Opis techniczny Audi 80
Model Audi 80 prezentowany na zdjęciach to ostatni model serii osiemdziesiątek. Jest to auto bardzo popularne po dziś dzień pomimo zaawansowanego wieku można powiedzieć, że 80-tka była dla Audi tym czym jest dla Volkswagena model Golf czyli tzw. model flagowy.
OCENA TECHNICZNA
Bardzo wytrzymałe samochody co potwierdza ilość tych aut spotykanych na drogach, spotkamy egzemplarze zrujnowane jednak nie brak również aut wyglądających jak przysłowiowe nówki. Silniki są wytrzymałe i pozwalają na spore przebiegi główne podzespoły również można pochwalić za trwałość.
TYPOWE USTERKI
Układ kierowniczy
Przy znacznych przebiegach pojawiają się stuki przekładni kierowniczej i luz miedzy elementami, często wymienia się końcówki drążków.
Skrzynia biegów
Mechanicznie bez zastrzeżeń, jednak pojawiają się wycieki, wybija się mechanizm zmiany biegów, parcieją osłony gumowe przegubów, sporadycznie zdążają się awarie wewnętrznych przegubów.
Sprzęgło
Nie zaobserwowano poważnych usterek poza normalnym zużyciem eksploatacyjnym.
Silnik
Dosyć wytrzymałe silniki, które pomimo starych konstrukcji są bardzo ekonomiczne pod warunkiem właściwego stanu podzespołów i prawidłowej regulacji. Można spotkać zasilanie gaźnikowe oraz wtryskowe w modelach z końca produkcji. Do powtarzających się usterek można zaliczyć awarie pompy wody, termostatu /Fot. 1/ oraz osprzętu elektrycznego. W silnikach diesla często spotyka się wycieki w okolicach wtryskiwaczy oraz na samej pompie. W większości silników spotyka się wycieki oleju i to dosyć często intensywne /Fot. 2, Fot. 3/.
Fot. 1 | Fot. 2 | Fot. 3 |
Hamulce
Standardowy układ w większości przypadków mieszany, do awaryjnych można zaliczyć cylinderki, korodujące przewody metalowe, zapiekanie się korektora siły hamowania /Fot. 4/ oraz często spotykane spękania przewodów gumowych, uszkodzenia linki hamulca ręcznego /Fot. 5/. W kolach przednich często dochodzi do korozji tłoczków, a jest to spowodowane pęknięciami osłon gumowych, korodują tarcze hamulcowe /Fot. 6/.
Fot. 4 | Fot. 5 | Fot. 6 |
Karoseria
Karoseria dobrze zabezpieczona przed korozją opiera się skutecznie rdzy, jednak często wiek auta daje o sobie znać /Fot. 7, Fot. 8, Fot. 9/, dodatkowo destrukcyjnie na karoserie działają niedbałe naprawy blacharsko - lakiernicze. Pomimo tego można na drogach spotkać samochody, które są zachowane wręcz perfekcyjnie /Fot. 10/ jak zwykle wszystko zależy od właściciela i intensywności eksploatacji.
Fot. 7 | Fot. 8 |
Fot. 9 | Fot. 10 |
Instalacja elektryczna
Kłopoty może sprawiać rozrusznik, który dosyć często odmawia posłuszeństwa najczęściej zawodzi elektromagnes /Fot. 11/, którego awaria objawia się charakterystycznym pykaniem i brakiem rozruchu. Alternatory po sporych przebiegach mogą głośno pracować za sprawą łożysk, niektóre połączenia elektryczne lubią zaśniedzieć, co pogarsza kontakt aż do całkowitego zaniku przepływu prądu.
Fot. 11 |
Zawieszenie
Samochody dosyć wiekowe dlatego często wymienia się już amortyzatory zarówno z przodu jak i z tyłu, sworznie również są często wybite, podobnie jak tuleje metalowo- gumowe oraz łączniki stabilizatora. Wszystkie elementy gumowe mogą być już sparciałe, co jest jednak zjawiskiem normalnym jeśli popatrzymy na wiek samochodów. Często również korodują mocowania zawieszenia do karoserii /Fot. 12/, na co należy zwracać uwagę przed zakupem, gdyż naprawa blacharska może nieść za sobą spore koszty.
Fot. 12 |
Wnętrze
Jak na koncern VW Audi przystało wnętrze dopracowane w najmniejszych szczegółach /Fot. 13/ i można powiedzieć pancerne. Spora część osiemdziesiątek wnętrze ma zachowane w oryginale, spotyka się przeważnie wytarcia i wyblaknięcia materiałów jednak nie są to uszkodzenia, a zjawiska towarzyszące normalnej eksploatacji. Wszystkie elementy sterowania są pod ręka i wygodne w użyciu, a wskaźniki bardzo ładne i czytelne /Fot. 14/.
Fot. 13 | Fot. 14 |
PODSUMOWANIE
Samochody bardzo popularne za sprawą powszechnej dostępności części zamiennych i dosyć niskiej ceny zakupu używanego modelu w dobrym stanie. Jak każdy samochód ma i słabe strony, jednak jest ich zdecydowanie mniej niż mocnych stron. Samochody wiekowe, dlatego przed zakupem należy dokładnie zbadać stan techniczny pojazdu nie tylko wewnątrz i na zewnątrz, ale także od strony mechanicznej czyli podwozie, silnik, skrzynia biegów gdyż często samochód wyglądający z góry na bardzo uszanowany na dole może wyglądać zgoła inaczej, co przedstawiają zdjęcia.
PLUSY
- Wygodne wnętrze.
- Prosta budowa.
- Dobre silniki.
MINUSY
- Słabe elementy instalacji elektrycznej.
- Korozja przewodów hamulcowych.
- Korozja nadwozia.
Dostępność części zamiennych:
Oryginały - dobra.
Zamienniki – bardzo dobra.
Ceny części zamiennych:
Oryginały - na przyzwoitym poziomie.
Zamienniki - tanie.
Awaryjność:
Średnia