Opis techniczny Kia Pride
Kia Pride to miejski niewielki samochód, produkowany od 1995 do 2000 roku. Spotykane na drogach są najczęściej trzy lub pięciodrzwiowe hatchbacki, jednak w produkcji były też modele combi oraz sedan, ale jest ich niewiele. Pojazd bardzo podobny konstrukcyjnie do starego modelu Mazdy 121, mało nowoczesny.
OCENA TECHNICZNA
Samochód nie należy do zbyt trwałych zapewne za sprawą marnej jakości materiałów użytych do produkcji. Większość z samochodów jest mocno skorodowanych, co potwierdza materiał fotograficzny. Wykonanie wnętrza również pozostawia wiele do życzenia, materiały są słabej jakości, a plastiki nieprzyjemne, przypominające nieco zabawki z minionej epoki.
Układ kierowniczy
Proste przekładnie, nie zaobserwowano poważnych usterek. Duże przebiegi mogą powodować wybijanie się wewnętrznych elementów przekładni, może pojawić się luz na listwie zębatej. Często wymienia się końcówki drążków./Fot. 1/
Fot. 1 |
Skrzynia biegów
Dosyć precyzyjne skrzynie jednak wycieki są często spotykaną usterką, przerywają się też osłony gumowe przegubów.
Sprzęgło
Po za normalnym zużyciem okładzin nie obserwuje się usterek. Często ciężko działa sprzęgło, co jest spowodowane zapiekaniem się elementów uruchamiania.
Silnik
Silniki dosyć wytrzymałe i dynamiczne przy należytej dbałości pozwalają na spore przebiegi. Główne powtarzające się awarie silnika to awarie pompy wodnej /Fot. 2/ i termostatu, może zdarzyć się rozszczelnienie chłodnicy oraz wybicie poduszek zawieszenia silnika.
Fot. 2 |
Hamulce
Zapiekają się prowadnice przednich zacisków, silnie korodują tarcze hamulcowe /Fot. 3/. W układzie kół tylnych zapiekają się cylinderki i linka hamulca pomocniczego. W większości aut z przebiegiem ponad 100 tysięcy kilometrów skorodowane są przewody hamulcowe i w większości przypadków nadają się do wymiany /Fot. 4/.
Fot. 3 | Fot. 4 |
Karoseria
Karoseria bardzo podatna na korozje. Większość egzemplarzy spotykanych na naszych drogach nosi ślady silnej korozji, nie jest to zazwyczaj korozja powierzchniowa, ale zaawansowana perforacja prawie na wylot /Fot. 5, 6, 7, 8/.
Fot. 5 | Fot. 6 |
Fot. 7 | Fot. 8 |
Instalacja elektryczna
Główny problem w instalacji stanowią przewody, które często mocno twardnieją i pękają, co z kolei powoduje pogorszenie lub całkowity zanik przepływu prądu. Może to powodować problemy z pracą silnika i oświetlenia.
Zawieszenie
Zawieszenie niezbyt skomplikowane, ale podatne na uszkodzenia elementy to sworznie i elementy gumowe drążka stabilizatora /Fot. 9/. W zawieszeniu tylnym awaryjne są amortyzatory /Fot. 10/ oraz tuleje metalowo gumowe.
Fot. 9 | Fot. 10 |
Wnętrze
Proste i słabo wyposażone wnętrze. Tworzywa są marnej jakości i dlatego na nierównościach we wnętrzu auta słyszalne są skrzypienia i dziwne odgłosy. Wszystkie elementy potrzebne kierowcy są łatwo dostępne i czytelne /Fot. 11/. Zastaw wskaźników w wersji podstawowej jest bardzo ubogi /Fot. 12/.
Fot. 11 | Fot. 12 |
PODSUMOWANIE
Typowy samochód wykonany tzw. tanim kosztem. Podstawowa wersja jest bardzo uboga, komfort jazdy na niskim poziomie, dopasowanie elementów nadwozia również pozostawia wiele do życzenia. Elementy zewnętrzne, jak np. wycieraczki, korodują co nie wygląda najlepiej i również nie najlepiej świadczy o całości samochodu /Fot. 13/.
Fot. 13 |
PLUSY
- Tani i niewielki pojazd
- Prosta budowa
- Dobre silniki
MINUSY
- Marna jakość materiałów użytych we wnętrzu pojazdu
- Podatne na korozje nadwozie
Dostępność części zamiennych:
Oryginały - bardzo dobra
Zamienniki – bardzo dobra
Ceny części zamiennych:
Oryginały – na przyzwoitym poziomie
Zamienniki – tanie
Awaryjność:
Średnia