Największe premiery Genewy - II
Oczy całego motoryzacyjnego świata raz w roku zwrócone są na jedne z najbardziej popularnych salonów samochodowych świata. Mowa oczywiście o salonie w Genewie, drugim co do wielkości pod względem mieszkańców mieście pięknej Szwajcarii.
Niesamowita popularność, która od ponad stu lat towarzyszy temu miejscu, niesie ze sobą równie wielkie zainteresowanie producentów, którzy czasem długie miesiące czekają by właśnie tam po raz pierwszy zaprezentować swe dzieła.
Przyjrzyjmy się zatem największym światowym premierom, które miały miejsce w tym magicznym miejscu i zapisały się na kartach barwnej historii motoryzacji.
Jaguar XK 120 Coupe – 1951
Podobno inspiracja do zbudowania tego pięknego auta było BMW 328. Oba te modele przedstawialiśmy bliżej na łamach AC. Zdumiewającym jest fakt, że model XK 120 i jego następca w wersji Coupe zbudowany był jako projekt krótkoterminowy. Jednak jak się później okazało stał się jednym z najbardziej udanych samochodów świata. Oprócz pięknej sylwetki samochód ten zasłynął głównie z prędkości jaką osiągał. Początek lat 50-tych i już 200 km/h!
Fiat 8V – 1952
Inżynierowie i projektanci pozwolili sobie na nieco pobłażliwości przy tworzeniu 8V. Pod karoserią był prawdziwą maszyną wyścigową a z zewnątrz przypominał ówczesne samoloty odrzutowe. Rozpędzał się do 193 km/h za sprawą ciekawego silnika o pojemności dwóch litrów i aż ośmiu cylindrów w układzie „V". Zbudowano raptem 114 egzemplarzy modelu 8V.
Jaguar Typ E - 1961
W latach 60-tych był on najsławniejszym samochodem sportowym świata. Oprócz szybkiego wyglądu, sławę zapewniło mu sportowe pochodzenie innych modeli tej marki oraz fakt, iz sprzedawano go po zaskakująco niskich cenach. Już w 1961 wyposażony w silnik 3,8 litra rozpędzał się do 241 km/h czego pozazdrościć mogą niektóre, dzisiejsze sylwetki samochodów. Ostatni model zjechał z taśmy montażowej w roku 1974 czyli po 13 latach produkcji.
Fiat Dino Spider i Coupe – 1966
Pomysł na Fiata Dino zrodził się dzięki marce Ferrari. Enzo Ferrari nadał samochodowi z centralnie umieszczonym silnikiem V6 imię swojego najmłodszego syna. Było to bardziej zagranie taktyczne marki Ferrari, by wprowadzić silniki V6 do seryjnej produkcji i dzięki temu wystąpić w wyścigach Formuły 2. Nadwozie Spider zaprojektował Pininfarina a nadwozie 2+2 Coupe to dzieło stylisty Bertone.
Peugeot 504 Coupe – 1969
Peugeot 504 okazał się bardzo atrakcyjnym modelem tej francuskiej marki. W 1969 roku został zaprezentowany w Genewie na stoisku Pininfariny. W wersji ze składanym dachem był wręcz uwielbiany dzięki swej typowej, francuskiej elegancji. Najbardziej atrakcyjny był w wersji z silnikiem V6 o mocy 144 KM.
Lamborghini LP 500 – 1971
Podczas wystawy w 1971 roku firma Lamborghini przedstawiła model LP 500 jako prototyp. Wcale nie planowano produkcji tego auta, jednak Feedback jaki otrzymano po targach dał władzom firmy wiele do myślenia. W ten oto sposób model LP 500 pośrednio przyczynił się do powstania nowego stylu w marce Lamborghini, który znany jest nam do dziś. Prezentowany model posiadał silnik o pojemności 5 litrów jednak w 1924 zaprezentowano wersję z silnikiem 4 litrowym o mocy 375 KM oznaczony jako LP 400 a nam znany dziś jako Countach. Skrót LP czyli Longitudinale Posteriore oznaczał „wydłużenie z tyłu". Odnosiło się to do sposobu umieszczania silnika.