Opis techniczny Audi 100
Audi 100 to samochód już wiekowy, jednak pomimo tego można go często zobaczyć na naszych drogach jak to zwykle bywa znajdziemy modele całkowicie zdezelowane lub utrzymane we wzorowym stanie. Samochód dosyć duży, oferuje wiele miejsca wewnątrz i duży bagażnik. Jest to samochód z wyższej półki w tamtym okresie. Spośród silników każdy może wybrać coś dla siebie, pojemności od 1800 ccm do 2300 ccm jednak różniące się nawet pomimo identycznej pojemności ilością koni.
OCENA TECHNICZNA
Samochody bardzo żywotne, pomimo upływu czasu sporo ich można spotkać na naszych drogach. Auto jest stosunkowo proste w budowie, wszystko jest przejrzyste i dopracowane. Wskaźniki bardzo czytelne, a wnętrze można powiedzieć przytulne i miłe. Z racji wymiarów samochód płynie po drodze, jazda jest przyjemna a dziurawe drogi są dobrze amortyzowane pod warunkiem sprawności, a z tym przy stanie dróg bywa różnie.
Jednym słowem niewyeksploatowany i zadbany Audi 100 to dobry wybór dla osób lubiących komfort i bezpieczeństwo, co zapewniają wymiary auta długa maska i potężny bagażnik.
TYPOWE USTERKI
Układ kierowniczy
Z racji wieku normalne są wycieki z układu wspomagania (Fot. 1, Fot. 2) parciejące osłony przekładni, głośna praca pompy. Dosyć często wymienia się końcówki drążków kierowniczych.
Fot. 1 | Fot. 2 |
Skrzynia biegów
Bardzo mocne i sporych rozmiarów skrzynie biegów wytrzymują sporo jednak przy przebiegach ponad 200 tysięcy może zdarzyć się bardzo głośna praca skrzyni za sprawa łożysk oraz wycieki oleju (Fot. 3). Zdarzyło się parę razy, że awarii uległ wewnętrzny przegub skrzyni biegów.
Fot. 3 |
Sprzęgło
Nie zauważono usterek poza normalnym zużyciem eksploatacyjnym, jednak trafia się głośna praca i oporne działanie pedału sprzęgła.
Silnik
Trwałe silniki pod warunkiem dbałości o ich kondycję, główne podzespoły nie budzą zastrzeżeń. Przy dużych przebiegach pojawiają się wycieki (Fot. 4) z elementów osprzętu, nie wytrzymuje wąż służący do odpowietrzania komory silnika parciejąc zamyka odpływ gazów powodując rozszczelnienie uszczelniaczy, gdyż całość gazów zamiast do odpowietrzenia, które jest niedrożne stara się znaleźć ujście w innym miejscu. Na zdjęciu widać wąż nieoryginalny po przeróbkach (zaznaczono strzałką) (Fot. 5).
Fot. 4 | Fot. 5 |
Hamulce
Dosyć trwały element dobrze działające, chociaż z upływem czasu parcieją i pękają przewody gumowe, tylne zaciski lubią się zapiec dlatego trzeba je często smarować, najczęściej bowiem chodzi o zapieczenie dźwigni (Fot. 6). Przednie zaciski zaś często wymagają wymiany osłon gumowych, zaniedbanie może doprowadzić do korozji tłoczka a w konsekwencji cylinderek się rozszczelnia (Fot. 7).
Fot. 6 | Fot. 7 |
Karoseria
Nadwozie bardzo dobre pod względem blacharsko – lakierniczym. Bezwypadkowe egzemplarze wyglądają jak nowe ,nie bez przyczyny na blacharkę Audi dawało setce gwarancje na 10 lat na perforacje nadwozia. Kawałek słynnej naklejki widać na zdjęciu (Fot. 8). Proszę zwrócić uwagę na stan zawiasów klapy, samochód ze zdjęć jest już wiekowy, a przebieg to 260 tysięcy kilometrów. Da się oczywiście zauważyć korozję (Fot. 9), jednak jak na tak leciwe jest to do wybaczenia. Całość karoserii wliczając w to podwozie jest z reguły w dobrym stanie, prezentowany egzemplarz poza drobnymi ogniskami powierzchniowej korozji ma cały spód zdrowy. Konserwacja jest fabryczna, jak widać bardzo dobrze zabezpiecza (Fot. 10)..
Fot. 8 | Fot. 9 | Fot. 10 |
Instalacja elektryczna
Przy dużych przebiegach posłuszeństwa odmawia stacyjka po przekręceniu, której zapalają się kontrolki ale brak jest rozruchu (Fot. 11). Druga sprawa to rozrusznik, który jest zamontowany z dołu i narażony na cały brud z ulicy (Fot. 12). Najczęściej awarii ulega elektromagnes, szczotki i tulejki wirnika, pozostałe elementy układu nie budzą zastrzeżeń.
Fot. 11 | Fot. 12 |
Zawieszenie
Bardzo solidne i mało wymagające, proste w budowie bardzo trwałe potrafią naprawdę wiele wytrzymać. Z elementów podatnych na uszkodzenia można wymienić elementy gumowe drążka stabilizatora (Fot. 13, Fot. 14). Czasami wybija się sworzeń, wtedy do wymiany jest cały wahacz (Fot. 15).
Fot. 13 | Fot. 14 | Fot. 15 |
Wnętrze
Wnętrze bardzo solidnie wykonane i funkcjonalne, każde drzwi mają osobne sterowanie oświetleniem (Fot. 16). Cała deska rozdzielcza jest wyrazista i cieszy oko, kierownica jest gruba i pewnie się ją trzyma (Fot. 17). Jedynym poważniejszym mankamentem spotykanym dosyć często jest odchodząca tapicerka drzwi (Fot. 18, Fot. 19).
Fot. 16 | Fot. 17 |
Fot. 18 | Fot. 19 |
PODSUMOWANIE
Samochód typowo mocny, duże wymiary przekładają się na bezpieczeństwo z drugiej znowu strony ścisk w miastach i mało miejsca do parkowania są argumentem przeciw. Jednak uważam, że samochód AUDI 100 dobrze utrzymany i niewyeksploatowany ponad normę to bardzo wdzięczny samochód, niestety duże silniki i waga samochodu czynią swoje, samochody dużo spalają szczególnie w mieście, ale jak wiemy za komfort trzeba płacić.
PLUSY
- Atrakcyjny wygląd i komfortowe wnętrze.
- Przyzwoite osiągi.
- Wytrzymałe silniki i skrzynie biegów.
- Stosunkowo mała awaryjność głównych elementów.
- Wytrzymałe zawieszenie.
MINUSY
- Duże spalanie.
- Wycieki z układu wspomagania.
- Wycieki z silnika i skrzyni biegów.
Dostępność części zamiennych:
Oryginały – dobra.
Zamienniki - bardzo dobra.
Ceny części zamiennych:
Oryginały – drogie.
Zamienniki - na przyzwoitym poziomie.
Awaryjność:
Średnia.