Nowy czy używany?
Tanie, nowe auto czy może wymarzony, używany samochód?
Dla wielu zainteresowanych kupnem auta istnieje podobny problem: lepiej kupić tanie, nowe auto czy zdecydować się na używany w podobnej cenie?
Z podobnymi dylematami spotykają się instytucje dokładnie badające świat motoryzacji. Z takim pytaniem spotkał się niemiecki ADAC. Jaki był wynik? Dokładna odpowiedź na postawione pytanie po prostu nie istnieje. Jest zbyt wiele czynników, które wpływają na końcową decyzję.
Aby zbadać tę sprawę postanowiono się przyjrzeć kilku perełkom z różnych klas samochodów na rynku motoryzacyjnym w podobnych cenach. Głównie zwrócono uwagę na najważniejsze punkty kryteriów oceny takie jak koszty, bezpieczeństwo, ponowna sprzedaż i utrzymanie.
W klasie małych samochodów skonfrontowano ze sobą nowego Chevroleta Matiz i używany Ford Ka. W klasie średniej spotkała się Dacia Logan przeciw używanemu VW Golf IV a wśród samochodów terenowych postanowiono porównać ze sobą Hyundai Santa Fe ze starszym Mercedesem ML 270.
Za samochodami używanymi wyraźnie przemawia zachowana wartość pojazdu. Wyraźnie bowiem daje się zauważyć spadek wartości nowego auta, szczególnie w pierwszym roku jego użytkowania.
Kolejne zalety zakupu używanego samochodu to: za podobną sumę można zaopatrzyć się w auto z wyższej półki, gdzie otrzymamy więcej komfortu, lepsze osiągi i bardzo często pojazd bardziej wyposażony w systemy bezpieczeństwa. Koszty ubezpieczenia też często są niższe jeśli wziąć pod uwagę AC. Dla początkujących kierowców na pewno godne zainteresowania są miesięczne koszta utrzymana auta. W przypadku używanego samochodu należy wliczyć większe ryzyko potencjalnych napraw.
Właściciele aut z salonu z kolei mają przywilej rozkoszować się świadomością posiadania fabrycznie nowego samochodu. Przywilej wyboru wyposażenia czy koloru nadwozia też ma swoją nieopisaną wartość. Do tego warto dodać fakt, że samochód objęty jest gwarancją i produkowany w oparciu o najnowsze technologie. Również jeśli chodzi o ochronę środowiska i emisję spalin, też wszystko przemawia za nowym pojazdem. Wśród tanich samochodów małej klasy daje się jednak zauważyć wyraźne braki jeśli chodzi o systemy bezpieczeństwa takie chociażby jak ESP.
Kiedy pojawia się pytanie stary czy nowy w przypadku auta z silnikiem diesla, ADAC zaleca zwracanie szczególnej uwagi na emisję spalin i rodzaj katalizatora biorąc pod uwagę zaostrzające się przepisy w EU.
Po przebadaniu rynku samochodów używanych niemiecki ADAC informuje, że dwie trzecie samochodów oferowanych przez handlarzy nie jest warta swoich pieniędzy a tylko jedna trzecia badanych aut była wolna od technicznych usterek. Wymaga to głębszego zbadania kupowanego samochodu, szczególnie gdy w grę wchodzi większa gotówka Jeśli z kolei chodzi o nowe, tanie samochody, to często za wydane pieniądze nie możemy oczekiwać przyzwoitego wyposażenia i zadowalających osiągów.
Ostatecznie, jak w każdym przypadku, decyzja należy do kupującego w jaki sposób rozdysponuje on swoje fundusze. Być może te kilka słów pomoże w podjęciu właściwej decyzji.