Opis techniczny Citroen Saxo
Saxo to malutki samochód ze stajni Citroena, używane modele nie są drogie jednak ich wyposażenie jest skromne, podstawowa wersja nie posiada przydatnych elementów jak szyby elektryczne czy zamek centralny. Samochód można ocenić jako typowo miejski, podróż na większe odległości może być męcząca.
OCENA TECHNICZNA
Samochody mało awaryjne i dosyć wytrzymałe mechanicznie, słabym punktem jest karoseria, która w egzemplarzach z początku produkcji w większości przypadków mocno koroduje. Jakość materiałów użytych do wykończenia wnętrza również pozostawia wiele do życzenia, jednak dosyć przydatny jest montowany na początku produkcji system antykradzieżowy wymagający wpisania wcześniej zaprogramowanego kodu,/ trzy próby po których samochodu nie uda się uruchomić przez około pól godziny /Fot. 1/.
Fot. 1 |
TYPOWE USTERKI
Układ kierowniczy
Dosyć wytrzymały element. Często wymienia się końcówki drążków kierowniczych /Fot. 2/, może dojść do wybicia łącznika kierownicy z przekładnia kierowniczą.
Fot. 2 |
Skrzynia biegów
Nie stwierdzono poważnych usterek, mogą przytrafić się wycieki w okolicach łączenia elementów i przy uszczelniaczach półosi. Przy dużych przebiegach mogą zdarzyć się awarie przegubów /Fot. 3/, czy osłon przegubów, mechanizm zmiany biegów lubi się zapiekać i wybijać.
Fot. 3 |
Sprzęgło
Przy sporych przebiegach może się zdarzyć szarpanie podczas ruszania za sprawą wybitego tłumika drgań skrętnych tarczy sprzęgłowej, głośna praca łożyska sprzęgłowego.
Silnik
Silniki ekonomiczne i dynamiczne zarazem wykonane solidnie pozwalają osiągać spore przebiegi pod warunkiem należytej dbałości. Silnik na zdjęciu jest silnikiem zabrudzonym, natomiast nie ma na nim większych wycieków, co przy przebiegu 180 tysięcy kilometrów jest chyba dobrym znakiem /Fot. 4/. Silniki dynamiczne i oszczędne, koroduje układ wydechowy w tylnej części w szczególności.
Fot. 4 |
Hamulce
Na zdjęciach widzimy zaniedbanie właściciela, który przez jak stwierdził 4 lata nic nie robił z hamulcami czego efekty widać. Należy zwracać uwagę na takie szczegóły, gdyż jak kto dba o poszczególne elementy auta tak dba o całość /Fot.5, Fot. 6/.
Fot. 5 | Fot. 6 |
Karoseria
Stan nadwozia w większości przypadków jest dobry, jednak często wygląda bardzo źle /Fot. 7, Fot. 8/, lakier się łuszczy /Fot. 9, Fot. 10/. Elementy zawieszenia i podwozie również lubią korodować /Fot. 11/, elementy plastikowe lubią pękać i odstawać /Fot. 12, Fot. 13/.
Fot. 7 | Fot. 8 | Fot. 9 |
Fot. 10 | Fot. 11 | Fot. 12 |
Fot. 13 |
Instalacja elektryczna
Instalacja elektryczna nie budzi większych zastrzeżeń. Zdążają się naprawy alternatora /Fot. 14/ oraz zaśniedzenia kontaktów w złączach elektrycznych.
Fot. 14 |
Zawieszenie
Proste a zarazem komfortowe zawieszenie, często wymienia się sworznie gumy stabilizatorów sporadycznie ciekną amortyzatory.
Wnętrze
Wnętrze jest dosyć przyjemne i wygodne, wszystkie elementy sterowania mamy pod ręką. Wskaźniki są czytelne /Fot. 15/ jednak bardzo proste, brak obrotomierza to spory minus w podstawowej wersji. Inne elementy jak tapicerka drzwiowa otwierany dach są bardzo proste i ładne /Fot. 16, Fot. 17/.
Fot. 15 | Fot. 16 | Fot. 17 |
PODSUMOWANIE
Bardzo przyjemny samochód do jazdy miejskiej, zwinny łatwo się prowadzi. Małe wymiary są atutem w zatłoczonych centrach miast, podróżowanie na znaczne odległości może być jednak męcząca ze względu na słabiutkie jednostki napędowe i mało miejsca we wnętrzu auta.
PLUSY
- Mały i zwinny samochód.
- Prosta budowa.
- Komfortowe zawieszenie.
- Dobre silniki.
MINUSY
- Podatne na pęknięcia tworzywa sztuczne.
- Korozja nadwozia.
- Korodujące elementy podwozia.
- Marna jakość materiałów użytych do wykończenia wnętrza.
Dostępność części zamiennych:
Oryginały - dobra.
Zamienniki – bardzo dobra.
Ceny części zamiennych:
Oryginały - na przyzwoitym poziomie.
Zamienniki - tanie.
Awaryjność:
Średnia