Opis techniczny Fiat Cinquecento
Cinquecento to malutki samochód Fiata bardzo popularny w naszym kraju chociaż np. w Niemczech także sporo ich jeździ. Autko jest bardzo proste nie ma w nim zbyt wiele elektroniki w wersjach podstawowych jednak wersja sporting ma już więcej elektroniki w sterowaniu silnikiem. Samochód jest bardzo prosty nie znajdziemy w podstawowej wersji żadnych bajerów typu elektryczne szyby czy centralny zamek podstawowa wersja była tak uboga, że nawet nie miała wskaźnika temperatury.
OCENA TECHNICZNA
Samochody już dosyć wiekowe jednak znajdują nadal nabywców za sprawą prostej budowy i tanich części, a z racji wymiarów świetnie nadają się na przemieszczanie się po zatłoczonych miastach. Malutkie silniki o pojemnościach 700 ccm, 900 ccm oraz 1100 ccm w wersji sporting są oszczędne pod warunkiem należytej regulacji. Pod względem technicznym samochody nie są rewelacyjne jednak jeśli należycie się o samochód dba na bieżąco wymienia elementy popularny „cintus" może służyć przez wiele lat .Jak to zwykle bywa możemy spotkać egzemplarze bardzo zadbane jak i skrajnie wyeksploatowane.
TYPOWE USTERKI
Układ kierowniczy
Najczęściej wymieniane elementy to końcówki drążków od strony Kola (Fot. 1), wybija się listwa zębata w środkowym położeniu, parcieją osłony gumowe (Fot. 2).Przy dużych przebiegach może również wybić się łącznik krzyżakowy pod kierownicą.
Fot. 1 | Fot. 2 |
Skrzynia biegów
Dosyć wytrzymałe elementy, jednak wycieki są normą, nagminnie wymienia się cieknące sparciałe osłony półosi od strony skrzyni biegów (Fot. 3,4). W wersji 700 ccm nagminnie wybija się mechanizm zmiany biegów, co objawia się bardzo dużym luzem i utrudnieniami w zmianie biegów (Fot. 5).
Fot. 3 | Fot. 4 | Fot. 5 |
Sprzęgło
Elementem podatnym na usterki jest tarcza sprzęgła, w której można spotkać wybite sprężyny tłumika drgań skrętnych oraz pęknięcia blachy tarczy pod okładzinami. Sprężyna centralna docisku lubi pęknąć, łożysko głośno pracuje w wersji 700 ccm, nagminnie zapieka się dźwignia wyłączająca sprzęgło.
Silnik
Silniki fiata dość wytrzymałe mechanicznie jednak wycieki i awarie osprzętu są powszechne. Wersja 700 ccm jest najsłabszym silnikiem pod względem mechanicznym, silnik pochodzi od poprzednika fiata 126p w wersji Bis z nieznacznymi ulepszeniami jednak konstrukcja jest stara silnik leżący dwucylindrowy. Osprzęt silników a w szczególności ulepszony w cudzysłowie gaźnik typu AISAN (Fot. 6) to elementy bardzo awaryjne wyposażone w silnik krokowy, wiele wężyków podciśnieniowych (Fot. 7), które potrafią przynieść sporo kłopotów. Wycieki z silnika są normą, uszczelniacze i uszczelki nie należą do trwałych elementów (Fot. 8,9). Kasatory luzów zaworowych szczególnie przy sporych przebiegach nie działają należycie i po prostu stukają.
Fot. 6 | Fot. 7 |
Fot. 8 | Fot. 9 |
Hamulce
Hamulce typowe dla fiata nie sprawiają zbytnich problemów, zapiekają się tylne cylinderki linka hamulca i dźwignie rozpierające szczek (Fot. 10). Korodują przewody metalowe pod samochodem po za tym nie ma poważnych usterek układu hamulcowego.
Fot. 10 |
Karoseria
Ocynkowane blach nadwozia dają dobrą ochronę, jednak wiek robi swoje i jak zwykle możemy spotkać samochody bardzo dobre pod względem karoserii jak i skorodowane do granic możliwości (Fot. 11). Samochody dobrze utrzymane wyglądają z wierzchu bardzo ładnie, jednak najczęściej spód i elementy mocowania zawieszenia nie są zbyt dobrze zachowane. W samochodach z dużym przebiegiem na karoserii widać ślady korozji czasami aż do całkowitej perforacji (Fot. 12).
Fot. 11 | Fot. 12 |
Instalacja elektryczna
Przy dużych przebiegach posłuszeństwa odmawia stacyjka, rozrusznik przestaje działać (Fot. 13), alternator nie daje właściwego prądu ładowania. W wersji z katalizatorem od sondy lambda dosyć często odrywa się kabelek (Fot. 14), oświetlenie odmawia posłuszeństwa, połączenia elektryczne są słabo izolowane dostaje się do nich wilgoć i pogarsza się przewodnictwo elektryczne.
Fot. 13 | Fot. 14 |
Zawieszenie
Zawieszanie proste w budowie brak elementów podatnych na uszkodzenia. Długo wytrzymują tuleje metalowo – gumowe, (Fot. 15) jednak sworznie często się wybijają, co niesie za sobą konieczność wymiany kompletnego wahacza. Amortyzatory tak przednie jak i tylne przy dużych przebiegach zaczynają wyciekać i tracić właściwości. Tylne zawieszenie jest wahaczowe i słabym punktem są tuleje metalowo - gumowe (Fot. 16,17), które dosyć często się wymienia.
Fot. 15 | Fot. 16 | Fot. 17 |
Wnętrze
Proste wnętrze, elementy nie są wykonane z dbałością o detale. Wnętrze jest po prostu wykonane tanim kosztem, jednak nie ujmuje to funkcjonalności. Wszystkie elementy są łatwo dostępne i czytelne, w podstawowej wersji brakuje wskaźnika temperatury, dosyć często pękają stelaże foteli i regulacja położenia lusterek (Fot. 18), przecierają się tapicerki siedzeń i wyciera się kierownica (Fot. 19).
Fot. 18 | Fot. 19 |
PODSUMOWANIE
Samochód bardzo dobry do jazdy miejskiej, zadbany egzemplarz kosztuje niewiele a pod warunkiem właściwej eksploatacji może służyć długo, dlatego samochód jest godny polecenia jako samochód miejski na dłuższe podróże raczej się nie sprawdzi tak samo jako samochód rodzinny. Auto jest awaryjne jeśli się o nie dba, koszty napraw nie są jednak zbyt wielkie jednak usterki mogą przerazić laika. Są to przede wszystkim małe usterki jednak bardzo denerwujące.
PLUSY
- Mały i zwrotny samochód
- Niedrogie części
- Prostota budowy
MINUSY
- Słabe sworznie
- Awaryjna przekładnia kierownicza
- Wycieki z silnika i skrzyni biegów
Dostępność części zamiennych:
Oryginały – dobra.
Zamienniki - bardzo dobra.
Ceny części zamiennych:
Oryginały – na przyzwoitym poziomie.
Zamienniki - tanie.
Awaryjność:
Średnia