Opis techniczny Mercedes 190
Najbardziej popularny samochód Mercedesa po modelu w124. Cieszy się on sporym powodzeniem wśród kupujących po dziś dzień choć samochód ten nie należy do najnowszych. Modele spotykane na drogach to już można powiedzieć staruszki. Początek produkcji to koniec lat osiemdziesiątych, jednak spora część samochodów jest zachowana w stanie wręcz idealnym i to nie tylko z zewnątrz, ale także podzespoły nie budzą większych zastrzeżeń.
OCENA TECHNICZNA
Samochód jest dobrze wykonany, wytrzymałe karoserie i zespoły napędowe pozwalające osiągnąć spore przebiegi. Mercedes zastosował łańcuch rozrządu co znacznie wydłuża czas pracy elementów bez konieczności wymiany jak ma to miejsce w przypadku paska rozrządu. Osprzęt silnika również jest bardzo wytrzymały, podobnie karoserie. Samochód przedstawiony na fotografiach pochodzi z roku 1990, nie miał jednak nigdy nawet kolizji a co za tym idzie karoseria wygląda perfekcyjnie i jak na auto „pełnoletnie". Da się zauważyć oczywiście ślady korozji, jednak są to tylko i wyłącznie drobne ślady.
TYPOWE USTERKI
Układ kierowniczy
Nie stwierdzono żadnych powtarzających się usterek. Element bardzo wytrzymały, sporadycznie mogą się zdarzyć wycieki oleju z układu wspomagania.
Skrzynia biegów
Nie stwierdzono większych problemów. Skrzynie bardzo wytrzymałe, jednak w tylnym moście przy znacznych przebiegach mogą trafić się silne odgłosy świadczące o zużyciu łożysk (Fot. 1). Sporo 190 również ma problemy z gumowym łącznikiem wału napędowego.
Fot. 1 |
Sprzęgło
Samochód prezentowany na zdjęciach ma spory przebieg jednak sprzęgło jest wciąż oryginalne i niewymieniane sporo jednak zależy także od techniki jazdy.
Silnik
Silniki są bardzo trwałe pozwalające uzyskać spore przebiegi. Silniki masywne przy produkcji, których nie miała znaczenia waga a solidność wykonania, o czym świadczy kondycja jednostek napędowych stosowanych w 190. Silniki z przebiegiem poniżej 150 tysięcy kilometrów są już właściwie nieosiągalne, normalne przebiegi w autach spotykanych na drogach to grubo ponad 200 tysięcy i więcej. Silnik prawidłowo eksploatowany potrafi przeżyć karoserie. Układ wydechowy koroduje, jednak przyczyna to nie przebieg ale wiek na zdjęciu widać ORYGINALNY tłumik mercedesa z datą 1990 rok (Fot. 2), a auto właśnie z tego roku, czyli tłumik ma równo tyle lat co samochód daje to do myślenia co do jakości części. Może się zdarzyć pęknięcie, a właściwie zestarzenie plastiku zbiornika wyrównawczego (Fot. 3). Mogą się pojawić problemy z sondą lambda (Fot. 4).
Fot. 2 | Fot. 3 | Fot. 4 |
Hamulce
Hamulce nie sprawiają większych problemów. Jednak jak to mercedesach hamulec ręczny jest realizowany za pomocą szczek dodatkowych współpracujących z wewnętrzną częścią tarczy hamulcowej, co sprawia że naprawa jest dosyć pracochłonna jednak układy wytrzymują sporo kilometrów pod warunkiem dbałości o nie. Układ ABS jest dosyć wrażliwy na jakość płynu, dlatego w większości modeli 190 mogą pojawić się problemy z tym związane jednak nie jest to reguła.
Karoseria
Karoseria nie budzi zastrzeżeń, jednak samochody są już wiekowe i mogą pojawić się ślady korozji (Fot. 5,6,7). Bardzo zaawansowana korozja może świadczyć o wypadkowej przeszłości auta, bądź bardzo intensywnej eksploatacji bez żadnego wkładu finansowego, po prostu jeżdżone aż do całkowitego wyeksploatowania.
Fot. 5 | Fot. 6 | Fot. 7 |
Instalacja elektryczna
Do typowych usterek należy blokująca się stacyjka (Fot. 8), która w stanie zablokowanym jest bardzo ciężka do wymiany, dlatego w razie zauważenia jakichkolwiek problemów ze stacyjką należy ją wymienić zawczasu, aby uniknąć poważnych kłopotów. Jeśli klucz da się wyjąć to wymianie podlega tylko wkład stacyjki, jeśli natomiast stacyjka zablokuje się i nie ma możliwości wyjęcia klucza to już do wymiany prawdopodobnie będzie cała stacyjka.
Fot. 8 |
Zawieszenie
Wytrzymałe zawieszenia jednak zdarzyło mi się wymieniać sworzeń wahacza, który się po prostu ukręcił co jest niebezpieczne, gdyż w momencie zerwania koło odchodzi na bok (Fot. 9). Jest to łatwe do przegapienia ze względu na wspomaganie, które działa na tyle dobrze że na kierownicy nie poczujemy opornej pracy jak np. przy braku wspomagania. Wybijają się też gumowe elementy drążka (Fot. 10). Problemy może sprawić też regulacja kątów przedniego zawieszenia, gdyż są tam zastosowane mimośrody i są w większości przypadków zapieczone (Fot. 11).
Fot. 9 | Fot. 10 | Fot. 11 |
Wnętrze
Wnętrze bardzo wygodne i przestronne, oferujące spory komfort podróżowania. Fotele są bardzo wygodne, regulacja zapewnia wygodną pozycję podczas jazdy. Materiały zastosowane do produkcji są dosyć wytrzymałe, choć wiek robi swoje. Często spotyka się połamane regulacje kratek nawiewu (Fot. 12), elementy z tworzyw sztucznych są połamane. W większości egzemplarzy tapicerka drzwi przy samej szybie odchodzi odsłaniając wytłoczki tapicerki (Fot. 13).
Fot. 12 | Fot. 13 |
PODSUMOWANIE
Samochody bardzo wytrzymałe, zastosowane silniki są dosyć mocne i pozwalające na dobre osiągi. Usterki zdążają się w stopniu normalnym, nie ma jakiejś często powtarzającej się bardzo uciążliwej i kosztownej w naprawie usterki. Samochód bardzo dobrze się sprawuje. Klienci jeżdżący 190 bardzo sobie chwalą ten samochód. Naprawy wykonywane najczęściej to podstawowe czynności eksploatacyjne klocki, oleje płyny. Jeśli zdarza się jakaś poważna usterka to z reguły jest to wina zaniedbania ze strony użytkowników.
PLUSY
- Pojemne i wygodne wnętrze
- Dobre jednostki napędowe
- Wytrzymała blacharka
- Komfortowe i trwałe zawieszenie
MINUSY
- Dosyć paliwożerne jednostki napędowe
- Przy dużych przebiegach głośna praca tylnego mostu
Dostępność części zamiennych:
Oryginały – mała.
Zamienniki – bardzo dobra.
Ceny części zamiennych:
Oryginały – drogie.
Zamienniki - na przyzwoitym poziomie.
Awaryjność:
Średnia