Na co zwrócić uwagę - zakup nowego kampera
Kampery różnią się między sobą nie tylko wyglądem, ale przede wszystkim przeznaczeniem i technologią w jakiej zostały wykonane. Kilka ogólnych informacji o kamperach pomoże zorientować się z czego możemy wybierać.
Podstawy
Samochody kempingowe dzielą sie na trzy podstawowe grupy:
-półzintegrowane
-samochody z alkową
-zintegrowane.
Przed dokonaniem zakupu musimy odpowiedzieć sobie na kilka podstawowych pytań:
- ile osób planuje podróżować i wygodnie nocować w samochodzie
- gdzie planujemy podróżować
- w jakich okresach roku
- jaka formę turystyki chcemy uprawiać.
Odpowiedzi na te pytania pozwolą nam na określenie potrzeb i w efekcie na uniknięcie rozczarowania w czasie użytkowania.
Kampery półzintegrowane - turystyka dla dwojga
Osobom chcącym wykorzystywać kampery do szybkiego i wygodnego, objazdowego zwiedzania, polecam zdecydowanie samochody półzintegrowane. Charakteryzują się szoferką bazowego samochodu dostawczego, stosunkowo niewielkimi gabarytami, a dzięki swojej bryle pozwalają na szybkie podróżowanie i łatwe manewrowanie. Samochody półzintegrowane najczęściej przeznaczone są dla 2 osób, chociaż zdarzają się modele czteroosobowe, a nawet sześcioosobowe pojazdów tego typu. Nie polecam takich hybryd głównie ze względu na nie najlepszą ergonomię. Aby pojazd był wygodny w użytkowaniu musimy mieć zapewnioną swobodę ruchu i dostęp do elementów wyposażenia. W przypadku kamperów półzintegrowanych, gdzie przebywają więcej niż 2-3 osoby konieczne są pewne ustępstwa technologiczne i ciągłe "przemeblowania", które uniemożliwiają nam wykorzystywanie w pełni potencjału wnętrza i urządzeń w nim zamontowanych, mających przecież na celu ułatwianie życia i odpoczynku.
Większa rodzina - samochód z alkową
Osobom planującym korzystanie z kampera przez 4-6 osób polecam samochody z alkowami. Konstrukcyjnie zbliżone do samochodów półzintegrowanych, są one jednak najczęściej większe (dłuższe), bardziej przestrzenne i co najważniejsze mają stałe spaniemdla 2 osób nad szoferką. Samochody z alkowami są najczęściej spotykanymi pojazdami kempingowymi. Minusem takiego samochodu jest jednak jego wysokość oscylująca najczęściej w okolicy 3 metrów i więcej oraz kiepska aerodynamika. Przy zakupie samochodu z alkową warto zwrócić uwagę na jej budowę. Coraz częściej spotykamy alkowy o opływowym kształcie, który ma ogromne znaczenie dla prowadzenia pojazdu. Opływowa, aerodynamiczna alkowa zmniejsza opory powietrza w trakcie jazdy, co wpływa na komfort jazdy jak również na zużycie paliwa. Samochody z nowoczesnymi alkowami są wstanie osiągnąć spalanie na poziome 10 -11 litrów paliwa na 100 km! Nowoczesne alkowy buduje się z tworzyw kompozytowych. Niestety, wciąż niewielu producentów może pochwalić się umiejętnością budowy takich konstrukcji.
|
|
Samochody zintegrowane – kamper dla wymagających
Samochody zintegrowane to najczystsza forma kampera. Łączy w sobie kompaktową budowę, znaną z samochodów półzintegrowanych, z przestrzennym, komfortowym wnętrzem samochodów z alkowami. Dzięki swej jednobryłowej konstrukcji otrzymujemy pojazd w pełni wykorzystujący przestrzeń wnętrza. Samochody zintegrowane najczęściej mają podwieszane łóżko nad szoferką – opuszczane znad miejsc kierowcy i pasażera na czas odpoczynku – rozwiązanie to w połączeniu z zachowaniem pełnej funkcjonalności wnętrza nie jest technologicznie możliwe w innych pojazdach. Dla oszczędności miejsca samochody najczęściej nie są wyposażone w prawe drzwi kierowcy, gdzie w zamian znajduje się schowek na butle gazowe. Z powodu złożoności swojej konstrukcji, pojazdy zintegrowane są, niestety, najdroższe, jednak z pewnością warte swojej ceny – dostajemy bowiem w pełni i od podstaw przystosowany pojazd do caravaningu. Bez konieczności technologicznych ustępstw projektanci mogą pozwolić sobie na zupełnie inne rozwiązania niż ma to miejsce w pojazdach z alkowami i w samochodach półzintegrowanych. Najczęściej spotykanym mitem odnośnie samochodów zintegrowanych jest strach przed trudnodostępnymi częściami zamiennymi. Dla przykładu – szyba czołowa, będąca elementem budzącym największy strach w samochodzie zintegrowanym Hymer B-Klasse kosztuje ok. 4000 zł, a okres oczekiwania na zamówioną szybę wynosi 7-10 dni.
Omówienie parametrów podwozia i specyfiki konstrukcji zabudowy kamperów w kolejnej części.