Opis techniczny Mercedes W124
Mercedes W124 – następca Mercedesa W123...
Produkowano go w latach 1984 – 1997 w kilku wersjach nadwozia: sedan, coupé, kombi /Fot. 1/, cabrio. Produkowano również wersje limousine, która była produkowana raczej na indywidualne zamówienia i w Europie jest raczej mało spotykana. W fabryce Mercedesa produkowano również półprodukt, czyli podwozie pod zabudowę tzw. "Fahrgestell" (z niem.), na bazie której budowano karawany pogrzebowe ,karetki pogotowia i inne samochody specjalistyczne. Produkowany w wielu odmianach silnikowych z czego zdecydowanie najpopularniejsze są silniki dieslowskie, sporo również oferował W124 pod względem wyposażenia.
Fot. 1 |
OCENA TECHNICZNA
Obok modelu 190 jeden z bardziej udanych modeli koncernu podobnie jak poprzednik bardzo wytrzymały i dopracowany. Bardzo wytrzymałe jednostki napędowe pozwalające na spore przebiegi miedzy naprawcze. W124 cieszy się sporą popularnością wśród taksówkarzy. Prawie wszystkie modele z końcówki produkcji były w standardzie wyposażone w przynajmniej jedną poduszkę powietrzną /Fot. 2/ i klimatyzację /Fot. 3/. Karoseria również bardzo dobrze wykonana i odporna na korozję, bezwypadkowe egzemplarze mogą być nawet lepiej utrzymane niż niejeden kilkuletni samochód. Głównym powodem dużej popularności modelu jest niska awaryjność, wygoda i właśnie odporność na korozję.
Fot. 2 | Fot. 3 |
TYPOWE USTERKI
Układ kierowniczy
Bardzo wytrzymałe przekładnie kierownicze. Klasyczne rozwiązania nie zawodzą, głównie wymienia się końcówki zewnętrzne, czasami pojawiają się wycieki z układu wspomagania.
Skrzynia biegów
Bardzo precyzyjne i można powiedzieć pancerne skrzynie biegów tak manualne jak i automaty /Fot. 4/. Poważne awarie zdarzają się niezmiernie rzadko, natomiast czasami pojawiaj się wycieki oleju. Czasami głośno pracuje tylny most za sprawą wycieków oleju i zaniedbań ze strony użytkownika.
Fot. 4 |
Sprzęgło
Element mało awaryjny przy dobrej eksploatacji wytrzymuje wiele kilometrów, jednak należy zwracać uwagę na mechanizm uruchamiania, zaniedbania w tej kwestii mogą przysporzyć sporych problemów.
Silnik
Spory wybór silników benzynowych jak i diesli między innymi: 200D R4 8V, 250D R5 10V, 300D R6 12V, 200E R4 8V, E200 R4 16V, E220 R4 16V, 230E R4 8V, 260E R6 12V, 300E R6 12V, E300 R6 24V, E320 R6 24V, E420 V8 32V, E500 V8 32V, E36 AMG V6 24V , E60 AMG V8 32V. Zdecydowanie największą popularność zdobyły pierwsze trzy silniki dieslowskie /Fot. 5, Fot. 6/. Do usterek można zaliczyć awarie napinacza paska osprzętu /Fot. 7/, wycieki pod wtryskami. W silnikach benzynowych głośna praca zaworów w szczególności jeśli silnik jest eksploatowany na LPG, czasami zawodzi sterownie silnikiem. Częste są niewielkie wycieki z misy olejowej we wszystkich typach silników /Fot. 8/.
Fot. 5 | Fot. 6 |
Fot. 7 | Fot. 8 |
Hamulce
Układ hamulcowy jest dopracowany dość dobrze, hamulec zasadniczy tarczowy, pomocniczy realizowany za pomocą szczek, a jako bęben wykorzystano wewnętrzną część tarczy hamulcowej - dobre rozwiązanie. Czasami zapiekają się elementy uruchamiania hamulca pomocniczego, poza tym normalne zużycie eksploatacyjne.
Karoseria
Bardzo dobre karoserie odporne na korozję. Bezwypadkowe egzemplarze nie posiadają śladów korozji, a lakier w szczególności metaliczny wygląda jak świeżo położony, co świadczy o wysokiej jakości materiałów użytych do produkcji /Fot. 9, Fot. 1/.
Fot. 9 |
Instalacja elektryczna
Częsta usterka to twardniejące przewody elektryczne /Fot. 10/ pogarszające przepływ prądu, a co za tym idzie pogarszają prace układów elektrycznych. Czasami zdarza się awaria układu ładowania /Fot. 11/, jednak w większości przypadków wystarczy wymienić regulator napięcia i szczotki ażeby wszystko wróciło do normy.
Fot. 10 | Fot. 11 |
Wnętrze
Dopracowane pod każdym względem materiały użyte do produkcji są najwyższej jakości, a tapicerka nawet po latach ma się dobrze /Fot. 13/. Czasami pourywane są elementy plastikowe regulacji nawiewów kratki wentylacji czy manualnej regulacji foteli. Często z boczków drzwi w okolicach szyby odchodzi pokrycie skajowe. Wszystkie elementy sterowania są pod ręką, zestaw wskaźników bardzo czytelny. Mogą się zdarzyć przetarcia tapicerki siedzeń /Fot. 12/.
Fot. 12 | Fot. 13 |
Zawieszenie
W zawieszeniach najczęściej zużywają się sworznie /Fot. 16/, tuleje metalowo - gumowe wahacza /Fot. 15/, pojawiają się piski na nierównościach spowodowane suchym i zardzewiałym drążkiem stabilizatora na połączeniu z gumowymi elementami /Fot. 14/. Czasami zacierają się amortyzatory /Fot. 17/, co powoduje głośną pracę zawieszenia.
Fot. 14 | Fot. 15 |
Fot. 16 | Fot. 17 |
PODSUMOWANIE
Bardzo wytrzymały i dobrze wykonany samochód godny polecenia dla osób lubiących proste i wypróbowane rozwiązania. Samochód może nie jest zbyt nowoczesny jednak jak na swoje lata wyposażenie jest dobre. Większość samochodów posiada pełną elektrykę szyb, otwierany dach co w autach z tamtego okresu nie było standardem, również sporo aut posiada klimatyzację.
PLUSY
- Zwarta i prosta budowa.
- Dobre wykończenie.
- Części ogólnodostępne.
- Bardzo wytrzymała karoseria.
MINUSY
- Wycieki z układu wspomagania.
- Cieknące skrzynie biegów.
- Głośna praca tylnego mostu.
Dostępność części zamiennych:
Oryginały - dostateczna.
Zamienniki – bardzo dobra.
Ceny części zamiennych:
Oryginały - drogie.
Zamienniki - na przyzwoitym poziomie.
Awaryjność:
Niska