Największe premiery Genewy - I
Oczy całego motoryzacyjnego świata raz w roku zwrócone są na jedne z najbardziej popularnych salonów samochodowych świata. Mowa oczywiście o salonie w Genewie, drugim co do wielkości pod względem mieszkańców mieście pięknej Szwajcarii.
Niesamowita popularność, która od ponad stu lat towarzyszy temu miejscu, niesie ze sobą równie wielkie zainteresowanie producentów, którzy czasem długie miesiące czekają by właśnie tam po raz pierwszy zaprezentować swe dzieła.
Przyjrzyjmy się zatem największym światowym premierom, które miały miejsce w tym magicznym miejscu i zapisały się na kartach barwnej historii motoryzacji.
Opel 4/12 PS - 1925
Genewska premiera w roku 1925. Właściwie w tym momencie Opel przechodzi w ręce General Motors. Nowy Opel wywołuje niemałe zamieszanie. Wyposażono go w czterocylindrowy silnik z udoskonalonym ciśnieniem oleju, który pozwalał osiągać prędkość 70 km/h. Prawdziwą atrakcję stanowił jednak elektryczny rozrusznik, który w dobie kręcenia korbą był prawdziwym luksusem. Ówczesna cena to 3000 DM.
Mercedes SSK - 1929
Pojawił się na dziesięć lat przed wybuchem drugiej wojny światowej. Premiera w 1929 roku cieszyła się ogromna popularnością ówczesnej prasy. Był idealnym uosobieniem tej wspaniałej marki ale nie brakowało mu również sportowego charakteru. Wyposażono go docelowo w silnik 7,1 litra o mocy 225 KM. Mercedes SSK wpisał się na karty sportów samochodowych jako naprawdę szybkie i zwrotne auto, mimo tak dużej masy całkowitej.
Maybach Zeppelin - 1931
Od roku 1921 do 1940 Maybach wyprodukował w Niemczech 2300 samochodów z czego 300 modelu Zeppelin, który stał się jego flagowym modelem. Dzięki swemu silnikowi o pojemności 7 litrów i dwunastu cylindrach w układzie V o mocy 150 KM rozwijał prędkość 150 km/h. Najbardziej zasłynął jednak ze swej bezawaryjności i wspaniałej jakości.
Citroen 7CV - 1935
Dzięki modelowi 7 i 11 wyposażonych w cztery cylindry oraz modelowi 15 z sześcioma cylindrami Citroen wylansował przedni napęd, seryjnie montowany w produkowanych samochodach. Do historii przeszło też niezależne zawieszenie i jego znana do dziś miękkość oraz komfort jazdy.
Fiat 500 Topolino – 1937
Słynna „myszka" zaprezentowana po raz pierwszy w 1937 roku w Genewie przetarła marce Fiat szlaki prowadzące do produkcji małych i tanich samochodów. Samochód był bardzo prostej konstrukcji ale zjednał sobie serca szerokiej gamy wielbicieli na całym świecie. Blok silnika był umieszczony na tyle nisko, iż zbędna była pompa wodna wymuszająca obieg wodny a ze względu na zbiornik paliwa umieszczony tuż pod szybą, obeszło się bez pompy paliwa. Waga Topolino to całe 400 kg.
Opel Kapitan – 1939
Kapitan był ostatnim modelem Opla zaprezentowanym przed wybuchem drugiej wojny światowej. Wspaniale odebrany na genewskim salonie o mały włos nie wszedłby do produkcji za sprawą działań wojennych. Do roku 1940-go wytworzono 25 371 egzemplarzy a w roku 1943 podjęto ponowna próbę lecz z taśmy zjechały zaledwie 3 samochody.