Opis techniczny Mazda 323 VI
Samochód w miarę mało awaryjny, wygodny i funkcjonalny przez co dosyć popularny i często spotykany na naszych drogach. Wszystkie wersje nadwoziowe i silnikowe są godne uwagi. Samochód jest dobrą alternatywą dla osób lubiących proste rozwiązania, estetyczny wygląd, dobre właściwości jezdne i użytkowe. Linia nadwozia jest zmieniona, nie znajdziemy tu chowanych lamp jak u poprzedniczek czy sportowego wyglądu jaki nadawały 323 wspomniane lampy. Ta generacja mazdy to raczej typowy samochód kompaktowy niż sportowy.
OCENA TECHNICZNA
Samochód dosyć prosty w budowie, nie ma zbyt wielu elementów podatnych na uszkodzenia jednak nowoczesny i zaawansowany technologicznie. Podstawowe wersje są wyposażone w sposób wystarczający, pozwalający na efektywne wykorzystanie samochodu. Fotel kierowcy jest w bardzo szerokim zakresie regulowany, co pozwala na dopasowanie do indywidualnych upodobań. Przedni fotel może być stosowany jako praktyczny stolik, co stanowi ciekawe rozwiązanie. We wnętrzu znajdziemy tez sporo przydatnych miejsc na drobiazgi. Samochód popularny w kraju, dlatego dobrze rozwinięta jest sprzedaż części zamiennych nie tylko oryginalnych ale też tańszych zamienników. Nie chodzi tylko o elementy zużywające się, w stylu klocki hamulcowe czy sprzęgła, ale też elementy oświetlenia czy karoseryjne są dostępne na rynku bez większych kłopotów. Samochód mało awaryjny. dobrze dopasowane elementy karoserii oraz bardzo dobrze wykonane wnętrze. Czasami jednak przy intensywnym użytkowaniu samochodu awarii ulegają pasy bezpieczeństwa, usterka polega na braku „zwijania" pasów.
TYPOWE USTERKI
Układ kierowniczy
Mogą pojawić się luzy w przekładniach, jednak to przypadki rzadkie. O wiele częściej wymienia się końcówki drążków kierowniczych.
Skrzynia biegów
Skrzynia pracuje cicho i bezproblemowo, czasami pojawiają się problemu z mechanizmem zmiany biegów i wycieki z okolic uszczelniaczy półosi.
Sprzęgło
Poza normalnym zużyciem nie zaobserwowano usterek, czasami głośno pracuje łożysko.
Hamulce
Jeśli samochód jest eksploatowany na co dzień bez większych przestojów, tarcze potrafią wytrzymać wiele kilometrów. Jazda od przypadku do przypadku sprzyja tworzeniu się warstwy rdzy, która powoduje szybkie zużycie tarczy.
Karoseria
Dosyć odporne na korozje nadwozie, dobrej jakości blacha powodują że egzemplarze 323 nawet po kilku latach przyciągają oko. Czasem nawet wyglądają jak przysłowiowe „NÓWKI". Jak zwykle wyjątek stanowią niedbałe naprawy nadwozia powodujące wykwity korozji, psując tym samym niesłusznie wizerunek firmy w oczach użytkowników.
Instalacja elektryczna
Nie zaobserwowano typowych powtarzających się usterek, jednak połączenia wiązki z elementami wykonawczymi są podatne na zaśniedzenia powodujące brak lub słaby kontakt elektryczny, co może powodować problemy w pracy silnika i elementów instalacji elektrycznej. Najczęściej jest to spowodowane myciem silnika urządzeniami ciśnieniowymi.
Zawieszenie
Podatne na uszkodzenia elementy to drążki, elementy metalowo gumowe. Sworznie są to części dosyć często ulegające uszkodzeniom. Przy dużych przebiegach zaczynają „pocić" się amortyzatory, co powoduje zmniejszenie ich sprawności. Samochód dobrze pokonuje nierówności na drodze, nie przenosi żadnych efektów niepożądanych na kierownice i do wnętrza auta. Co jednak niesie za sobą dosyć skomplikowaną budowę całości zawieszenia, a tym samym obecność elementów podatnych na uszkodzenia.
Wnętrze
Wnętrze bardzo przejrzyste i dobrze wykonane, jednak przy zbyt siłowym użytkowaniu może dojść do złamań elementów typu dzwignie, czy klamki.
PODSUMOWANIE
Samochód skierowany dla ludzi ceniących auta proste i niezawodne. Mnogość wersji nadwozia i silników zadowoli każdego od młodego miłośnika szybkiej jazdy, po statycznego emeryta ceniącego komfort i ekonomiczność. Dosyć rzadko 323 spotyka sie na warsztatach pomijając typowe czynności eksploatacyjne. Obsługa samochodu jest dosyć prosta, jazda przyjemna i bezproblemowa. Jeśli zawieszenie nie ma luzów 323 jest samochodem bardzo komfortowym, zawieszenie gwarantuje maksymalne wytłumienie nierówności. Wnętrze jest dobrze wytłumione, nie słychać wewnątrz pracy silnika czy zawieszenia na nierównościach, pod warunkiem należytego stanu zawieszenia.
PLUSY
- Małe i zwrotne auto
- Wytrzymała blacha i lakier
- Duży wybór jednostek napędowych
- Dobry dostęp do części zamiennych
MINUSY
- Słabe amortyzatory
- Podatne na uszkodzenia elementy zawieszenia
- Przy zbyt siłowej obsłudze pękają elementy wnętrza
Dostępność części zamiennych:
Oryginały – Bardzo dobra
Zamienniki - Bardzo dobra
Ceny części zamiennych:
Oryginały – Drogie
Zamienniki - Na przyzwoitym poziomie
Awaryjność:
Średnia