Opis techniczny Daewoo Nexia
Nexia to popularny samochód koncernu Daewoo, który spotkamy niemalże na każdej ulicy. Protoplastą Nexii był Opel Kadett i gdyby porównać oba samochody to nexia to nic innego jak unowocześniony Kadett .Samochód szybko zyskał grono zwolenników, silniki są dynamiczne i niezbyt paliwożerne. Wiele detali w samochodzie pozostawia wiele do życzenia, szczególnie materiały użyte do produkcji wnętrza auta wydają się być marnej jakości. Jednak wiele w samochodzie minusów i zalet, które się wzajemnie równoważą tworząc samochód użytkowy o dobrych parametrach.
OCENA TECHNICZNA
Auto wykonane w miarę dobrze, jednak materiały użyte do produkcji są marnej jakości co ma wpływ na trwałość. Samochody nexia po latach i sporej ilości przejechanych kilometrów nie wyglądają najlepiej, korozja karoserii to powszechność i 7 na 10 egzemplarzy boryka się z tym problemem. Główne podzespoły nie budzą poważniejszych zastrzeżeń, jednak elementy drobne jak sonda lambda, czujniki nie są najmocniejszą stroną Nexi.
TYPOWE USTERKI
Układ kierowniczy
W układzie ze wspomaganiem często zdarza się usterka polegająca na rozszczelnieniu układu i pogorszenie pracy układu, często wymienia się końcówki drążków.
Skrzynia biegów
Bez większych problemów. Standardowo występują wycieki na łączeniach elementów i w okolicach wybierka zmiany biegów. Dosyć często wybija się łącznik mechanizmu zmiany biegów.
Sprzęgło
Zdarza się brak płynności w pracy sprzęgła, objawiające się szarpaniem podczas ruszania. Przy dużych przebiegach wybija się łożyskowanie dźwigni łożyska wyciskowego, głośna praca łożyska nie należy do rzadkości.
Silnik
Silniki mechanicznie bez zastrzeżeń, układ tłokowo korbowy wytrzymuje spore przebiegi, gorsza sprawa z elementami osprzętu. Po przebiegu ponad 80 tysięcy km da się zauważyć wycieki w różnych miejscach (Fot. 1,2). Prym wiedzie uszczelka pokrywy zaworów uszczelniacz pod aparatem zapłonowym (Fot. 3) oraz uszczelniacze wału i uszczelka pod miska olejową. Nie wytrzymuje próby czasu pompa wodna (Fot. 4,5) oraz termostat, które wymienia się dosyć często.
Fot. 1 | Fot. 2 |
Fot. 3 | Fot. 4 | Fot. 5 |
Hamulce
Układ hamulcowy sprawia problemy jeśli się o niego nie dba. Zapieka się linka hamulca ręcznego (Fot. 6), samoregulatory szczęk, cylinderki hamulcowe (Fot. 7). Po dużych przebiegach korozja widoczna jest na przewodach hamulcowych (Fot. 8), w hamulcach przednich zapiekają się prowadnice zacisku hamulcowego (Fot. 9) co powoduje zablokowanie koła. Czasami też nie wytrzymuje pompa hamulcowa.
Fot. 6 | Fot. 7 |
Fot. 8 | Fot. 9 |
Karoseria
Niestety ślady korozji są obecne na większości spotykanych modeli. Koroduje podszybie,/korozja/ nadkola drzwi, progi w większości przypadków nie są to perforacje na wylot lecz po prostu pęcherze korozyjne niszczące lakier. Podwozie również pozostawia wiele do życzenia, większość egzemplarzy wygląda po prostu źle (Fot. 10,11,12). Należy zwrócić uwagę na stan połączenia nadkola z mocowaniem kolumny amortyzatora (Fot. 13).
Fot. 10 | Fot. 11 |
Fot. 12 | Fot. 13 |
Instalacja elektryczna
Powszechne są awarie rozrusznika. Problemy stwarzają też połączenia elektryczne, które lubią zaśniedzieć powodując przerwy w dopływie prądu. Przełącznik kierunkowskazów często przestaje działać.
Zawieszenie
Elementami wymienianymi najczęściej są sworznie i łączniki stabilizatora (Fot. 14) oraz gumy drążka (Fot. 15), z pozostałych elementów podwozia najczęściej wymienia się łożyska kół i tuleje wahaczy, pojawia się nieprzyjemne skrzypienie na nierównościach spowodowane ocieraniem sprężyny o zewnętrzną część obudowy amortyzatora.
Fot. 14 | Fot. 15 |
Wnętrze
Wnętrze dobrze dopracowane i przestronne. Wszystkie elementy sterowania są dostępne pod ręką, jednak jest wiele niedoróbek typu odchodzące elementy tapicerki drzwiowej (Fot. 16,17), przecierające się obicia foteli (Fot. 18). Pękają elementy kratek nawiewów, sterowanie nagrzewnicą czasami szwankuje brak wtedy możliwości zmiany kierunku nawiewu.
Fot. 16 | Fot. 17 | Fot. 18 |
PODSUMOWANIE
Samochód tani w eksploatacji za sprawą części zamiennych. Awaryjność można określić jako średnią, natomiast wrażenia z jazdy również są do zaakceptowania. Nexia to samochód dobry pod względami użytkowymi i jeśli odrobinę się o niego zadba może przynieść wiele zadowolenia, a dbając o jego stan /konserwacja, wymiany części na bieżąco / będzie dobrze służył.
PLUSY
- Dobrze dopasowane jednostki napędowe
- Tanie części i powszechna ich dostępność
- Przyzwoity jak na klasę samochodu komfort jazdy
MINUSY
- Korozja nadwozia
- Przecierające się tapicerki
- Jakość elementów wykończenia wnętrza pozostawia wiele do życzenia
Dostępność części zamiennych:
Oryginały – Bardzo dobra.
Zamienniki - Bardzo dobra.
Ceny części zamiennych:
Oryginały – Na przyzwoitym poziomie.
Zamienniki - Tanie.
Awaryjność:
Średnia