Na wakacje z LPG
Coraz cieplejsza pogoda za oknami mobilizuje wielu z nas do planowania tegorocznych wakacji. Jeżeli myślą Państwo o wyjeździe poza Polskę samochodem z instalacją gazową, warto przygotować się do takiego wyjazdu, aby uniknąć niespodzianek na stacjach tankowania. Proponuję prześledzić dwie trasy: jedną w kierunku zachodnim, a drugą wschodnim, dzięki czemu zaprezentowane zostaną różne końcówki wlewu gazu stosowane w samochodach.
Autogaz dostępny jest pod różnymi nazwami: LPG, GPL czy Autogas, tak więc znalezienie odpowiedniego dystrybutora nie stanowi problemu. Jednak inaczej historia przedstawia się z pistoletami do tankowania i co za tym idzie końcówkami wlewu gazu występującymi w samochodach. Końcówka wlewu jest przystosowana do pistoletu, którym napełniany jest zbiornik samochodowy na stacji tankowania. Jeżeli na stacji występuje inny typ pistoletu niż w Polsce, wówczas należy zaopatrzyć się w odpowiednią redukcję na końcówkę wlewu, aby móc zatankować. Aktualnie istnieją cztery podstawowe typy końcówek, które występują w różnych krajach bez względu na ich położenie geograficzne. Dodatkowo należy zwrócić uwagę na rodzaj i rozmiar gwintu wewnętrznego końcówki wlewu typu włoskiego (italian dish) w samochodzie, w który najczęściej wkręca się redukcje i który może być M10 mm lub M14 mm i dobrać odpowiednią redukcję (adapter) lub zadbać by była uniwersalna (umożliwiała zastosowanie w obu typach wlewu włoskiego).
Redukcje na końcówki wlewu są dostępne w firmach oferujących instalacje gazowe, na przykład firma Elpigaz ma w swojej ofercie całą gamę tych produktów, które można zamówić przez sklep internetowy www.shopgaz.pl Próbę rozwiązania problemu różnych końcówek wlewu, podjęła ostatnio Europejska Organizacja Gazu Płynnego (AEGPL), która zaproponowała wprowadzenie jednakowego złącza do tankowania o nazwie Euroconector we wszystkich krajach Europy. Dzięki tej inicjatywie istnieje realna szansa, że problem różnych końcówek w poszczególnych krajach nie będzie nas dotyczył w przyszłości.
Z pewnością niektórzy zamierzają wybrać się do Wielkiej Brytanii lub Irlandii w celu odwiedzenia rodziny lub znajomych. Obierając ten kierunek jedziemy najpierw przez Niemcy, gdzie sieć stacji autogazu jest coraz liczniejsza. Przy autostradzie jest coraz więcej stacji, które oferują autogaz. W zachodniej części kraju, na autostradzie A2 stacje LPG znajdują się średnio co 100km. Są odpowiednio oznakowane dzięki umieszczeniu znaku dystrybutora LPG przy tablicach wskazujących zjazd na stacje. Cena na stacji wynosi czterdzieści procent ceny benzyny i można się spodziewać, że taka różnica zostanie zachowana co najmniej do końca 2018, ponieważ rząd niemiecki zagwarantował niską akcyzę na autogaz. Lista stacji tankowania autogazu w Niemczech znajduje się na stronie http://www.gas-tankstellen.de/index.php oraz http://www.autogas-forum.de/de-version/
Na terenie Niemiec poza pistoletami do końcówek tankowania typu włoskiego (‘Italian dish’) funkcjonującymi w Polsce, na niektórych stacjach LPG stosowane są redukcje typu belgijskiego (‘ACME thread’) lub holenderskiego (‘Dutch bayonet’). Niektóre stacje mają już w swojej ofercie odpowiednie redukcje lub adaptatory (adaptery) w cenie około 25 i 10 euro.
