Opis techniczny Daewoo Tico
Daewoo Tico to najmniejszy oferowany przez koncern samochód. Zyskał on spora popularność w naszym kraju jako samochód bardzo malutki i oszczędny, a zarazem pozwalający na jazdę na przyzwoitym poziomie. Auto wyposażone w trzycylindrowy silnik, bardzo dynamiczny, małe zużycie paliwa to duży plus. Wadą modelu może być fakt, że samochód jest bardzo delikatny, wystarczy mała stłuczka żeby przestawić np. słupek czy drzwi.
OCENA TECHNICZNA
Samochód ten jest dosyć dobrze dopracowany. Silniki są dynamiczne i mało awaryjne, zawieszenie wytrzymałe jednak dosyć delikatne. Blachy karoserii są wytrzymałe jednak korozja daje się we znaki. Samochód jednak jest dość wytrzymały i nie jest bardziej awaryjny od podobnych konstrukcji konkurencji. Świetnie nadaje się do jazdy miejskiej ze względu na małe wymiary, łatwo nim zaparkować w coraz bardziej zatłoczonych miastach.
TYPOWE USTERKI
Układ kierowniczy
Najczęściej wymieniane elementy to końcówki drążków (Fot. 1), przekładnia dosyć wytrzymała choć przy dużych przebiegach pojawiają się stuki. Podczas ruchów kierownicą parcieją również osłony gumowe.
Fot. 1 |
Skrzynia biegów
Nie zaobserwowano typowych dla modelu usterek, mogą pojawić się wycieki w okolicach półosi, stukają także przeguby zewnętrzne za sprawą pękniętych osłon (Fot. 2). Po znacznym przebiegu, mogą się pojawić trudności w zmianie biegów za sprawą wybitego łącznika drążka zmiany biegów (Fot. 3).
Fot. 2 | Fot. 3 |
Sprzęgło
Czasami dźwignia sprzęgła zapieka się, co objawia się trudnościami z wysprzęglaniem, pedał sprzęgła nie wraca wtedy płynnie po zwolnieniu nacisku. Linka sprzęgła jest umieszczona stosunkowo nisko z tego też powodu często silnie koroduje.
Silnik
Trzycylindrowa jednostka dobrze dopracowana, kłopoty może sprawiać gaźnik który jest dosyć skomplikowany. Często pojawiają się kłopoty z urządzeniem rozruchowym, słabe ogniwo stanowi również pompa wody, która bardzo często się wymienia, oryginalne pompy paliwa często przepuszczają spore ilości oleju poprzez otwór z boku pompy co kwalifikuje ja do wymiany. Koroduje układ wydechowy szczególnie tylna część przy zderzaku .W aparacie znajduje się elektroniczny element tzw. potocznie moduł, który odmawia często posłuszeństwa, samochód wtedy po prostu nie odpala. Korodują również przewody zasilające silnik w paliwo (Fot. 4).Silnie koroduje cały układ wydechowy, w skrajnych przypadkach odpada rura od katalizatora za sprawą mocowania, które może wyglądać tak: (Fot. 5). Czasami rozszczelnia się zbiornik paliwa (Fot. 6).
Fot. 4 | Fot. 5 | Fot. 6 |
Hamulce
Charakterystyczny dla Tico jest bardzo niski pedał hamulca, jest to spowodowane złą regulacją tylnych szczek. Często zdarza się, że regulatory są zapieczone i nie działają prawidłowo. Tylne cylinderki zapiekają się dosyć często. Jeden przewód zasila oba koła wiec zapieczenie jednego może, ale nie musi powodować całkowity brak hamulca na osi tylnej. Silnie korodują przewody hamulcowe (Fot. 7). Z przodu korodują tarcze hamulcowe, a ich wymiana jest pracochłonna, gdyż aby je wymontować trzeba zdemontować całą piastę. Zapiekają się i wybijają prowadniki zacisków przednich (Fot. 8).
Fot. 7 | Fot. 8 |
Karoseria
Dosyć miękka karoseria, blachy mało odporne na korozje największą bolączką Tico to progi (Fot. 9), okolice anteny (Fot. 10), podszybie oraz spody drzwi (Fot. 11,12). W podwoziu koroduje mocowanie wahaczy do karoserii (Fot. 13) oraz punktowo występuje korozja podłogi. Bardzo słabym punktem jest belka przednia, do której mocuje się drążek reakcyjny (Fot. 14) bardzo często on koroduje i to bardzo mocno, na szczęście jest to element wymienialny. Dosyć często spotyka się odpryski lakieru ze zderzaków, jednak to wina niedbałego lakierowania po naprawach a nie wada fabryczna (Fot. 15).
Fot. 9 |
Fot. 10 | Fot. 11 | Fot. 12 |
Fot. 13 | Fot. 14 | Fot. 15 |
Instalacja elektryczna
Rozrusznik oraz alternator przy dużych przebiegach szwankują i wymagają najczęściej tylko wyczyszczenia jednak w rozruszniku wybijają się tulejki. Mankamentem są zaciski akumulatora, które w oryginale są wykonane z płaskiej blachy i po pewnym czasie uniemożliwiają dokładne przykręcenie kabli do zacisków akumulatora. Dosyc często posłuszeństwa odmawia wyłącznik zespolony pod kierownicą. Bardzo ciężko jest wymienić żarówkę światła postojowego z przodu, szczególnie gdy zamontowane są dodatkowe nadkola (Fot. 16).
Fot. 16 |
Zawieszenie
Zawieszanie proste w budowie, kolumny McPersona z przodu z wahaczami i drążkiem stabilizującym. Uszkodzeniom ulegają sworznie (Fot. 17), które są integralną częścią wahacza i wymienia się je w całości, elementy gumowe drążka (Fot. 18) oraz w tylnym zawieszeniu tuleje metalowo – gumowe (Fot. 19).
Fot. 17 | Fot. 18 | Fot. 19 |
Wnętrze
Elementy wnętrza są wykonane dosyć dobrze, jednak nie jest to samochód drogi wiec elementy są niskiej jakości. Fotele bardzo często nie dają się regulować za sprawą wybitych zębatek regulujących pochylenie oparcia, tapicerki drzwi wybrzuszają się i odstają.
PODSUMOWANIE
Bardzo dobry samochód pod względem ekonomicznym mało pali, wszędzie wjedzie z racji małych wymiarów, zwrotności itd. Nie występują groźne w skutkach awarie niosące za sobą poważne koszty. W chwili obecnej części do Tico są w miarę tanie. Samochód godny polecenia dla osób potrzebujących niedrogiego w miarę komfortowego środka transportu.
PLUSY
- Mały i zwrotny samochód
- Niedrogie części
- Prostota budowy
MINUSY
- Słabe sworznie i elementy zawieszenia
- Skomplikowana budowa gaźnika
- Cieknące pompy paliwa
Dostępność części zamiennych:
Oryginały – dobra.
Zamienniki - bardzo dobra.
Ceny części zamiennych:
Oryginały – na przyzwoitym poziomie.
Zamienniki - tanie.
Awaryjność:
Średnia