Opis techniczny Fiat Uno II
Fiat Uno to flagowy samochód koncernu, od lat cieszący się sporą popularnością, doczekał się sporej ilości egzemplarzy. Produkowany był przez szereg lat dopóki Fiat nie wystartował z produkcją następcy popularnego Uno. Kilka wersji silnikowych pozwoli każdemu wybrać coś dla siebie.
OCENA TECHNICZNA
Popularny samochód, co widać na naszych drogach samochód tani w eksploatacji, gdyż silniki są dosyć oszczędne, sporo również potrafią wytrzymać. Gorsza sprawa to karoseria, która w większości modeli nie jest najlepszej jakości /Fot. 1/. Poza karoserią samochód jest dosyć wytrzymały, proste rozwiązania przyczyniają się do małych nakładów na naprawy.
Fot. 1 |
TYPOWE USTERKI
Układ kierowniczy
Proste rozwiązanie w większości modeli, bez wspomagania. Zużyciu ulegają końcówki drążków od strony kół, ale także te znajdujące się we wietrzy przekładni.
Skrzynia biegów
Skrzynie biegów mogą przy dużych przebiegach głośno pracować, ciężko może chodzić dźwignia zmiany biegów. Ponadto Uno boryka się z wyciekami ze skrzyni /Fot. 2/ oraz z nieszczelnymi osłonami półosi wewnętrznych.
Fot. 2 |
Sprzęgło
Dosyć często ciężko pracuje dźwignia sprzęgła /Fot. 3/ za sprawą zatarcia tulejek prowadzących, może dojść do pęknięcia tarczy sprzęgła pod okładzinami czy wybicia sprężyn tłumika drgań skrętnych, co objawia się nierówna pracą sprzęgła.
Fot. 3 |
Silnik
Silniki nie stwarzają problemów, może pojawić się głośna praca zaworów /cykanie/, zmorą są wycieki. /Fot. 4/
Fot. 4 |
Hamulce
Często pęka linka hamulca ręcznego, zapiekają się dźwignie hamulca ręcznego oraz cylinderki. W układzie przednim korodują tarcze i zapiekają się tłoczki, co w większości przypadków jest spowodowane pęknięciami osłon gumowych. Przy sporych przebiegach parcieją gumowe i korodują metalowe przewody.
Karoseria
Korozja jest zmorą Fiata Uno, przeważająca ilość samochodów nawet tych bezwypadkowych jest silnie skorodowana, co jest z pewnością wina złego zabezpieczenia antykorozyjnego. /Fot. 5, Fot. 6, Fot. 7/.
Fot. 5 | Fot. 6 | Fot. 7 |
Instalacja elektryczna
Elektryka dosyć wytrzymała, w wersjach z aparatem zapłonowym wybija się łożyskowanie oski aparatu zapłonowego /Fot. 8/, a w pozostałych często naprawia się rozruszniki oraz alternatory. Poza tym stają się twarde izolacje przewodów elektrycznych, co powoduje pękanie izolacji i problemy z połączeniami.
Fot. 8 |
Zawieszenie
Bardzo proste zawieszenie. W podstawowej wersji brak drążka stabilizatora, najczęściej wymienia się sworznie, które stanowią całość z wahaczem, co zmusza do wymiany całego wahacza. Zacierają się łożyskowania kolumn Mc Persona, uszkodzeniu ulegają również osłony amortyzatorów, co powoduje w późniejszym okresie korozję tłoka amortyzatora kwalifikujące amortyzator do wymiany.
Wnętrze
Ogólnie wygląd kokpitu nie jest nadzwyczajny ani ładny, postawiono raczej na funkcjonalność niż na piękno. Materiały wykończeniowe kiepskiej jakości, mogą pojawiać się skrzypienia elementów z tworzyw sztucznych. Korodują prowadnice foteli utrudniając tym samym regulowanie pozycji fotela.
PODSUMOWANIE
Bardzo dobry samochód do jazdy miejskiej ,małe silniki nie są raczej dobre na długie trasy. Parkowanie w zatłoczonych centrach miast nie jest dla Uno problemem, co jest dużym atutem. Nieskomplikowana budowa samochodu również ceny części jak i ich dostępność przemawia na plus dla Uno. Samochód nie jest komfortowy, jednak standard jazdy nie jest na najniższym poziomie, co plasuje moim zdaniem Uno w środkowej części segmentu pod względem komfortu i wygody.
PLUSY
- Nieskomplikowana budowa.
- Niewielkie rozmiary.
- Prostota obsługi.
- Oszczędne silniki.
MINUSY
- Przy sporych przebiegach głośna praca skrzyni biegów.
- Awarie instalacji elektrycznej.
- Podatne na korozję nadwozia.
Dostępność części zamiennych:
Oryginały - dobra.
Zamienniki – bardzo dobra.
Ceny części zamiennych:
Oryginały - na przyzwoitym poziomie.
Zamienniki - tanie.
Awaryjność:
Średnia