Opis techniczny Ford Ka
Model Ka zapoczątkował obłość kształtów forda. Kształty samochodu są zgoła inne od tradycyjnych do tej pory fordów. Nowy styl ukazuje również wnętrze, które jest tak samo obłe jak zewnętrze kształty. Niestety obłość kształtów pociągnęła za sobą pewne niedogodności, jak choćby ilość miejsca, szczególnie miejsca dla pasażerów tylnej kanapy nie ma zbyt wiele. Zadbano natomiast o bezpieczeństwo, gdyż Ka posiada poduszkę kierowcy w standardzie, niestety dla pasażera za dopłatą dlatego też w większości fordów ka poruszających się po naszych drogach jest tylko zaślepka pod zabudowę poduszki przed pasażerem. Samochód można określić jako bardzo kobiecy, stad też większość właścicieli Ka to kobiety.
OCENA TECHNICZNA
Samochód bardzo estetycznie wykonany, widać dbałość o szczegóły. Wnętrze dopracowane, tablica przyrządów bardzo czytelna i przyciągająca oko. Fotele są wygodne. Zewnętrznie auto wygląda ciekawie, jednak przy większych przebiegach plastikowe elementy ozdobne na nadkolach mogą ulegać deformacja bądź wręcz odstawać (Fot. 1). Ogólnie samochód bardzo wdzięczny w użytkowaniu. Obsługa jest prosta, wyposażenie jest na przyzwoitym poziomie, elektryczne szyby, centralny zamek, oryginalne radio dopasowane do całości kokpitu to duży atut. Samochód jest dosyć szeroki jak na swoją wielkość co sprawia, że dobrze trzyma się drogi i sprawnie pokonuje zakręty.
Fot. 1 |
TYPOWE USTERKI
Układ kierowniczy
Dosyć słabe przekładnie kierownicze. Często spotyka się wycieki z przekładni (Fot. 2,3). W autach z dużymi przebiegami parcieją osłony gumowe przekładni, możliwe są usterki pompy wspomagania typu głośna praca czy luzy osiowe. Często wymienia się również końcówki drążków (Fot. 4).
Fot. 2 | Fot. 3 | Fot. 4 |
Skrzynia biegów
Skrzynia biegów jest dość wytrzymałym mechanicznie elementem, gorsza sprawa z mechanizmem zmiany biegów często przy znacznych przebiegach dochodzi do wybicia łącznika krzyżakowego łączącego skrzynie biegów z lewarkiem zmiany biegów. Wycieki oleju ze skrzyni w pobliżu półosi napędowych i przy obudowie mechanizmu różnicowego nie należą do rzadkości. Półosie napędowe są dość wytrzymałe, jednak osłony gumowe mniej (Fot. 5).
Fot. 5 |
Sprzęgło
Trwały element, jednak często awarii ulega wysprzęglik hydrauliczny, którego awaria wiąże się z koniecznością wybudowania skrzyni biegów. Po za tym tylko normalne zużycie eksploatacyjne.
Silnik
Główne podzespoły nie budzą zastrzeżeń jednak osprzęt, którego mamy mnóstwo potrafi sprawić niespodzianki. Z elementów często wymienianych można wymienić sondę lambda (Fot. 6), silnik krokowy (Fot. 7) oraz czujnik włączania wentylatora chłodnicy (Fot. 8) oraz pompa wody (Fot. 9), często pęka zbiornik wyrównawczy układu chłodzenia (Fot. 10).
Fot. 6 | Fot. 7 |
Fot. 8 | Fot. 9 | Fot. 10 |
Hamulce
Element wytrzymały, jednak zdarzają się zapieczenia prowadnic zacisku, szczególnie w momencie braku zaślepek, zapieczenie cylinderka które ma miejsce gdy osłona gumowa tłoczka zostanie uszkodzona oraz zapiekanie elementów hamulca pomocniczego jak linka czy rozpieracze szczek.
Karoseria
Dosyć dobre zabezpieczenie antykorozyjne pod warunkiem bezwypadkowości samochodu. Auta po przejściach są dosyć często mocno skorodowane na skutek niedbałych napraw, po za tym elementy ozdobne często ulegają zniszczeniu i odkształcają się. Najczęściej korodujące miejsca nadwozia to okolice łączeń błotników ze Zderzakami, progi a pod spodem auta łączenia blach (Fot. 11). Często odpada od podłogi osłona termiczna układu wydechowego (Fot. 12).
Fot. 11 | Fot. 12 |
Instalacja elektryczna
Przy dużych przebiegach twardną przewody umieszczone blisko silnika, w szczególności od czujników powodując kłopoty w działaniu poszczególnych elementów. Alternator może również sprawiać niespodzianki, miedzy innymi łożyska głośno pracują i przestaje działać regulator napięcia. W rozruszniku przy dużych przebiegach zawieszają się szczotki, koroduje wnętrze reflektorów co jest spowodowane głównie nieszczelnością tylnych osłon w miejscu montowania żarówek (Fot. 13,14).
Fot. 13 | Fot. 14 |
Zawieszenie
Zawieszenie podatne na uszkodzenia. Wybijają się sworznie wahacza (Fot. 15) i tuleje metalowo – gumowe, na zdjęciu strzałką zaznaczono widoczne zużycie (Fot. 16). Mogą pojawić się luzy w łożyskowaniu górnym kolumn McPhersona oraz często wymienia się łożyska kół.
Fot. 15 | Fot. 16 |
Wnętrze
Duża ilość tworzyw sztucznych powoduje czasami nieprzyjemne odgłosy. Pękają czasami regulacje nawiewów, przestają działać przełączniki pod kierownicą, przestaje działać oświetlenie przednie z uwagi na korozję elementów lamp. Często uszkodzeniu ulega zawór nagrzewnicy (Fot. 17).
Fot. 17 |
PODSUMOWANIE
Samochód można określić jako mało awaryjny pod warunkiem należytego obchodzenia się i prawidłowej eksploatacji. Jest to autko małe zgrabne i dosyć dynamiczne. Spalanie można uznać za zadowalające, części zamienne kupimy w każdym średnio nawet zaopatrzonym sklepie motoryzacyjnym za niewygórowane kwoty. Samochód godny polecenia dla osób potrzebujących samochodu do szybkiego przemieszczania się na niewielkie odległości.
PLUSY
- Atrakcyjny wygląd
- Przyzwoite osiągi przy małym zużyciu paliwa
- Wytrzymałe silniki i skrzynie biegów
- Dobra dostępność części i dosyć niska cena
MINUSY
- Słaba przekładnia kierownicza
- Mało miejsca wewnątrz
- Delikatne zawierzenie przednie
- Odchodzące elementy ozdobne karoserii
Dostępność części zamiennych:
Oryginały – dobra.
Zamienniki – bardzo dobra.
Ceny części zamiennych:
Oryginały – na przyzwoitym poziomie.
Zamienniki - tanie.
Awaryjność:
Średnia