Opis techniczny Ford Mondeo I
Następca popularnej Sierry cieszy się sporą popularnością i stał się flagowym samochodem koncernu Ford. W rok po premierze zyskał tytuł auta roku 1994, co silnie umocniło pozycje Mondeo na rynku. W prezentowanej formie był produkowany do roku 1996, gdy to dokonano liftingu - popularny Mondeo I został przemieniony w Mondeo II.
OCENA TECHNICZNA
Ogólnie samochód bardzo udany, elementy są dosyć dobrze wykonane. Ford Mondeo I jest bardzo popularny na naszych drogach za sprawa sporej ilości aut sprowadzonych z zachodu. Opisywany model to pierwsza odsłona modelu Mondeo, dlatego też większość aut jest już wiekowa gdyż koniec produkcji Mondeo I datuje się na rok przełom roku 1999 i 2000, kiedy to przedstawiono Mondeo II i zakończono produkcję jedynki.
TYPOWE USTERKI
Układ kierowniczy
Dosyć często przekładnia kierownicza lubi się pocić /fot1/. Poważne wycieki również się zdarzają, często też wymienia się końcówki drążków /fot2/.
Fot. 1 | Fot. 2 |
Skrzynia biegów
Mechanicznie bez zastrzeżeń ale pojawiają się wycieki. Wybija się mechanizm zmiany biegów /fot3/, parcieją osłony gumowe przegubów.
Fot. 3 |
Sprzęgło
Nie zaobserwowano poważnych usterek poza normalnym zużyciem eksploatacyjnym.
Silnik
Dosyć wytrzymałe jednostki napędowe potrafią przejechać sporą liczbę kilometrów. Niespodzianki może sprawić np. przepływomierz czy inne elementy układu sterowania silnika /fot4/ lub cewka zapłonowa /fot5/.
Fot. 4 | Fot. 5 |
Hamulce
Klasyczny układ - nie ma mu wiele do zarzucenia jednak jeśli się odpowiednio o niego nie dba mogą korodować tarcze hamulcowe oraz elementu układu kół tylnych np. linka hamulca ręcznego.
Karoseria
Karoseria nie opiera się korozji, która w wielu przypadkach jest mocno zaawansowana /fot6 fot7 fot8/. Jest to zapewne wina kolizji, gdyż spotyka się na drogach również egzemplarze zachowane bardzo dobrze pomimo sporych przebiegów.
Fot. 6 | Fot. 7 | Fot. 8 |
Instalacja elektryczna
Często naprawia się alternatory, rozruszniki /fot15/ a czasami spotyka się awarie sterowania pracą silnika. Mankamentem modelu są żółknące reflektory przednie /fot9 fot 10/.
Fot. 15 | Fot. 9 | Fot. 10 |
Zawieszenie
Dosyć skomplikowane zawieszenie tylne z mimośrodową regulacją, która w większości przypadków jest silnie skorodowana i zapieczona/fot11/. Elementy gumowe ulegają wybiciu /fot12/. Gumy drążka stabilizatora również nie należą do wytrzymałych elementów /fot13/. Z przodu wybijają się sworznie /fot16/ o elementy gumowe drążków i łączniki stabilizatorów /fot17/.
Fot. 11 | Fot. 12 |
Fot. 13 | Fot. 16 | Fot. 17 |
Wnętrze
Dosyć obszerne i wygodne lecz w większości przypadków czas zrobił swoje i wnętrze jest zniszczone /fot18, fot19/. Pourywane i niedziałające elementy kokpitu są norma jednak to zasługa w większej mierze użytkownika niż wad fabrycznych. Czytelny zestaw wskaźników /fot20/.
Fot. 18 | Fot. 19 | Fot. 20 |
PODSUMOWANIE
Samochód obszerny w wersji kombi, w szczególności nadaje się na dalekie eskapady. Jest wygodny, elementy sterowania są pod ręką i obsługuje się je bardzo prosto. Ford Mondeo I pod warunkiem właściwej eksploatacji i konserwacji potrafi przejechać sporą liczbę kilometrów a poważne awarie zdarzają się rzadko.
PLUSY
- Wygodne i wnętrze
- Komfortowe warunki jazdy
- Dobre silniki
MINUSY
- Pękające elementy plastikowe
- Korozja nadwozia
Dostępność części zamiennych:
Oryginały – dobra
Zamienniki – bardzo dobra
Ceny części zamiennych:
Oryginały – dobra
Zamienniki – bardzo dobra
Awaryjność:
Średnia