W Holandii i Belgii struktura stacji tankowania autogazu jest bardzo rozwinięta, więc tankowanie nie stanowi żadnego problemu. Należy jednak zaopatrzyć się w odpowiednie redukcje na końcówki wlewu, ponieważ w tych krajach są one inne niż w Polsce (tabela nr.1). Warto też wiedzieć, że tankowanie LPG w tych krajach jest zazwyczaj samoobsługowe. We Francji autogaz jest dostępny jako GPL w bardzo dobrze rozwiniętej sieci stacji tankowania. Dla polskich kierowców wygodą jest to, że stosuje się pistolety do złączy typu włoskiego (‘Italian dish’). Nie istnieją żadne ograniczenia dotyczące poruszania się po kraju, jednak są pewne restrykcje dotyczą parkingów podziemnych w centrach miast. Lokalizację stacji autogazu można sprawdzić tutaj: http://stations.gpl.online.fr/appli/index.php
Podróżując samochodem na Wyspy Brytyjskie mamy do wyboru prom bądź Eurotunnel. Jednakże od kilku lat tunel jest zamknięty dla pojazdów zasilanych autogazem. Natomiast nie ma restrykcji na przejazd promem samochodem zasilanym LPG, jednak niektórzy przewoźnicy sprawdzają homologacje - czy w dokumentach pojazdu jest odpowiednia adnotacja o przystosowaniu do zasilania gazem.
Dobrą informacją dla tych którzy wybierają się do Londynu, jest zwolnienie z opłat wjazdowych do centrum miasta (tzw. London Congestion Charge). Jednakże 100% zniżka dotyczy głównie samochodów spełniających najnowsze normy emisji spalin. Pełna lista samochodów zwolnionych z opłat znajduje się tu: http://www.energysavingtrust.org.uk/fleet/cityschemes/congestioncharge/
Coraz większa liczba lokalnych władz samorządowych wprowadza zachęty finansowe dla samochodów zasilanych autogazem, na przykład w postaci mniejszych opłat parkingowych w centrach miast. Cena autogazu na stacji kształtuje się na poziomie połowy ceny benzyny i oleju napędowego. Zgodnie z przyjętymi założeniami do budżetu, akcyza na autogaz wzrośnie do 2010 roku o 0.5p na litrze plus koszty inflacji. Oznacza to, że aktualny stosunek cen paliw zostanie utrzymany. Autogaz jest dostępny na terenie prawie całego kraju. Warto jednak dokładnie sprawdzić położenie stacji przed planowaniem podróży po kraju, na przykład tutaj: http://www.boostlpg.co.uk
Niektórzy z Państwa mogą wybierać się dalej, do Irlandii. Jednak tutaj liczba stacji jest ograniczona. W Irlandii na stacjach autogazu stosuje się pistolety do końcówek wlewu acme, typu belgijskiego („ACME thread’). Należy być zaopatrzonym w odpowiednią redukcje (adapter), gdyż na stacjach tankowania są one trudno dostępne. Obecnie liczba stacji na terenie Irlandii Północnej wynosi poniżej czterdziestu, jednak już w południowej części wyspy sytuacja przedstawia się znacznie lepiej. W samym Dublinie jest około 12 stacji na których można zatankować. Lista stacji na terenie Irlandii znajduje się na niniejszej stronie: http://www.ilpga.ie/outlets.htm
Obierając wschodni kierunek również będą mogli Państwo dojechać do celu na autogazie. Jadąc przez Białoruś można dojechać do Rosji tankując na większych stacjach znajdujących się średnio co 70 km. Na Białorusi stosuje się włoski typ końcówki wlewu, czyli taki sam jak w Polsce i typ rosyjski. Wjeżdżając samochodem do Rosji można bez problemu dojechać na autogazie do Moskwy, tankując na dużych lub małych stacjach. Jednak od Moskwy na wschód jest trochę gorzej z dostępnością LPG na stacjach. Wykaz stacji tankowania autogazu na terenie Rosji znajduje się na stronie: http://www.ekip-gas.ru/refu_st/refuel.shtml
Najbardziej popularna jest tam włoska końcówka wlewu typu “Italian dish". Tankując na mniejszych stacjach można spotkać się ze specyficznymi dla tego kraju końcówkami wlewu, które były szeroko dostępne kilka lat temu. Nie jest to jednak przeszkodą w tankowaniu, ponieważ na stacjach dostępne są odpowiednie redukcje. Na Ukrainie rynek autogazu jest ostatnio w fazie wzrostu ze względu na podwyżkę cen ropy z Rosji, co spowodowało korzystną relację cen w stosunku do benzyny. To przełożyło się na powstanie wielu nowych stacji tankowania autogazu, których wykaz znajduję się na stronie: http://www.autogas.co.ua/?pick=698 Nie ma również problemów z tankowaniem na stacji, ponieważ stosowane są końcówki wlewu typu „Italian dish“ i oczywiście rosyjskie.
Życzę Państwu udanego urlopu na gazie po całej Europie!