silnika krokowego. /Fot. 10, Fot. 11/
Fot. 9 | Fot. 10 | Fot. 11 |
Zawieszenie
Elementy podatne na uszkodzenia to tuleje metalowo - gumowe wahacza, sworznie /Fot. 12/, łożyskowanie, łączniki gumowe drążków /w kolumnach Mc Phersona/, dość częste są wycieki z amortyzatorów. W samochodach po przejściach i mocno wyeksploatowanych baczną uwagę należy zwracać na mocowanie elementów zawieszenia do karoserii, często zdarzają się pęknięcia i korozja.
Fot. 12 |
Wnętrze
Często zdarza się zacinanie mechanizmu otwierania szyberdachu. Calibra to samochód wiekowy, dlatego zdarza się, że często elementy wnętrza są mocno nadwyrężone, poprzecierane obicia foteli, popękane nawiewy oraz elementy plastikowe. /Fot. 13/
Fot. 13 |
PODSUMOWANIE
Calibra to samochód z duszą, nie należy do najnowszych, jednak dobrze utrzymany egzemplarz może przynieść sporo radości użytkownikowi. Jazda jest przyjemna, samochód dobrze się prowadzi i pozwala poznać uroki sportowej jazdy.
PLUSY
- Sportowy wygląd.
- Dobrze dopasowane jednostki napędowe.
- Niskie ceny i łatwy dostęp do części zamiennych.
MINUSY
- Wycieki oleju z silnika i skrzyni biegów.
- Zacierające się prowadnice zacisku hamulcowego.
- Zapiekające się elementy tylnych hamulców.
Dostępność części zamiennych:
Oryginały - na przyzwoitym poziomie.
Zamienniki – bardzo dobra.
Ceny części zamiennych:
Oryginały - drogie.
Zamienniki - tanie.
Awaryjność:
Średnia