Opis techniczny FSO Polonez Caro
FSO Polonez to samochód bardzo popularny doczekał się kilku wersji, produkowany był od początku lat 80-tych. Prezentowana w tym opisie wersja Poloneza to FSO POLONEZ CARO.
W stosunku do poprzedniej wersji poszerzono rozstaw osi, unowocześniono lampy przednie, tył pozostał taki jak w wersji przejściowej, unowocześniono wygląd wnętrza. Pojawiły się fabryczne wersje tuningowane pod nazwą "oricziari", wersja ta posiadała specjalne nakładki na progi i drzwi bogatsze wyposażenie. Obecnie samochód mało nowoczesny, klasyczny napęd z silnikiem z przodu, napęd poprzez wał na koła tylne, samochód ciężki jak na swoje gabaryty.
OCENA TECHNICZNA
Samochód o przestarzałej konstrukcji, z tyłu resory piórowe z przodu wahacze ze sprężynami i po dwa sworznie. Samochód prosty i dosyć awaryjny, częste są awarie osprzętu silnika - zastosowano jednopunktowy wtrysk Abimex. Wykonanie również pozostawia wiele do życzenia, karoseria jest mało odporna na korozję, często zapiekają się hamulce.
TYPOWE USTERKI
Układ kierowniczy
Archaiczna przekładnia ślimakowa oraz wspornik pośredni i sporo przegubów kulowych nie czyni układu nowoczesnym, często wybijają się końcówki drążków, przekładnie również lubią się pocić, żeby nie powiedzieć lać olejem. Spore luzy nie są rzadkością podobnie jak stuki i luzy na kole kierownicy.
Skrzynia biegów
Dosyć wytrzymała mechanicznie, jednak mogą się pojawić problemy ze zmianą biegów, a sama dźwignia często ma spory luz niejednokrotnie po niefachowym demontażu dźwignia zmiany biegów „zostaje w ręce".
Sprzęgło
Proste rozwiązanie z łapą wysprzęglającą i linką, uruchamiane mechanicznie. Czasami zdarza się wybicie tłumika drgań skrętnych oraz zapiekanie się linki sprzęgła.
Silnik
Trzy rodzaje silników wersja 1400 cm pochodząca od Rovera, polska konstrukcja 1600 cm /najbardziej zawodna/ oraz francuski diesel o pojemności 1900 cm pozwalają wybrać coś dla siebie. Polski silnik należy do awaryjnych, może dojść do awarii paska rozrządu, zawory głośno pracują jest to jednostka starego typu, którego prototyp po silnik 1300 cm pochodzący z lat 70-tych ulepszono tylko układ zasilania i zwiększono pojemność, a łańcuch zastąpiono paskiem rozrządu. Wycieki są normą. Silniki 1400 i 1900 mało awaryjne. Często cieknie chłodnica oraz zaciera się zawór nagrzewnicy /Fot. 1, Fot. 2/.
Fot. 1 | Fot. 2 |
Hamulce
W samochodach z początku produkcji system tarczowy znany z fiata 125 p, w nowszych układ mieszany systemu LUCAS z bębnami z tyłu. Często zapiekają się tylne hamulce, korodują tłoczki zacisków przednich, silnie korodują przewody hamulcowe i same zaciski oraz ich prowadnice /Fot. 3, Fot. 4/.
Fot. 3 | Fot. 4 |
Karoseria
Karoseria słabo zabezpieczona antykorozyjnie, na ogół bardzo skorodowana w większości poruszających się po drogach. W Polonezach koroduje wszystko drzwi, progi, nadkola nawet dach /Fot. 5/. Podwozie również nie wygląda najlepiej /Fot. 6, Fot. 7/, pas przedni, /Fot. 8/ denerwujące są listwy drzwiowe, które chromowane zostały pokryte czarną farbą dla unowocześnienia, a farba ta po prostu odpryskuje i wygląda fatalnie /Fot. 9/.
Fot. 5 | Fot. 6 | Fot. 7 |
Fot. 8 | Fot. 9 |
Instalacja elektryczna
Nie ma większych problemów z instalacją, występuje tylko normalne zużycie naprawia się rozruszniki i alternatory w wersjach z Abimeksem, awaryjna jest pompa paliwa.
Zawieszenie
Bardzo stara konstrukcja, resory piórowe z tyłu często korodują i piszczą /Fot. 10, fot. 11/, przednie sworznie również często się wymienia /Fot. 12, Fot. 13/. Nagminnie wybijają się drążki stabilizujące tylnego mostu /Fot. 14/.
Fot. 10 | Fot. 11 | Fot. 12 |
Fot. 13 | Fot. 14 |
Wnętrze
Ogólnie wygląd kokpitu nie jest nadzwyczajny ani ładny, postawiono na kiepską jakość materiałów /Fot. 15/. Korodują prowadnice foteli utrudniając tym samym regulowanie pozycji fotela, pękają elementy z tworzywa, zestaw wskaźników natomiast jest bardzo czytelny i w miarę nowoczesny /Fot. 16/. Fotele przecierają się często jednak są wygodne /Fot. 17/.
Fot. 15 | Fot. 16 | Fot. 17 |
PODSUMOWANIE
Samochód przestronny, jednak o wygodzie i komforcie lepiej nie mówić. Silnie korodujące nadwozie to spory minus, plusem może być cena części zamiennych jednak jazda Poldkiem nie należy do przyjemnych szczególnie w wypadku zapieczenia sworzni obracanie kierownica prowadzi do wyrobienia silnych mięśni rąk.
PLUSY
- Cena i dostępność części.
- Niska cena zakupu.
- Dobre silniki 1400 i 1900 cm.
- Przestronne wnętrze.
MINUSY
- Mało komfortowa jazda.
- Przestarzała konstrukcja całości.
- Słabe zabezpieczenie antykorozyjne.
Dostępność części zamiennych:
Oryginały - dobra.
Zamienniki – bardzo dobra.
Ceny części zamiennych:
Oryginały - na przyzwoitym poziomie.
Zamienniki - tanie.
Awaryjność:
Duża