Opis techniczny Ford Scorpio
Premiera modelu Ford Scorpio MK3 miała miejsce w roku 1994, a sam samochód był produkowany w trzech wersjach nadwoziowych: jako 5-drzwiowe liftback i kombi oraz 4-drzwiowy sedan.
Od samego początku auto było krytykowane za swój - nazwijmy to nowatorski wygląd zewnętrzny /Fot. 1, Fot. 2/. Samochód dosyć mało popularny na naszym rynku.
Fot. 1 | Fot. 2 |
OCENA TECHNICZNA
Samochód dosyć dobrze wykonany i wyposażony. Można w nim znaleźć komputer pokładowy, klimatyzacje dwustrefową, spryskiwacze reflektorów w niektórych modelach /Fot. 3/, elektrycznie regulowane fotele z pamięcią /Fot. 4/, pompowane poduszki foteli /Fot. 5/, tempomat itp. Elementy wnętrza są dobrze dopasowane, fotele wygodne, samochodem można spokojnie podróżować na długie dystanse, silniki są elastyczne i dynamiczne.
Fot. 3 | Fot. 4 | Fot. 5 |
TYPOWE USTERKI
Układ kierowniczy
Nie zaobserwowano poważnych usterek, zdarzają się jednak wycieki z układu wspomagania. Pękniecie osłon przekładni /Fot. 6/ oraz wybicie końcówek drążków, może się również zdarzyć wybicie przegubów krzyżakowych kolumny kierowniczej oraz luzy przekładni w środkowym położeniu.
Fot. 6 |
Skrzynia biegów
Często pojawiają się wycieki na uszczelnieniach. Samochód wyposażono w klasyczny układ napędowy, dlatego mogą się zdarzyć wybicia przegubów wału napędowego, głośna praca mostu tylnego oraz wycieki oleju. Często awarii ulega tłumik drgań wału napędowego (pomiędzy skrzynią a wałem), awaria polega na rozwulkanizowaniu elementów a objawem tego są głośne stuki w okolicach drążka zmiany biegów.
Sprzęgło
Poza normalnym zużyciem okładni nie obserwuje się usterek. Często rozsczelnia się wysprzęglik hydrauliczny co wymusza jego wymianę.
Silnik
Dosyć wytrzymałe jednostki, jednak często dochodzi do uszkodzeń napinacza łańcucha rozrządu w silnikach o pojemności 2000 ccm ośmiozaworowych oraz głośna praca hydraulicznych popychaczy zaworowych. Dosyć popularne są wycieki oleju w miejscach montowania uszczelniaczy spod uszczelki głowicy i miski olejowej. Często uszkodzone są uszczelniacze zaworowe co powoduje tzw. łykanie oleju oraz niebieski dym z rury wydechowej.
Hamulce
Zapiekają się przednie zaciski /Fot. 7/, silnie korodują tarcze hamulcowe w układzie kół tylnych zapiekają się: linka hamulca pomocniczego oraz dźwignie uruchamiające hamulec pomocniczy. Korodują przewody hamulcowe, często uszkodzeniu ulegają elementy układu ABS, czujniki itp.
Fot. 7 |
Karoseria
Samochody nie nowe, choć zewnętrznie wyglądają nienagannie to w większości przypadków mocno skorodowane są podłużnice i elementy do których mocuje się zawieszenie. Często dziurawe są progi oraz podłoga. Większość aut ma za sobą kolizje, dlatego warto zwracać uwagę na grubość powłoki lakierniczej gdyż często spotykam egzemplarze w których duża część karoserii to po prostu kit szpachlowy.
Instalacja elektryczna
Główny problem w instalacji stanowią przewody, które często pękają. Elementy wykonawcze takie jak czujniki również mogą zawieść. Często awarii ulega sterowanie silnika, elektryczne podnoszenie szyb, regulacja położenia foteli oraz elementy oświetlenia wnętrza (najpowszechniej podświetlanie wskaźników). Częste są awarie przepływomierza powietrza oraz silnika krokowego biegu jałowego.
Zawieszenie
Zawieszenie jest niezbyt skomplikowane ale podatne na uszkodzenia. Elementy to sworznie i elementy gumowe drążka stabilizatora, w zawieszeniu są amortyzatory /Fot. 8/ oraz tuleje metalowo-gumowe. Dosyć często wymienia się łożyska kół.
Fot. 8 |
Wnętrze
Bogate wyposażenie wnętrza scorpio to jeden z jego atutów. Wnętrze jest obszerne i wygodne /Fot. 9/, a samochód można uznać za bardzo dobry do jazdy na dużych dystansach. Jednak w jeździe miejskiej można spotkać problemy w czasie parkowania, w szczególności jeśli prowadzimy Scorpio kombi. Z elementów podatnych na uszkodzenia należy wymienić awaryjne przełączniki, zespolone regulacje nawiewów, awarie oświetlenia oraz czasami wytarcie obić tapicerskich, elementy ozdobne z tworzyw sztucznych bywają podrapane i podniszczone /Fot. 10/. Zadbano o bezpieczeństwo stosując poduszki powietrzne /Fot. 11/. Elementy sterowania są czytelne i ładne /Fot. 12, Fot. 13/.
Fot. 9 | Fot. 10 | Fot. 11 |
Fot. 12 | Fot. 13 |
PODSUMOWANIE
Samochód dobrze wykonany, jednak bardzo ciężki i dosyć paliwożerny. Wśród wielbicieli Forda Scorpio jest pieszczotliwie nazywany rekinem, z ciekawostek można przytoczyć powiedzenie, że „Scorpio za sprawą lamp przednich wygląda jakby było smutne w przeciwieństwie do modeli KA, którego reflektory sprawiają wrażenie auta uśmiechniętego". Ogólnie samochód bardzo wygodny jednak do jego prowadzenia potrzeba troszkę wprawy, ciężko jest również z jazdą miejską, szczególnie z parkowaniem, gdyż Ford Scorpio to samochód sporych wymiarów ale jak zwykle coś za coś - komfort podróżowania bądź łatwe parkowanie.
PLUSY
- Duży wygodny samochód .
- Wytrzymałe silniki.
- Nietuzinkowy wygląd.
- Dobre wyposażenie .
MINUSY
- Podatne na korozje podwozie szczególnie podłużnice.
- Spore zużycie paliwa.
- Trudny dostęp do niektórych części zamiennych.
Dostępność części zamiennych:
Oryginały - dobra.
Zamienniki – dobra.
Ceny części zamiennych:
Oryginały - drogie.
Zamienniki - na przyzwoitym poziomie.
Awaryjność:
Średnia