Opis techniczny Fiat Tipo
Rodzinny samochód Fiata to następca modelu Ritmo. Tipo był produkowany w latach 1988 do 1995 jako trzy- i pięciodrzwiowy hatchback. Pod koniec produkcji samochód przeszedł drobny lifting - zmieniono przednią cześć, troszkę wnętrze (deska rozdzielcza oraz tapicerka) oraz poprawiono bezpieczeństwo poprzez zastosowanie poduszek powietrznych.
OCENA TECHNICZNA
Model produkowany od wielu lat - spotkać można egzemplarze świetnie zachowane jak i silnie skorodowane, praktycznie niezdatne do użytku, dlatego mając zamiar kupić Tipo powinniśmy dokładnie sprawdzić stan techniczny, nie tylko wygląd zewnętrzny, gdyż jak zwykle opakowanie nie jest najważniejsze. Często pod pięknym wypolerowanym lakierem i wypucowanym wnętrzem kryją się niespodzianki. Pod względem produkcji i funkcjonalności samochód nie budzi zastrzeżeń. Modelu udane - brak w nim większych powtarzających się awarii.
TYPOWE USTERKI
Układ kierowniczy
Słabym punktem są osłony przekładni kierowniczej oraz końcówki drążków, które wymienia się dosyć często. Przy znacznych przebiegach może dojść do wybicia łączników krzyżakowych kolumny kierowniczej /Fot. 1/ oraz mogą się pojawić luzy na listwie przekładni.
Fot. 1 |
Skrzynia biegów
Najczęstsze problemy sprawia układ zmiany biegów, którego dźwignie są często zapieczone, bądź powybijane co znacznie utrudnia manipulowanie biegami /Fot. 2/. Wycieki oleju ze skrzyni również nie należą do rzadkości, często awarii ulegają uszczelniacze półosi. Mechanicznie wytrzymały element, jednak przy dużych przebiegach zaczynają głośno pracować łożyska przekładni.
Fot. 2 |
Sprzęgło
Nie zaobserwowano usterek poza normalnym zużyciem eksploatacyjnym. Przy dużych przebiegach sprzęgło może szarpać, za sprawą wybitego tłumika drgań skrętnych, może zapiekać się dźwignia włączająca sprzęgła.
Silnik
Bardzo dynamiczne silniki, jednak spore przebiegi dają się im we znaki. Często silniki są wyeksploatowane, mocno cieknie olej /Fot. 3/, słychać stuki lub są często mocno zabrudzone. Do poważniejszych usterek można zaliczyć awarie wałka rozrządu, luzy na sworzniach tłokowych oraz nierównomierne ciśnienie sprężania. Pękają osłony plastikowe rozrządu /Fot. 4/.
Fot. 3 | Fot. 4 |
Hamulce
Typowy układ mieszany, zapiekają się elementy hamulców kół tylnych, cylinderki, rozpieracze oraz linka hamulca ręcznego. Korodują, i to silnie, metalowe przewody hamulcowe, z reguły nie działa korektor siły hamowania.
Karoseria
Samochody nie są nowe, można więc znaleźć na nich ślady korozji /Fot. 5, Fot. 6, Fot. 7/. Jest ona miejscami silnie zaawansowana, zagrażająca całej konstrukcji pojazdu w przypadku korozji elementów nośnych nadwozia /Fot. 8, Fot. 9/.
Fot. 5 | Fot. 6 | Fot. 7 |
Fot. 8 | Fot. 9 |
Instalacja elektryczna
Częste awarie alternatora i rozrusznika /Fot. 10/, wentylatora chłodnicy, a złącza elektryczne i kable twardnieją, co może powodować zaniki bądź całkowity brak napięcia. Korodują również elementy oświetlenia zawietrznego oraz odbłyśniki reflektorów.
Fot. 10 |
Zawieszenie
Najbardziej podatne na uszkodzenia są sworznie, elementy gumowe zawieszenia, stabilizatora /Fot. 11/, a w tyle często mocno wybite jest łożyskowanie wahaczy /Fot. 12/. Posłuszeństwa odmawiają również amortyzatory tak z przodu jak i z tyłu.
Fot. 11 | Fot. 12 |
Wnętrze
Wygodne i przestronne wnętrze, jednak często dochodzi do wyłamania elementów nawiewów, przełączników pod kierownice. Mimo wszystko w większości przypadków to zasługa siłowego działania właścicieli. Elementy sterowania są pod ręką, fotele bardzo wygodne, mankamentem może być tapicerka podatna na zabrudzenia, a także podsufitka, na której ślady często zostawia cieknący szyberdach /Fot. 13/.
Fot. 13 |
PODSUMOWANIE
Samochód bardzo przyjemny wygodny i funkcjonalny. Dobrze zachowany egzemplarz może posłużyć pod warunkiem należytej dbałości jeszcze długo, radzę wiec uważać i dokładnie sprawdzić stan karoserii, gdyż to kluczowy element samochodu i naprawa może być często nieopłacalna ze względu na koszty.
PLUSY
- Wygodne i obszerne wnętrze
- Tanie części zamienne
- Prosta budowa
- Łatwy dostęp do wszystkich elementów
MINUSY
- Przy dużych przebiegach głośna praca skrzyni biegów
- Silna korozja
- Zapiekające się hamulce
- Stuki i wycieki z silnika
Dostępność części zamiennych:
Oryginały - dostateczna
Zamienniki – bardzo dobra
Ceny części zamiennych:
Oryginały – drogie
Zamienniki – na przyzwoitym poziomie
Awaryjność:
Średnia