Opis techniczny BMW Seria 3 E36
BMW E36 to samochód bardzo popularny. Klasyczny napęd na kola tylne, klasyczny wygląd i dobre osiągi to zalety tergo samochodu. Dobrze dopasowane jednostki napędowe, aby każdy użytkownik mógł sobie wybrać coś dla siebie.
Produkowany przez koncern od 1990 do 2000 roku, w stosunku do poprzedniej wersji zmieniono klasyczne okrągłe lampy na zespolone. Również w tylnych lampach nastąpiła zmiana, dotychczasowy prosty próg znany z BMW został zastąpiony łamanym, co zmieniło linie nadwozia na nowocześniejszą.
OCENA TECHNICZNA
Bardzo dobre i wytrzymałe samochody. Wszystkie podzespoły bardzo dobrze dopracowane i wykonane z dobrej jakości materiałów, co gwarantuje bezawaryjne funkcjonowanie w całym założonym przez producenta czasie. Jak to zwykle bywa wszystko zależy od stylu jazdy, dbałości o samochód i jego podzespoły. Zawieszenie wytrzymuje nawet nasze drogi, jest bardzo komfortowe, samochód bardzo dobrze trzyma się, drogi pewnie pokonuje zakręty.
TYPOWE USTERKI
Układ kierowniczy
Bardzo wytrzymały element wykonany prawie pancernie przez cały okres eksploatacyjny mechanicznie jest bez zastrzeżeń. Inna sprawa to wycieki, które nie usunięte prowadza do zniszczenia współpracujących elementów, niestety wycieki to bolączka większości przekładni w E36. Głównie wymienia się końcówki drążków, poza tym w tym modelu przekładnia znajduje się przed silnikiem, co znacznie ułatwia ewentualne naprawy /Fot. 1/.
Fot. 1 |
Skrzynia biegów
Często pojawiają się wycieki ze skrzyni, mogą pojawić się kłopoty z głośna pracą za sprawą łożysk. Może się zdarzyć luz na przegubach wału napędowego, wycieki z tylnego mostu. Czasami zdarza się awaria polegająca na wysunięciu półosi z dyferencjału, za sprawa luźnego pierścienia osadczego na półosi.
Sprzęgło
Poza normalnym zużyciem okładzin nie obserwuje się usterek. Czasami posłuszeństwa odmawia układ uruchamiający sprzęgło, co objawia się problemami z uruchomieniem sprzęgła.
Silnik
Silniki wytrzymałe i dynamiczne, przy należytej dbałości pozwalają na spore przebiegi. Główne powtarzające się awarie to w starszych silnikach benzynowych to: głośna praca zaworów za sprawą samoregulatorów zaleca się szybką wymianę podzespołu, gdyż zaniedbanie w tej kwestii prowadzi do konieczności wymiany dźwigni zaworowych i wałka rozrządu, co już niesie za sobą spore koszty; Pompa oleju jest zbyt mało wydajna, co powoduje pogorszenie smarowania silnika i poważne następstwa; Często również na skutek jazdy z pękniętą chłodnicą dochodzi do przekroczenia maksymalnej temperatury, co prowadzi do uszkodzeń uszczelniaczy zaworowych, a to powoduje niebieskie dymienie i konieczność remontu głowicy; Czasami pompa wody nadaje się do wymiany /Fot. 2/.
Fot. 2 |
Hamulce
Bywa że, zapiekają się elementy hamulca ręcznego, poza tym jeśli hamulce są należycie konserwowane nie będziemy mieli awarii prócz normalnych wymian spowodowanych zużywaniem się elementów.
Karoseria
Dobrze zabezpieczona antykorozyjnie blacha skutecznie opiera się korozji, co jak zwykle nie dotyczy samochodów po ciężkich przeżyciach i niedbałych naprawach blacharsko- lakierniczych. Początki korozji zawsze można zauważyć w okolicach łączenia progów z błotnikiem, w okolicach progowych miejsc podnoszenia lewarkiem, w okolicy podszybia na tylnej klapie. Elementy dekoracyjne pomimo upływu lat są w stanie doskonałym w większości modeli /Fot. 3/. Ogólnie wygląd większości samochodów jest zadawalający /Fot. 4, Fot. 5/.
Fot. 3 | Fot. 4 | Fot. 5 |
Instalacja elektryczna
Główny problem w instalacji stanowią przewody, które często mocno twardną i pękają /Fot. 6, Fot. 7/, co z kolei powoduje pogorszenie lub całkowity zanik przepływu prądu, a to z kolei może powodować problemy z pracą silnika i oświetlenia. Często posłuszeństwa odmawia moduł oświetlenia wnętrza /zegary,pokrętła itd./.
Fot. 6 | Fot. 7 |
Wnętrze
Wnętrze komfortowe i dobrze wykonane, siedzenia dobrze wyprofilowane, /Fot. 8/ tapicerka trwała i odporna na zabrudzenia /Fot. 9/.Trafiały się modele z pełną opcją, czyli skóra na siedzeniach, pełna elektryka także na prawdę jest przy zakupie w czym wybierać. Częstym problemem w BMW jest awaria modułu oświetlenia wnętrza, co objawia się brakiem podświetlania wskaźników pokręteł zegara i przełączników .Dosyć często zapewne na skutek zbyt siłowego traktowania nie wytrzymują elementy z tworzywa, sterowanie nawiewami, schowek klamki. Elementy sterowania czytelne i ładne /Fot. 10/.
Fot. 8 | Fot. 9 | Fot. 10 |
Zawieszenie
Dosyć skomplikowane ,jednak bardzo komfortowe poważne awarie trafiają się niezbyt często. Głównie wymienia się elementy takie jak sworznie, łączniki, elementy gumowe /Fot. 11/. Baczną uwagę należy zwrócić na stan mocowania zawieszenia do karoserii, gdyż często w tych miejscach można znaleźć ślady korozji, co może w przyszłości sprawić spore problemy. Zdarza się pęknięcie ostatniego zwoju sprężyny zawieszenia, co często pozostaje niezauważone.
Fot. 11 |
PODSUMOWANIE
Kultowy samochód ze stajni BMW bardzo wytrzymały i wdzięczny. Samochód dobrze wykonany, niezbyt awaryjny pod warunkiem należytej dbałości o stan samochodu. Wytrzymałe i elastyczne silniki, każdy z użytkowników znajdzie coś dla siebie. Wybór silników jest taki, że zadowoli statycznego starszego użytkownika jak i młodego i lubiącego szybką i dynamiczna jazdę.
PLUSY
- Dobre wykonanie.
- Różnorodność jednostek napędowych.
- Dobre silniki i skrzynie biegów.
- Komfortowe wnętrze.
- Wygodne podróżowanie.
MINUSY
- Awarie oświetlenia wnętrza.
Dostępność części zamiennych:
Oryginały - dobra.
Zamienniki – bardzo dobra.
Ceny części zamiennych:
Oryginały - na przyzwoitym poziomie.
Zamienniki - tanie.
Awaryjność:
Średnia