Nowe oblicze Tourana
Jeden z najlepiej sprzedających się modeli w swojej klasie przeszedł face-lifting. Zmodyfikowany Touran wpisuje się w proekologiczny trend, charakteryzując się mniejszym zużyciem paliwa i zmniejszoną emisją CO2 w porównaniu do poprzednika. Design zaktualizowano do aktualnie obowiązującego DNA Volkswagena.
Stylistycznie zmieniony
W przedniej części nadwozia zmieniono zderzaki, osłonę chłodnicy, pokrywę komory silnika i reflektory. Zmieniona kratownica osłony chłodnicy, w zależności od wersji ozdobiona jest chromowymi listwami. Nowoczesne przednie reflektory mogą być wyposażone w funkcję automatycznie aktywującą światła drogowe Light Assist, a w przypadku reflektorów bi-ksenonowych – w stałe światła drogowe Dynamic Light Assist. Touran z reflektorami bi-ksenonowymi jest wyposażony również w diodowe światła dzienne i pozycyjne składające się z piętnastu pojedynczych diod LED.
Zupełnie zmieniono stylistykę tyłu auta. Na szczególną uwagę zasługują dwuczęściowe światła tylne. Ich design sprawia, że zarówno w dzień, jak i w nocy przyciągają wzrok. Tylna klapa została zmodyfikowana pod względem aerodynamiki i funkcjonalności. Nowy kształt spojlera na krawędzi dachu ma za zadanie redukować zawirowania powietrza. Sama klapa znacznie łatwiej się zamyka – dzięki zoptymalizowanej kinematyce teleskopów płynnie opuszcza się w dół. Powiększona tylna szyba zapewnia kierowcy o wiele lepszą widoczność do tyłu.
Touran został zmodyfikowany także z boku, szczególnie w tylnej części. Wersja Highline seryjnie wyposażona jest w nowe, 16-calowe felgi aluminiowe Sacramento. Nowością jest również kształt listew chroniących przed zadrapaniami przy parkowaniu oraz bardziej aerodynamiczne lusterka zewnętrzne z wbudowanymi kierunkowskazami. Aktualny model ma 4 397 mm długości, 1 794 mm szerokości, z seryjnym od wersji Comfortline relingiem dachowym jego wysokość wynosi 1 674 mm. Rozstaw osi pozostał niezmieniony i wynosi 2 687 mm.
Kompaktowe wnętrze
W nowej generacji Tourana zmieniona jest deska rozdzielcza mająca białe podświetlenie zegarów, konsola środkowa z nowym sterowaniem klimatyzacją oraz wloty powietrza otoczone chromowanymi pierścieniami. Od wersji Comfortline chromy znajdziemy także na przełącznikach otwierania i zamykania szyb, regulacji lusterek i świateł. Nowa jest także trójramienna kierownica, taka jak w Golfie. Materiały wykończeniowe są jeszcze lepszej jakości. W wersji z DSG nową formę ma również selekcyjna dźwignia zmiany biegów.
Fotele pierwszego rzędu są bardzo komfortowe i dobrze trzymają w zakrętach. Trzy ustawione obok siebie fotele drugiego rzędu są przesuwne do przodu i do tyłu o 160 mm, a także łatwo składają się i wymontowują. Zmodyfikowane są również wsuwane zagłówki drugiego i trzeciego rzędu, poprawiające widoczność do tyłu. Podróżujący mają do dyspozycji wiele przydatnych schowków i kieszeni. Przednie oparcie pasażera można całkowicie złożyć, jeżeli chcemy przewieźć dłuższe przedmioty. Opcjonalnie Touran może mieć trzeci rząd siedzeń – dwa pełnowartościowe pojedyncze fotele. Złożone powodują, że podłoga bagażnika jest tylko o siedem centymetrów wyższa, niż w wersji bez trzeciego rzędu.
Po nowemu rozplanowano schowki w bagażniku optymalnie wykorzystując przestrzeń. W klasycznej, pięcioosobowej konfiguracji przedział bagażowy ma pojemność 695 litrów, a w wersji 7-osobowej pojemność jest równa 600 litrów. Maksymalna ładowność wynosi – w zależności od wersji – do 660 kg. Po wyjęciu wszystkich siedzeń drugiego rzędu i złożeniu trzeciego rzędu, maksymalna pojemność wzrasta do 1 913 litrów, a w wersji pięcioosobowej nawet do 1 989 litrów.
Serce na szóstkę
Sześć nowych silników charakteryzuje się bardzo niskimi wartościami zużycia paliwa i emisji spalin. Na czele, pod względem troski o środowisko, znajduje się Touran 1.6 TDI BlueMotion Technology o mocy 105 KM i rekordowym, wśród siedmioosobowych vanów, średnim spalaniem 4,6 l/100 km (121 g/km CO2). Na uwagę zasługuje także nowy silnik benzynowy z turbodoładowaniem, o najmniejszej pojemności – 1.2 TSI, z bezpośrednim wtryskiem i mocy 105 KM. Ma on 175 Nm momentu obrotowego i zużywa średnio tylko 6,4 l/100 km. Jako alternatywa dostępny jest wariant z BlueMotion Technology, z systemami Start – Stop i rekuperacji. W tym przypadku średnie spalanie jest o 0,5 l/100 km mniejsze, a emisja CO2 wynosi 139 g/km. Ponadto mamy do dyspozycji silniki turbodoładowane - trzy benzynowe TSI, cztery wysokoprężne TDI oraz silnik na gaz ziemny TSI Ecofuel o spektrum mocy od 90 KM do 170 KM. Wszystkie nowe Tourany spełniają wymagania normy emisji spalin Euro5.
Nowa konfiguracja wyposażenia
Linie wyposażenia zostały skonfigurowane na nowo i od teraz modelem podstawowym jest Touran Trendline, poprzednio: Conceptline. Mamy więc aktualnie poza Trendlinem jeszcze dwa wyższe warianty: Comfortline i najbogatszą Highline. Już w bazowej wersji Tourana znajdziemy klimatyzację, radio RCD 310 z ośmioma głośnikami i funkcją odczytu MP3, elektrycznie podnoszone i opuszczane szyby we wszystkich czterech drzwiach, eleganckie wstawki dekoracyjne z matowego chromu, podłokietnik z przodu i żaluzję na przestrzeń bagażową. Do tego naturalnie elementy poprawiające bezpieczeństwo, takie jak sześć poduszek powietrznych i elektroniczny system kontroli stabilności toru jazdy ESP z asystentem hamowania i podjazdu. Ponadto do wyboru są inne, nowe elementy wyposażenia – panoramiczny, podnoszony i rozsuwany dach, kamera Rear View (seryjna w połączeniu z nawigacją RNS 510) i adaptacyjna regulacja zawieszenia DCC. Nowy, udoskonalony Park Assist 2.0 z funkcją parkowania prostopadle i równolegle do jezdni jest następcą obowiązującego do tej pory systemu wspomagania parkowania. Pozwala na zaparkowanie wzdłuż jezdni w wyjątkowo małych lukach (ok. 5,20 metra), a także na krawężnikach i między drzewami.
Za najtańszą wersję Tourana (Trendline) ze 105-konnym silnikiem 1.2 TSI i 6-biegową skrzynią manualną zapłacimy 69 790 złotych. Topowa wersja Highline z jednostką napędową 2.0 TDI o mocy 170 KM i 6-stopniową skrzynią DSG to wydatek 110 490 złotych.