Najwięksi styliści - Pininfarina
Często zachwycamy się dziełem ich wyobraźni. Mają żmudną lecz jakże piękną pracę. Swą wizję muszą przelać na deski kreślarskie uwzględniając wszelkie zasady budowy pojazdów i życzenia producentów. Muszą niejednokrotnie stworzyć coś pięknego, dbając o to, by końcowy efekt znalazł wielu entuzjastów. Ale jeśli są naprawdę dobrzy, to jest szansa, że będą pracować dla najznamienitszych marek samochodowych świata. Mowa oczywiście o stylistach. Przyjrzyjmy się zatem kolejnej z największych firm stylistycznych świata.
Już blisko 80 lat emblematy Pininfariny dumnie ozdabiają najpiękniejsze samochody świata. Nawet ludzie, niezbyt interesujący się motoryzacją, łatwo kojarzą nazwę Pininfarina ze stylizacją. Przyczyniają się do tego szczególnie dzisiejsze poczynania firmy, która od pewnego czasu znacznie poszerzyła swoje pole działanie. Ale do tego jeszcze wrócimy.
Ta włoska marka zaczęła istnieć w roku 1930. Założycielem i pomysłodawcą był Battista „Pinin" Farina. Przedsiębiorstwo przyjęło oficjalna nazwę „ Carozzeria Pinin Farina" i z całym zapałem zaczęła prężnie działać. Założeniem firmy było projektowanie oraz rozwijanie nadwozi ekskluzywnych modeli na zlecenie prawdziwych pasjonatów dysponujących własnym, niemałym kapitałem. Zaraz po roku 1930 czyli praktycznie już na samym początku Pinin Farina (wówczas nazwa była jeszcze dwuczłonowa) podjęła współpracę ze znamienitymi markami jak Alfa Romeo, Hispano - Suiza, Fiat czy Lancia.
Kolejne lata przysparzały firmie jeszcze większej świetności a rok 1947 był dla Fariny bardzo przełomowy. Nie było wątpliwości, że samochody typu Coupe, stylizowane przez tę włoską firmę były wyjątkowo eleganckie i wyznaczały standardy przynajmniej na kilka najbliższych lat. We wspomnianym roku podjęto współpracę z włoską marką Cisitalia i wypuszczono na rynek model Cisitalia Typ 202. Samochód ten był po prostu wyjątkowo piękny i charakteryzował się czystymi liniami do tego stopnia, iż w roku 1947 zasłużył na miejsce w Muzeum Sztuki Współczesnej w Nowym Jorku. Nie obeszło się to oczywiście bez echa, dzięki czemu firma wyraźnie podniosła swój prestiż.
W roku 1961 Battisto „Pinin" Farina przekazuje firmę w ręce swego syna Sergio oraz zięcia Renzo Carli. W tym samym roku Prezydent Włoch Giovanni Gronchi wydaje dekret zmieniający nazwisko rodziny na Pininfarina, które znamy po dziś dzień. Wśród pracowników firmy oraz najbliższych osób nadal używało się słowa Farina o czym świadczy literka „F", która przez blisko 80 lat zdobi najwspanialsze auta świata.
Największą chlubą Pininfariny jest bez wątpienia długoletnia współpraca z Ferrari. Ferrari to firma, której więcej samochodów przeszło do klasyki niż jakiejkolwiek innej firmy na świecie. A piękno, przynajmniej to zewnętrzne, to w świecie motoryzacji właśnie nadwozie. Z całą śmiałością stwierdzić można, iż najwięcej modeli Ferrari wystylizowała właśnie rodzinna firma Pininfarina. Do tej listy dodać możemy całą gamę najwspanialszych samochodów świata, których sylwetki narodziły się na deskach kreślarskich tego wspaniałego stylisty.
Niestety jak to w życiu bywa, firma przeżywała dobre jak i złe chwile. Do tej ciemnej strony zalicza się tragiczna śmierć członka rodziny i wspaniałego stylisty Andrea Pininfariny. W 2008 roku w wieku 51 lat uderza swoim skuterem w niewielkie auto rencisty i tragicznie umiera. Jak na ironię ginie na powolnym skuterku zostawiając po sobie niezatarty ślad w postaci zaprojektowanego przez siebie, szybkiego Maserati Gran Turismo czy Ferrari Enzo.
Dziś firma Pininfarina rozwinęła żagle na skalę światową. Jej styliści, rozproszeni po całym świecie, projektują już nie tylko piękne sylwetki samochodów lecz również urządzenia kuchenne, kaski, maszyny sportowe, laptopy, wnętrza luksusowych samolotów czy potężne stadiony. Jednak dla miłośników motoryzacji najbardziej zapisała się jako twórca najwspanialszych wozów świata. I za każdym razem, kiedy na drodze przyjdzie nam spotkać się z Peugeotem 406 Coupe, Mitsubishi Pajero czy Fiatem Coupe będziemy świadomi, iż pełna pasji Pininfarina zostawiła tam swój niezatarty ślad.