Opis techniczny Daewoo Lanos
Lanos - następca popularnej Nexii - został unowocześniony: karoseria została zmieniona, zmieniono wygląd wnętrza oraz zastosowano przednie lampy z osłonami z tworzywa sztucznego co znacznie poprawiło wygląd zewnętrzny.
OCENA TECHNICZNA
Podzespoły pochodzące w większości z Nexii nie budzą wielkich zastrzeżeń. Mechanicznie samochód jest bardzo wytrzymały. Silniki dobrze radzą sobie nawet przy sporych przebiegach ale trzeba pilnować terminowych wymian pasków rozrządu, gdyż te lubią czasami sprawiać nieprzyjemne i kosztowne niespodzianki.
TYPOWE USTERKI
Układ kierowniczy
Przekładnie kierownicze lubią stukać, ponadto częste są wycieki z układu wspomagania oraz głośna praca pompy układu wspomagania przy sporych przebiegach /fot3, fot4/.
Fot. 3 | Fot. 4 |
Skrzynia biegów
Mechanicznie bez zastrzeżeń lecz pojawiają się wycieki a także wybija się mechanizm zmiany biegów i pękają osłony przegubów /fot5/.
Fot. 5 |
Sprzęgło
Nie zaobserwowano poważnych usterek poza normalnym zużyciem eksploatacyjnym.
Silnik
Jednostki napędowe pozwalają na spore przebiegi jednak pojawiają się czasami stuki i w wypadku zaniedbania może dojść do zerwania paska rozrządu. Często zapieka się pompa wody powodując w ekstremalnych przypadkach całkowite zatrzymanie pompy i zerwanie paska rozrządu. Ponadto termostat lubi się rozszczelnić /fot23/. Wycieki nie należą do rzadkości i pojawiają się w okolicach miski olejowej, pokrywy zaworów oraz przy uszczelniaczach /fot13 fot14 fot15/. Dodatkowo zanieczyszcza się często zespół przepustnicy /fot22/.
Fot. 23 | Fot. 13 |
Fot. 14 | Fot. 15 | Fot. 22 |
Hamulce
System hamulcowy jest identyczny jak w Oplach co skutkuje tym, że lubią się zapiekać prowadnice przednich zacisków oraz cylinderki hamulcowe. Dosyć mocno korodują przewody hamulcowe. Zapiekają się też linki hamulca ręcznego oraz regulatory szczęk.
Karoseria
Słabe zabezpieczenie antykorozyjne - karoseria nie opiera się korozji, która w wielu przypadkach jest mocno zaawansowana /fot16, fot17/. Korodują nadkola, tylne okolice łączeń progów, podwozie oraz mocowanie zawieszenia do karoserii. Często również koroduje dach w okolicy łączenia z szybami. Daewoo Lanos ma za sobą wpadkę polegającą na łuszczeniu się lakieru na co warto zwrócić uwagę przed zakupem. Pewna partia wyjechała z fabryki z lakierem tu łuszczącym się. Jak zostało wspomniane wcześniej podwozie również nie opiera się korozji /fot18, fot19/ - elementy plastikowe po czasie robią się po prostu białe /fot20/.
Fot. 16 | Fot. 17 |
Fot. 18 | Fot. 19 | Fot. 20 |
Instalacja elektryczna
Często naprawia się rozruszniki. Złączki elektryczne nie opierają się wilgoci a dodatkowo są czasami zaśniedziałe co pogarsza przewodność prowadzącą aż do całkowitego braku kontaktu. Powszechnym mankamentem są parujące reflektory przednie oraz woda wewnątrz tylnych kloszy.
Zawieszenie
Wkłady amortyzatorów z przodu lubią przy sporych przebiegach stukać, wybijają się sworznie /fot7/ i tuleje metalowo gumowe a także łączniki stabilizatora /fot6/ sporadycznie pękają też sprężyny zawieszenia /fot8/.
Fot. 7 | Fot. 6 | Fot. 8 |
Wnętrze
Dosyć obszerne. Samochód posiada wygodne wnętrze /fot24/, ale jakość materiałów jest kiepska. Podsufitka pod wpływem wilgoci może nosić żółte ślady, tapicerka foteli się przedziera. Często awarii ulega sterowanie nawiewami co jest bardzo denerwujące szczególnie w okresie zimowym /fot9/. Boczki drzwiowe są dopasowane do kokpitu co przy zamkniętych drzwiach tworzy zgrabna całość /fot10/. Elementy sterowania są wyraźne i czytelne /fot11/ a kierownica dobrze pasuje do rąk i jest ergonomiczna /fot12/.
Fot. 24 | Fot. 9 |
Fot. 10 | Fot. 11 | Fot. 12 |
PODSUMOWANIE
Samochód jest dosyć dobry jak na swoją cenę i pozwala na dobre osiągi. Silniki są bardzo wytrzymałe, zawieszenie również. Spory problem to nadwozie, które koroduje dlatego przed ewentualnym zakupem dokładnie przyglądnijmy się elementom zawieszenia (mocowanie wahaczy, beli kolumn zawieszenia) gdyż naprawa tego typu uszkodzeń może okazać się zbyt kosztowna. Samochód jest mało awaryjny pod względem mechanicznym, choć trafiają się egzemplarze mocno wyeksploatowane w których większość części nadaje się do wymiany.
PLUSY
- Wygodne wnętrze
- Prosta budowa
- Dobre silniki
MINUSY
- Kiepska jakość materiałów użytych do wykończenia
- Pękające elementy plastikowe
- Korozja przewodów hamulcowych
- Słabe zabezpieczenie antykorozyjne
Dostępność części zamiennych:
Oryginały – dobra
Zamienniki – bardzo dobra
Ceny części zamiennych:
Oryginały – Oryginały na przyzwoitym poziomie
Zamienniki - Zamienniki tanie
Awaryjność:
Średnia