Największe premiery Genewy - 3
Oczy całego motoryzacyjnego świata raz w roku zwrócone są na jedne z najbardziej popularnych salonów samochodowych świata. Mowa oczywiście o salonie w Genewie, drugim co do wielkości pod względem mieszkańców mieście pięknej Szwajcarii.
Niesamowita popularność, która od ponad stu lat towarzyszy temu miejscu, niesie ze sobą równie wielkie zainteresowanie producentów, którzy czasem długie miesiące czekają by właśnie tam po raz pierwszy zaprezentować swe dzieła.
Przyjrzyjmy się zatem największym światowym premierom, które miały miejsce w tym magicznym miejscu i zapisały się na kartach barwnej historii motoryzacji.
Ford Granada – 1972
Kiedy po raz pierwszy zaprezentowano Granadę na genewskim salonie samochodowym, w marce Ford na dobre rządził Escort. Jednak widoczny był brak solidnej i unowocześnionej limuzyny. Granada pojawiła się w trzech wersjach. Coupe, limuzyna i Station Wagon. Do napędu wykorzystywano silniki V4 oraz V6 a najmocniejszą była wersja V6 o mocy 138 KM. Wersja Coupe liniami bardzo mocno przypominała Capri i dzięki temu świetnie przyjęła się w głodnych sportowych wozów latach 70-tych.
Fiat X1/9 – 1973
Z całą śmiałością można stwierdzić, iż to Bertone przekonał Fiata do tak odważnej konstrukcji. Kompaktowe X1/9 z centralnie umieszczonym silnikiem sprawdziło się jako zadziwiająco długowieczny model, pozostając na rynku przez 16 lat od swojej premiery. Przez ostatnie 6 lat sprzedawany był pod nazwą Bertone po tym jak ten włoski stylista przejął kontrolę nad tym projektem.
Audi Quattro – 1980
Audi Quattro to jeden z najbardziej rozpoznawalnych modeli tej marki. Przygoda z napędem na cztery koła zaczęła się po tym jak podczas badań w Finlandii inżynierowie Audi zdziwili się, że zwykłe, powolne samochody terenowe wygrywały ze sportowymi przednionapędowymi modelami tej marki. Wówczas zapadła decyzja o zbudowaniu modelu Quattro. Model Audi Quattro zapisał się w pamięci głównie dzięki wspaniałym wynikom w samochodowych, rajdowych mistrzostwach świata, niejednokrotnie deklasując rywali.
Renault Safrane – 1992
Safrane stało się następcą słynnego modelu 25. Wspaniały współczynnik aerodynamiczny i opływowe kształty czyniły z auta bardzo zgrabną limuzynę, która na pewien moment technicznie odskoczyła swoim europejskim rywalom. Safrane zawsze było bardzo dobrze wyposażone a najbogatszą wersją oczywiście był Baccara z silnikiem V6 i mocy 167 KM.
Alfa Romeo GTV i Spider – 1995
Alfa GTV oraz Spider uznawane są za jedne z najładniejszych samochodów lat 90-tych. Podstawową jednostką napędową był silnik 2,0 Twin – spark ale największą gwiazdą był trzylitrowy, 24 zaworowy silnik o mocy 220 KM. Samochód rozpędzał się do 240 km/h a do setki przyspieszał w 6,7 sekundy.
Ford Focus - 1998
Focus za zadanie miał zastąpić produkowanego przez długie lata i niezwykle popularnego Escorta. Przyznać trzeba, iż z zadania wywiązał się bardzo dobrze. Wymarzony debiut w Genewie, świetna taktyka marketingowa i elegancka sylwetka sprawiły, że w roku 1999 otrzymał prestiżowy tytuł samochodu roku. W latach 2000 oraz 2001 był najczęściej sprzedawanym samochodem na świecie.
Opel Speedster – 2000
Zaprezentowano go w Genewie z hasłem „Cabrio roku 2000". Jego duże podobieństwo do Lotusa wcale nie było przypadkowe, gdyż oba te auta produkowano w tej samej fabryce w Hethel (Wielka Brytania). Założenie konstrukcyjne było bardzo proste i podobne jak u wspomnianego Lotusa Elise. Miał być lekkim samochodem o sportowym charakterze. Auto ważyło raptem 870 kg a napędzał je silnik 2,2 litra o mocy 147 KM. To mówi samo za siebie.
Lamborghini Gallardo – 2003
Ten włoski producent od roku 1998 należy do koncernu Audi. Model Gallardo był pierwszym samochodem wytworzonym pod nadzorem niemieckich władz Audi. Do napędu tego pięknego samochodu użyto niezwykle mocną jednostkę o pojemności 5 litrów V10 i mocy 500 KM. Prędkość maksymalna 309 km/h, do setki w 4,2 sekundy a zużycie paliwa między 19 a 29 litrów.
Citroen C6 – 2005
C6 jako limuzyna najwyższej klasy jest następcą kultowych modeli GS oraz XM. Oprócz futurystycznego wyglądu charakteryzuje się niesamowitym zaawansowaniem technicznym i słynącym w marce Citroen bardzo komfortowym, hydro-pneumatycznym zawieszeniem. Za atrakcyjne uznać można jednostki napędowe tej francuskiej limuzyny. Benzynowy silnik 3,0 V6 o mocy 215 KM oraz Diesel HDI 2,7 V6 generujący 208 KM.
Mercedes E-Coupe – 2009
Jedna z ostatnich premier słynnych targów samochodowych w Genewie. Konstrukcja niezwykle wyczekiwana przez fanów niemieckiej marki Mercedes. Nowa klasa E-Coupe zbudowana jest na podwoziu klasy C o czym świadczy identyczny rozstaw osi. Samochód miał stać się następcą słynnego modelu CLK. Poczwórne, kanciaste światła z przodu świadczą o wyraźnej zmianie stylu w Mercedesie choć założenie zbudowania solidnego, luksusowego samochodu o sportowych kształtach pozostało niezmienne.