Na sztywnych nogach - podpory
Podczas jazdy nie myślimy o podporach. Dopiero, gdy rozbijamy obozowisko czujemy, jak wszystko pod nami się rusza i zastanawiamy się, czym ustabilizować kamper czy przyczepę?
Niektóre pojazdy caravaningowe są fabrycznie wyposażone w specjalne podpory. Jest ich kilka rodajów. Są montowane na stałe, są podpory ruchome. Mogą być różnej konstrukcji. Można je wykonać z metalu lub plastiku. Jedno jest ważne: przyczepa kempingowa czy kamper stoi pewnie, gdy ma sztywne wsporniki. Dzięki nim zyskuje większą stabilność. Nie ma więc obawy, że siedząc w towarzystwie, nagle poczujesz jak usuwa ci się podłoga spod nóg, a naczynia spadają.
Podpory stałe
Dają dużą stabilność i długotrwałą eksploatację (ogniowo cynkowana powierzchnia). Produkuje je np. firma Ak-ko. Wyróżniają się one solidną budową. Mają tłoczone profile, karbowane poprzeczki boczne oraz grube trzpienie z trapezowym gwintem walcowanym, które zapewniają stabilność do 20 proc. większą w porównaniu z wyjmowanymi. Podpory nowego typu można cztery razy szybciej opuszczać korbką w dół (rozwierać) lub podkręcać w górę (składać), co jest szczególnie ważne po męczącej podróży. Dzięki poprowadzeniu przez podłużny otwór podpora ma możliwość przemieszczania się po podstawie tzw. "big foot" (duża stopa), jak tylko osiągnie kontakt z podłożem. Podstawa "big foot" nie musi się przesuwać razem z nią po podłożu, jak to ma miejsce w przypadku innych dostępnych systemów. Dzięki sprężynowemu połączeniu kształtowemu z podporą pozostaje wystarczająca ilość wolnego miejsca pod przyczepą po złożeniu ich i nie przeszkadzają one podczas jazdy.
Podpory wyjmowane
Są podpory, które wsuwa się do zamontowanego zaczepu. Przed wyruszeniem w drogę po prostu wyjmuje się je, aby nie utrudniały jazdy i chowa. Są w kształcie wielokąta, z odpowiednio twardego tworzywa sztucznego. Możemy je zainstalować w dowolnie wybranym przez siebie miejscu (nie do końca dowolnie wybranym miejscu - najlepiej, gdy są to metalowe części ramy), a następnie dokręcamy je za pomocą specjalnej śruby.
Ile podpór
Nie ma ograniczeń ilości w stosowaniu tego produktu, ale najczęściej montuje się go parami. Najlepiej, gdy każdy róg przyczepy jednoosiowej ma swoją podporę. W przypadku przyczepy dwuosiowej także można zastosować cztery podpory. W kamperach stosuje się zazwyczaj dwie podpory z tyłu pojazdu, który z racji przemieszczania się użytkowników wewnątrz jest najbardziej narażony na wychylenia. Podpory są także stosowane do przyczep towarowych np. podłodziowych.
Ceny
Najtańsze są podory plastikowe, wyjmowane. Kosztują one około 80,00 zł za jedną. Możemy także je kupić w komplecie. Najdroższe są montowane na stałe, składane. Ich cena kształtuje się w przedziale: od 400 - 600,00 zł za jedną. Przy montażu należy brać pod uwagę dodatkowe koszty drobnych części montażowych, które należy zakupić.